وزیر علوم و تحقیقات و فناوری گفت: همه به این مهم واقف هستیم که اگر فارغ التحصیلان مهارت محور باشند، راحت تر شغل پیدا می کنند‌ و حل این مساله دغدغه جدی وزارت علوم است که مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم جدی دارد.

محمد علی زلفی گل عصر امروز در افتتاحیه نخستین رویداد ملی پویش در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به جایگاه و نقش انجمن های علمی اشاره کرد و گفت: فلسفه وجودی فوق برنامه ها که مسئولیت آن بر عهده انجمن های علمی است، چیست؟ پیشنهادات و راهکارهایی برای تقویت انجمن های علمی باید ارائه شود‌.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ابراز کرد: یک دانشجو جدا از ساعات اکادمیک، ۸۵ ساعت اوقات فراغت دارد و برای آن چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟ حیف است دانشگاه تنها برای درس اکادمیک برنامه ریزی داشته باشد و نسبت به اوقات فراغت بی توجه باشد.

زلفی گل افرود: دانشگاه باید نسل هایی عاقلتر، متدین تر و مسئولیت پذیرتر نسبت به گذشته تحویل جامعه دهد‌ و به طور قطع دانشگاهی که به ساعات اوقات فراغت دانشجو توجه نمی کند زیست بوم شایسته ای برای تربیت نسل آینده نیست.


وی با خاطر نشان کردن اینکه دانشگاه دوران کسب دانش و تجربه است، افزود: باید بستر مناسب برای کار فرهنگی و کسب تجربه وجود داشته باشد.

وی ابراز کرد:انجمن های علمی باید مورد توجه سیاست گذاران باشد چون در بستر این نهاد، کسب تجربه و مهارت آموزی اتفاق می افتد‌ و از طریق آن اجتماع نخبگانی شکل می گیرد و مجموعه ای از استعدادهد کنار هم قرار می‌گیرند.

وی به مزایا و نتایج فعالیت انجمن های علمی اشاره کرد و گفت: هم افزایی علمی معنا و ارتقای سطح مهارت محور کردن آموزش و توسعه روحیه کار تیمی و گروهی در بستر انجمن های علمی اتفاق می افتد‌.

وی به مزایای استفاده از بستر فضای مجازی برای اموزش اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا تدریس های مجازی در کانال قرار می گرفت و دانشجویان در هر کجای ایران از آن بهره مند می شدند.

زلفی گل اظهار کرد: تجربیات دوران کرونا بسیار ارزشمند بود و با اساتید و دانشجویان در خارج کشور ارتباط و تعامل دوسویه ایجاد شد.

وی افزود: اساتید و چهره های مطرح علمی چه داخلی و چه خارجی دعوت دانشجویان را می پذیرند. ما تجربه این مساله را داشتیم و باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد‌.

وی با خاطر نشان کردن اینکه ظرفیت بالایی در اختیار انجمن علمی‌ قرار دارد، افزود: چون انجمن های علمی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، باید آن را به نحو شایسته مدیریت کرد.

زلفی گل افزود: پیشرفت دانشگاه در گرو وسعت نظر و فکر رییس دانشگاه است. اگر هزینه کند روز به روز شاهد رشد و ترقی این فضای علمی است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با طرح این پرسش که ما برای اینکه آموزش های دانشگاهی را مهار محورتر کنیم چه قدمی برداشتیم؟ ابراز کرد: نمی گویم مهار محور نیست بلکه باید رشد پیدا کند علی الخصوص در مقطع کارشناسی و این مهم نیاز به عزم فرابخشی دارد.

زلفی گل افزود: آیا با تغییر سر فصل این اتفاق رخ می دهد؟ برای رسیدن به این مهم باید کارورزی را جدی بگیریم. آیا بعد از فارغ التحصیلی دانشجو صنایع مرتبط به راحتی او را می پذیرند؟ دانشجوی معماری و عمران و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی و شهرداری پذیرش دارد؟‌ دانشجویان رشته علوم پزشکی راحت جذب می شوند و دانشجو در دوران تحصیل کارورزی را انجام می دهد و بستر در اختیار آن هاست، درحالیکه این بستر در اختیار وزارت علوم نیست.

وی گفت: همه به این مهم واقف هستیم که اگر فارغ التحصیلان مهارت محور باشند، راحت تر شغل پیدا می کنند‌ و حل این مساله دغدغه ذهنی من است و باید برای ان راهکار پیدا کرد و قطعا حل آن در گرو ذهن فعال و بانشاط دانشجویان است.

زلفی گل ابراز کرد: ترویج فناوری هنر است و علم و دانش نوظهور را باید عمومی سازی کنیم و در همین راستا انجمن های علمی باید یافته های جدید رابه گونه ای بیان کنند که عموم جامعه درک کنند و سطح دانایی جامعه ارتقا پیدا کند‌.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.