آموزش پزشکان افغانستانی در زمینه دیابت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک کارگاه دو روزه برای ۱۲ نفر از پزشکان متخصص و پیراپزشکان مرکز دیابت خاتم الانبیا (ص) کشور افغانستان برگزار کرد.

سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به اهمیت بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت و عملکرد مطلوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراقبت از این بیماری، با هدف ارتقای سلامت جمعیت کشور افغانستان، این کارگاه برپا شد.

او  افزود: دیابت یکی از مهمترین بیماری‌های غیرواگیر است که هزینه‌های زیادی را به جامعه و سیستم سلامت کشور‌ها تحمیل می‌کند و برگزاری این کارگاه، فرصت مغتنمی برای انتقال تجربیات حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به متخصصین و کادر سلامت کشور افغانستان محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این کارگاه دو روزه با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به موضوعاتی همچون تغذیه و فعالیت بدنی در دیابت، تشخیص و درمان دیابت بارداری، اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از دیابت، تشخیص آزمایشگاهی دیابت و روش‌های نمونه گیری، پای دیابتی، درمان‌های خوراکی و درمان‌های تزریقی پرداخت که با استقبال تیم پزشکی اعزامی از کشور افغاستان روبرو شد.

 حسینی با اشاره به اینکه در هر پنج ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد، بیان کرد: نیمی از هزینه‌های صرف شده دیابت مربوط به عوارض بیماری و حدود یک چهارم مربوط به هزینه‌های دارویی است.

به گفته او بیماران دیابتی در صورت مراقبت نکردن دچار عوارض جدی خواهند شد که حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی، نابینایی و قطع عضو از مهمترین عوارض ناشی از کنترل نکردن بیماری به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: آموزش اصلاح سبک زندگی سالم، راه اندازی مرکز دیابت به صورت سرپایی، توانمندسازی پرسنل مرکز دیابت، شناسایی بیماران دیابتی نوع ۱ و ۲، مراقبت و درمان بیماران دیابتی، درمان به موقع و پیشگیری از عوارض زودرس، شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون و مراقبت و درمان بیماران فشارخونی در کنار دیابت، از اهداف برنامه کنترل دیابت در کشور افغانستان بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار