فخرالدین کشاورز با بیان اینکه فرودگاه شیراز از نظر عملیات پروازی و جایگاه سومین فرودگاه پرترافیک کشور است، به تکمیل پروژههای نیمه تمام از جمله ترمینال پروازهای بین المللی خارجی پرداخت و گفت: این پروژه پیشرفت ۵۵ درصدی دارد، اما به لحاظ پیشرفت ریالی پروژه تمام شده است که با توجه به تاکید مقامات استانی و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برنامه ریزی برای رفع موانع حقوقی و فراخوان در حال انجام است.
او با اشاره به پروژه ملی این فرودگاه از جمله سایت رادار که در ارتفاعات میمند شهرستان فیروزآباد "تنگ ریز" واقع شده که از لحاظ ایمنی هوانوردی برای کشور حائز اهمیت است، گفت: این پروژه با توجه به صعب العبور بودن و بارش برف زمان تکمیل آن طولانی شد، اما ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت بهبودی شرایط جوی عملیات تکمیل ابنیه جزئی را در دستور کار خود قرار خواهیم داد و پیش بینی میشود تا اردیبهشت ۱۴۰۲ عملیات نصب آنتن رادار را آغاز کنیم.
مدیر کل فرودگاههای فارس در ادامه به نقشه راه و برنامه راهبردی و اجرایی برای فرودگاههای استان نیز پرداخت و گفت: در حقیقت ۱۶ طرح در دستور کار داریم که خروجی برنامه راهبردی ما تبدیل به ۳۸ پروژه اجرایی شده است.
کشاورز با اشاره به انعقاد تفاهمنامه در بحث شرکتهای دانش بنیان با معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری گفت: فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز بعنوان پایلوت استفاده از دانش بنیان در مبحث استفاده از چراغهای روشنایی کم مصرف باند فرودگاه با محوریت دانشگاه خواجه نصیر تهران تفاهمنامهای را امضاء کرده که ۹۰ درصد آن تا کنون محقق و به نتیجه رسیده است.
او با اعلام اینکه از ایدهها و راهکارهای شرکتهای دانش بنیان استقبال میکنیم، از توسعه فرودگاههای جهرم، فسا و داراب نیز سخن گفت و افزود: توسعه و ارتقای این فرودگاهها علاوه بر گردشگری و اقتصاد، در رشد و شکوفایی و توسعه بین بخشی تمامی حوزهها نقش زیادی دارد.
این مقام مسئول در استان با اشاره به گسترش حمل و نقل به عنوان مهمترین شاخص و زیرساخت توسعه کشور یکی از دستاوردهای چشمگیر انقلاب اسلامی ایران در چهار دهه اخیر است که در بخشهای مختلف از جمله حملونقل هوایی، گفت: در حال حاضر ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب شیراز ۱۶ هزار مترمربع فضا دارد که نسبت به قبل از انقلاب ۲۰ درصد سرانه فضای آن افزایش یافته در واقع تجهیزات و بالا رفتن سطح خدمات به مردم و دسترسی به فرودگاه افزایش یافته است.
کشاورز همچنین از نصب سیستمهای مسیریابی در نیمه اول سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با نصب و راهاندازی این سیستمها بطور ۱۰۰ درصد ایمنی پروازها ارتقاء مییابد.
او همچنین درخصوص ایجاد زیرساختهای کارگو در فرودگاههای استان، گفت: هنوز سرمایهگذاران نسبت به این موضوع استقبال نکردند، اما در صدد راهاندازی طرح توسعه فرودگاه در شهرستان فسا و بهرهمندی از ظرفیت و پتانسیلهای منطقه ویژه اقتصادی هستیم تا بتوانیم بستری برای صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم.
مدیر کل فرودگاههای استان فارس با تاکید بر اینکه حمل و نقل هوایی لازمه توسعه اقتصادی است، اظهار کرد: فرودگاه شیراز با انجام ۲۵ پرداز مقصد داخلی و ۱۰ پرواز خارجی دروازه ورود گردشگری و نقش زیرساخت را برعهده دارد که با توجه به توریسم سلامت بیشتر مبداهای هدف از کشورهای عمان و قطر است.
کشاورز با بیان اینکه در بخش گردشگری علاوه بر تجهیز و تکمیل زیرساختها باید توسعه شبکه پروازها موثر باشد در واقع شبکه پروازهای بین المللی متاثر از سیاستهای تحریمی نیز است، اعلام کرد که در ۱۰ ماهه امسال ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار مسافر از فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب شیراز جا به جا شدند که نسبت به پارسال رشد ۲۱ درصدی آمار مسافر را داشتهایم.
او در پایان با اشاره به ترافیک سنگین در بلوار مدرس شیراز، گفت: اخیرا ترافیک این بلوار معضلی برای دسترسی مسافران و دیر رسیدن به مقوله پروازها شده است؛ لذا حرکت پروازها برنامه شبکهای منظم و قابل تغییر نیست و از مسافران درخواست داریم چند ساعت قبلتر از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند.