معاون وزیر جهاد گفت: علی رغم آنکه وزارت نیرو از برنامه دوم مکلف به برقی کردن چاه‌های کشاورزی است، اما هنوز حدود ۱۵۰ هزار چاه برقی نشده است.

آقای صفدر نیازی معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری گفت: علی رغم آنکه وزارتخانه از ۴ برنامه گذشته موظف به برقی‌سازی چاه‌‌‌‌‌های کشاوزی شده است، اما هنوز ۱۵۰ هزار چاه کشاورزی کشور برقی نشده‌اند.

به گفته او، بنابر آمار های اعلامی وزارت نیرو ۴۴۰ هزار چاه مجاز و حدود ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد.

نیازی با اشاره به اینکه در میزان مصرف آب کشاورزی بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی اختلاف وجود دارد، گفت: در صورتی که وزارت نیرو به تکلیف خود برای تحویل آب حجمی به کشاورزان عمل کند، این اختلاف هم وجود نخواهد داشت و میزان مصرف آب کشاورزی مشخص خواهد بود.

معاونت امور آب و خاک ادامه داد: وزارت نیرو مدعی است که ۸۷ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، درحالیکه بر اساس بررسی‌ها و پژوهش‌های موسسه فنی و مهندسی آب و خاک کشور که روی ۳۲ محصول انجام شده این رقم ۷۱ میلیارد مترمکعب است.

معاون وزیر جهاد نیاز راندمان مصرف آب در کشور را ۴۶ درصد اعلام کرد و گفت: به وزارت جهاد مکلف شده که ۵ درصد دیگر به این راندمان  اضافه شود.

نیازی راندمان آب در بخش کشاورزی را ۴۶ درصد اعلام کرد و گفت: قرار است با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های پیشرفته در بخش آب افزایش یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: آخرین تکنولوژی که برای افزایش بهره‌وری آب استفاده می‌شود،‌ قرار دادن آب به صورت قطره‌ در ۲۰ سانتی متری زیر زمین در اطراف ریشه است و این طرح در ۱۶ نقطه کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان اجرا می‌شود.

او گفت: بنابر دستور رئیس‌جمهور قرار است ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه پیشرفته آبیاری مجهز شود.

نیازی خرد شدن اراضی را چالش جدی در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به صورت یکپارچه شده و به تجهیزات مدرن مجهز شده است.

معاونت امور آب و خاک گفت: تاکنون ۲.۹ میلیون هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است که حدود نیمی از زمین‌‌‌‌‌های زراعی کشور را شامل می‌شود.

او گفت: مجموع زمین‌‌‌‌‌های زراعی آبی ۸.۵ میلیون هکتار است که حدود ۲.۵ میلیون هکتار آن باغات و ۵.۵ میلیون هکتار آن زراعت می‌شود.

به گفته او،  ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی قابل مدیریت در کشور وجود دارد که ۱۴ میلیون هکتار آن کشت می‌شود.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون ۴۱ هزار رشته قنات در کشور داریم که متوسط هر کدامشان یک کیلومتر است، از این میزان قنات ۱۶ هزار کیلومتر مرمت و بازسازی شده است.

او با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی قنوات ۲۶ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: قنات‌ها منابع‌آبی کم هزینه هستند اما نگهداری آنها بسیار مهم است.

گفتنی است در ایام دهه فجر ۱۴۱۸ پروژه آماده افتتاح است که بخشی از آن افتتاح شده و بخشی نیز در روزهای آینده افتتاح می‌شود. این پروژه‌های برای ۱۸ هزارو۷۲۷ نفر اشتغالزایی می کند و ۱۷۳۳ میلیارد تومان هم هزینه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار