معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : تعداد خانه‌های بهداشت و مراکز شهری و روستایی استان، قبل از انقلاب کمتر از ۵۰ واحد بود که اکنون به ۹۹۹ مورد رسیده و تا دورترین نقاط روستایی در حال ارائه خدمت بهداشتی به مردم هستند.

ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان زیرپوشش برنامه پزشک خانواده هستند، گفت : پزشکان در روستا‌ها مستقر شده و به خدمت‌رسانی مشغول هستند در حالی که قبل از انقلاب فقط تعداد معدودی پزشک غیر ایرانی در استان وجود داشت و مناطق روستایی عمدتاََ فاقد پزشک بود.

به گفته وی، اکنون ۸۵ مرکز دندانپزشکی فعال با حضور ۹۴ دندانپزشک در سطح شهر‌ها و روستا‌های استان وجود دارند که خدمات دندانپزشکی سطح یک و ۲ شامل معاینه، ترمیم دندان، جرم گیری، فلورایدتراپی و وارنیش فلوراید برای کودکان ۶ تا ۱۴ سال ارائه می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: ۵۳ مورد از این مراکز در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر قرار دارند و تمام خدمات دندانپزشکی سطح یک و ۲ رایگان انجام می‌شود.

وی از تشکیل پرونده الکترونیک خانوار برای بیش از ۹۵ درصد جمعیت استان خبر داد و گفت: تجهیز مراکز به فناوری در نقاط شهری ۱۰۰ درصد و در روستا‌ها بیش از ۸۰ درصد است و اجرای نظام ارجاع الکترونیک و نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی انجام شده است.

شکیبا با بیان اینکه تعداد ۵۹ آزمایشگاه بهداشتی در سطح استان افزایش یافته از ارتقا، تکمیل، توسعه و تجهیز خدمات آزمایشگاهی شبکه بهداشتی استان از ۱۰ درصد به ۷۰ درصد خبر داد و گفت: برنامه ارایه خدمات آزمایشگاهی و مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی روستاییان از ۲۰ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۸۸ درصد در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافته و شهر‌ها از ۳۰ درصد به ۹۶ درصد رسیده است.

به گفته این مقام مسوول، طی این سال‌ها راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های قطب HIV در آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای و پوشش استان‌های غرب کشور، آزمایشگاه سیار LAB mobile، تجدید ۱۴ آزمایشگاه آب در شهرستان‌های تابعه و آزمایشگاه رفرانس بهداشت محیط و حرفه‌ای در معاونت بهداشتی صورت گرفته و آزمایشگاه مرجع سل بواسطه انجام آزمایش‌های آنتی بیوگرام سل نیز موفق به کسب گواهینامه بین‌المللی از آزمایشگاه فراملی سوئد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ما اکنون مجهز به سه دستگاه یونیت سیار دندانپزشکی برای خدمات رسانی به مناطق محروم و استفاده در بحران هستیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.