معاون محیط زیست طبیعی استان همدان گفت: با توجه به قرار گرفتن تالاب آق‌گل در مرز مشترک دو استان همدان و مرکزی به دنبال فصل مشترک احیای تالاب هستیم.

مهدی صفی‌خانی در کارگروه شهرستانی برنامه مدیریت جامع تالاب آق‌گل در سالن جلسات فرمانداری شهرستان خنداب، افزود: احیای تالاب آق‌گل نیازمند همکاری مشترک و هم افزایی مدیران اجرایی و ارشد استان‌های همدان و مرکزی است و با احیای این تالاب، تلطیف آب و هوای منطقه و رونق گردشگری طبیعی را برای ساکنان حاشیه تالاب شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: با توجه به برگزاری جلسات مستمر و مؤثر با همگرایی بیشتر در زمینه تالاب آق‌گل در دو استان همدان و مرکزی شاهد رویکرد مشارکتی در جهت هم افزایی دو استان هستیم.

صفی‌خانی بیان کرد: نبود هم افزایی و تعامل موجب بروز چالش‌هایی نظیر تصرف اراضی، شکار و صید بی رویه، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، خشک شدن چاه‌های منطقه و تعطیل شدن معیشت محلی و کشاورزی در حاشیه این تالاب شده است و اکنون باید با همکاری و تعامل دو استان در جهت رفع موانع موجود در جهت احیای تالاب گام برداریم.

او گفت: از نظر ما تالاب آق گل احیاء نشده و تا زمان احیای پایدار این تالاب، نگرانی در مورد تبعات ناشی از کاهش بارندگی‌ها برای حفظ این اکوسیستم طبیعی وجود دارد و تجربه، علم و نظرات کارشناسی ثابت کرده در صورت هزینه کردن برای اکوسیستم تالابی، اثرات پایدار بیشتری برای جوامع بومی ایجاد می‌شود و این آثار بسیار بیشتر از ساخت واحد‌های صنعتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار