معاون وزیر ورزش و جوانان با اعلام اینکه سمن‌های جوانان می‌توانند همدلانه سراغ آسیب‌های اجتماعی بروند، تأکید کرد: باید کنشگری را از کف جامعه آغاز کنیم.

وحید یامین پور معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مراسم اجلاسیه سراسری دبیران استانی شبکه ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که با محوریت مناطق حاشیه نشینی در محل هتل جهانگردی کرمان برگزار شد، با بیان اینکه این اولین اجلاسیه است، گفت: کلمه آسیب از پزشکی وارد علوم اجتماعی شده است و معادل آن در مطالعات جرم شناسی به معنی انحراف و کج روی می‌باشد که علی الظاهر یکی هستند؛ اما با آسیب متفاوت است.  

او افزود: آسیب را می‌توان به عنوان یک اندام در نظر گرفت و جامعه را به مثابه اندام واره در نظر می‌گیرند و همان طور که تهدید برای اندام وجود دارد، برای این آسیب وجود دارد.  

یامین پور الفت اجتماعی را به عنوان رابطه اجتماعی در نظر گرفت و بیان داشت: اگر الفت اجتماعی دچار آسیب شود، شما باید منتظر آسیب در این اندام واره باشید.  

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در دوره مدرن در غرب لیبرال (از قرن ۱۸) یک تفکری سیطره پیدا کرد و محافظه گری در مسائل اجتماعی ایجاد شد و هر کس که دچار انحراف و کج روی می‌شد و تخطی می‌کرد، از دایره بیرون رانده می‌شد.  

یامین پور با اشاره به اقدامات در حوزه آسیب‌های اجتماعی در کل دنیا بیان داشت: شیوه آن‌ها راه اصلاح بیمار نبوده؛ بلکه راه جرم انگاری ییمار بود که منجر به طرد شده است و مهم‌ترین ظهور و بروز آن در حاشیه‌های عیر رسمی است و این راه به طرد بیشتر دامن می‌زند و انگار کسانی که در حاشیه‌ها با سبک متفاوتی زندگی می‌کنند، دیگری شهر هستند.

او افزود: حاشیه دیگری شهر نیست و بخشی از بدنه اجتماعی است و اگر ما به دیگر‌ی دامن بزنیم به طرد دامن زدیم و این گسستگی است.  

یامین پور بیان داشت: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند همدلانه سراغ آسیب‌های اجتماعی بروند و از آنجایی که ما نگاه حاکمیتی نداریم، باید کنشگری را از کف جامعه آغاز کنیم.

او تصریح کرد: سمن ها، غیرانتفاعی عام المنفعه و داوطلبانه هستند.  

یامین پور بیان داشت: هدف مهم برای ایجاد شبکه سازی برای فعالیت خودمان و توسعه مشارکت اجتماعی است.  

او تصریح کرد: تجربه کار مشترک قبلا، بیشتر بود و کار جمعی الآن در کل دنیا به خاطر تحولات از بین می‌رود؛ بنابراین این کنش اجتماعی و فعالیت جمعی برای ما مهم است، صرف نظر از کار‌هایی که می‌خواهیم انجام بدهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.