بانک مرکزی چین موفق به توافق با برزیل برای ایجاد ترتیبات تسویه با یوان به جای دلار شد.

چین در راستای تلاش‌ها برای مقابله با دلار آمریکا، از توافق با برزیل برای ایجاد سازوکار‌های پرداخت مالی در این کشور با یوان، واحد پول خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک مرکزی چین موفق به امضای یک تفاهم‌نامه همکاری با برزیل به منظور ایجاد ترتیبات تسویه با یوان در این کشور شد. این اقدام گامی بلند از سوی پکن برای بین المللی‌تر کردن واحد پولی خود محسوب می‌شود.

بانک مرکزی چین می‌گوید «این اقدام می‌تواند روند تبادلات بین‌المللی با یوان را تسهیل کرده و فراتر از آن به گسترش روابط دو جانبه با برزیل و تسهیل سرمایه‌گذاری کمک کند.» طی ماه‌های اخیر چین اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری مشابه با پاکستان، قزاقستان، و لائوس کرده بود.

پکن از کشور‌های پیشرو در زمینه استفاده از واحد پولی خود به جای دلار در تبادلات اقتصادی بین‌المللی محسوب می‌شود. این کشور به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مالی خود در تبادلات دو جانبه است. براساس برآورد‌های انجام شده تبادل دو جانبه میان چین و برزیل در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۷۲ میلیارد دلار بوده است و پکن امیدوار است بتواند به مرور این تبادلات مالی را به سمت یوان هدایت کند.

چین از سال ۲۰۰۹ می‌کوشد وابستگی خود به دلار را کاهش و از یوان در تبادلات بین‌المللی استفاده کند. همین امر به کاهش قدرت دلار به عنوان بزرگترین واحد پولی در ذخیره ارزی جهان منجر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار