مدیر پایگاه تاریخی محور ساسانی کرمانشاه از مرمت کتیبه باستانی آنوبانی‌نی خبر داد.

امین قهرمانی مدیر پایگاه تاریخی محور ساسانی کرمانشاه با اشاره به مرمت کتیبه باستانی آنوبانی‌نی، گفت : برای این اثر تاریخی حدود دو میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده بود که صرف مرمت آن شد.

وی ادامه داد: کتیبه آنوبانی‌نی مشتمل بر شش کتیبه است که در این مرحله دو کتیبه آن که بیشترین آسیب را به دلیل جنگ تحمیلی هشت ساله، عوامل جوی و گذشت زمان دیده بودند، مرمت شدند.

مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه با بیان اینکه مرمت این بنای تاریخی توسط یک تیم از مرمتگران شیرازی انجام شد، گفت: باتوجه به مرمت‌های انجام گرفته، در حال حاضر این کتیبه شرایط خوبی دارد و در مرحله بعدی روی محوطه سازی اطراف آن تمرکز داریم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات امسال برای این پروژه در نظر گرفته شده، افزود: طی چند سال گذشته مدرسه‌ای که این اثر ارزشمند در حیاط آن واقع شده بود، تملک شد و حالا امیدواریم بتوانیم با تخصیص این اعتبارات یک محوطه سازی مناسب را برای آنوبانی‌نی انجام دهیم.

قهرمانی تاکید کرد: با انجام محوطه سازی و نورپردازی مناسب برای این اثر، میزان ماندگاری گردشگران در آن بیشتر خواهد شد و گردشگران می‌توانند پس از بازدید از کتیبه وقت بیشتری را در آنجا صرف کنند.

وی با اشاره به قدمت بسیار بالای کتیبه آنوبانی‌نی، اظهار کرد: قدمت این کتیبه بیشتر از کتیبه بیستون و دارای اهمیت بسیار بالایی است، بنابراین برای دیده شدن و معرفی آن تلاش می‌کنیم که به شکل یک مجموعه گردشگری به آن نگاه کنیم.

مدیر پایگاه ملی محور ساسانی تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمالا در پایین‌دست این اثر ارزشمند سازه‌های تاریخی مدفون شده باشد، در تلاشیم در آینده کاوش‌های باستان شناسی را نیز در آنجا انجام دهیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.