نظام سلامت کشور متاثر از تمدن نوین اسلامی است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: نظام سلامت کشور در چارچوب تمدن نوین اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفته و ریشه آن نیز متاثر از این نگاه است.

 آیت‌الله سید محمد سعیدی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه «همایش ملی قرآن، عترت و سلامت» در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام (ره) قم طی سخنانی گفت: خداوند متعال اراده فرمود، که این نظام در این قرن به دست مردم و به رهبری، ولی فقیه شکل بگیرد تا همه چیز به سامان برسد.

آیت الله سعیدی افزود: ۲۲ بهمن را پشت سر گذاشته‌ایم، تاریخ آن برای چند روز پیش بود، ولی هویتش همچنان روی سر همه ما سایه افکنده است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) یادآور شد: ۲۲ بهمن مطالبه‌گر من و شماست، یک روز این یوم‌الله نوید یک جهان جدید و تمدن جدید را داد و ۴۴ سال است که از ما مطالبه می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از تمام مسئولان، از جمله جامعه پزشکی، عملکردشان را مورد سوال قرار می‌دهد.

آیت الله سعیدی عنوان کرد: جامعه پزشکی و مجموعه کسانی که در امر سلامت خدمت می‌کنند، در این نظام، هم نفس کشیدند، هم تعلیم دیدند، هم آموزش دادند و هم خدمت کردند، از این رو برای رسیدن به قله از آن‌ها مطالبه می‌شود.

او اضافه کرد: آن‌ها در حوزه سلامت یک تعهدی دارند، چراکه بر اساس اعتقاد‌ها این مسئولیت و این خدمات را برعهده گرفته‌اند.

امام جمعه قم گفت: نظام پزشکی ما یک نظام مجرد، منقطع و بریده شده و بی‌ارتباط با جامعه تمدن اسلامی نیست، آنچه که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم ابلاغ و ترسیم فرمودند، یعنی همه خود را در این چارچوب ببینیم.

آیت الله سعیدی افزود: استادی که در دانشگاه علوم پزشکی تدریس می‌کند و دانشجویی که درس می‌خواند، الزام‌ها در این چارچوب او را فرا گرفته‌اند، او رها نیست، و باور به این، خیلی مهم است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) بیان کرد: کسانی که در حوزه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند، تحت نظر یک نگاه بصیر که قاضی و حاکم است، قرار دارند.

آیت الله سعیدی همچنین با تاکید بر اینکه اخلاق پزشکی باید در علوم پزشکی بماند و استمرار داشته باشد گفت: کسانی که مطلبی را می‌گویند، باید معتقد باشند که حق است، و ناظری نیز بر این گفته‌ها، شنیده‌ها و عملکرد‌ها نظارت کند.

امام جمعه قم همچنین گفت: باید مشوق‌هایی برای کارکنان حوزه سلامت، در مورد مسائل اخلاقی باشد، تا احساس کنند اگر این مسائل را رعایت کنند، غیر از آن نگاه الهی، در جامعه هم دیده می‌شوند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با ذکر این نکته که حوزه سلامت فقط اختصاص به پزشکان ندار، و همه افرادی که در این بخش خدمت می‌کنند نیز باید دیده شوند تصریح کرد: امکانات محدود است، اما وقتی گامی را برداریم و نشان دهیم که ملتزم هستیم از خدمات دیگران قدرشناسی کنیم، خیلی ارزشمند است.

آیت الله سعیدی خطاب به مسئولان علوم پزشکی تاکید کرد: باید هم خدمات و زحمت‌های این‌ها را ببینید و اجرشان را در نظر داشته باشید و هم مطالبه کنید تا یک توازنی را حس کنند، اخلاق اسلامی نیز این را حکم می‌کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) بیان کرد: وقتی پزشک و پرستاری خدمتی را انجام و بیماری را از مرگ نجات می‌دهد، واسطه خیر است، نباید گمان کند که شریک خدا شده، این یک نگاه عارفانه، سازنده و موجب عاقبت به خیری است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نیر در این همایش گفت: جامعه سالم جز در سایه تحقق حقیقت تعالی جهان و شکل‌گیری تمدن جدید با جهان‌شناسی جدید نسبت به عالم محقق نمی‌شود.

حجت‌الاسلام علی عباسی ابراز امیدواری کرد: این همایش در احیای تمدن نوین اسلامی آثار ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

او رابطه بین علوم بهداشت و سلامت را مورد توجه قرار داد و گفت: تاریخ با شکوه تمدن اسلامی گویای این مطلب است که این مکتب فکری ظرفیت تولید دانش‌های معنوی همراه با نگاه الهی را داشته و دارد، ما نیازمند بازتولید چنین دانش‌هایی در تمدن جدید اسلامی و الهی هستیم.

او یادآور شد: فقه اسلامی و اخلاق اسلامی باید برای تولید دانش‌هایی مبتنی بر جهان بینی توحیدی، الهی و معنوی که رنگ و بوی معنویت به خود گرفته است، جامعه‌ای سالم با سبقه‌ای معنوی به دنبال داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این همایش با تاکید بر اهمیت کشف روابط بین معنویت و سلامت گفت: همایش ملی قرآن، عترت و سلامت می‌تواند در کشف روابط بین معنویت و سلامت کمک کند تا در جامعه به‌عنوان یک فرهنگ رواج پیدا کند.

مهدی مصری به همکاری دانشگاه علوم پزشکی قم، جامعه المصطفی العالمیه و فرهنگستان علوم پزشکی در برگزاری همایش اشاره کرد و افزود: توجه به آموزش‌های دینی در حوزه سلامت روزبه‌روز بیشتر شده و مخاطبان خود را پیدا می‌کند.

او با یادآوری بحران‌های دوران کرونا اظهار کرد: کرونا به همه نشان داد باید معنویت در حوزه سلامت وارد شده و در کنار اخلاق در جامعه رواج پیدا کند تا بتواند به بشریت کمک کند.

مصری گفت: آموزش‌های دینی و وحیانی باید به علوم سلامت در جامعه جهت دهد و آموزه‌های دینی به مهم‌ترین عنصر حیاتی جامعه که فرهنگ است ورود کند.

مصری بیان کرد: متاسفانه ابعاد مختلف علوم دینی هنوز به‌خوبی شناخته و کشف حقیقت نشده، و باید نیاز‌های بشر که در قرآن آمده است به‌خوبی شناسایی و بررسی شود.

دهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت با رویکرد بین‌المللی ویژه جامعه پزشکی طی امروز و فردا با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی قم و جامعه‌المصطفی العالمیه در مجتمع آموزش عالی امام (ره) قم برگزار می‌شود.

این همایش شامل نشست‌های تخصصی با موضوع مرجعیت علمی و بین‌المللی سازی نقش قرآن و عترت در نظام سلامت، نقش جامعه پزشکی جوان در توسعه گفتمان قرآن و علم، نقش نخبگان قرآنی جامعه پزشکی در ترویج جریان مقدس تلاوت و فقه و اخلاق پزشکی از منظر قرآن و عترت با سخنرانی استادان حوزه و دانشگاه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار