شرکت هوندا موتور ژاپن از افزایش ۲۲ درصدی سود عملیاتی سه ماهه سوم که بهتر از حد انتظار بود خبر داد چرا که ضعف پول ین به جبران افزایش هزینههای مواد خام و کاهش تولید و فروش خودرو در شرایط کمبود تراشههای کامپیوتری کمک کرد.
عملیاتی برای سه ماه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۸۰.۴ میلیارد ین معادل ۲.۱۳ میلیارد دلار بود. این رقم در مقایسه با میانگین برآورد ۲۳۹.۴ میلیارد ین در نظرسنجی از ۱۱ تحلیلگر توسط و سود عملیاتی ۲۲۹.۴ میلیارد ین در مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
این خودروساز در چین به دلیل شیوع COVID-۱۹ و کمبود تراشه در سه ماهه سوم که تا ژانویه ادامه داشت و برخی از نمایندگیهای آن به طور موقت بسته شدند، با مشکلاتی مواجه شد.
ایجی فوجیمورا، مدیر اجرایی هوندا گفت: فروش در چین در ماه ژانویه حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. او گفت: «این تأثیر در برنامههای اولیه ما لحاظ شد» و افزود که فروش احتمالاً از فوریه بهبود مییابد.
در حالی که این خودروساز فروش واحدهای گروه خود را ۶.۱ درصد کاهش داد و از ۴.۱ میلیون دستگاه به ۳.۸۵ میلیون دستگاه رساند، به پیش بینی سود عملیاتی سالانه ۸۷۰ میلیارد ین برای سال مالی منتهی به مارس پایبند بود. این رقم در مقایسه با میانگین پیش بینی ۸۷۱.۲۸ میلیارد ین توسط ۲۱ تحلیلگر تحقق برآوردها را نشان میدهد.
به گفته این شرکت، فروش جهانی خودروی هوندا در ۹ ماه اول سال مالی ۸.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.