معاون وزیر جهاد گفت: هم اکنون ۹۰ درصد برنامه الگوی کشت در اجرا می شود و بدنبال اجرای ۱۰ درصد آن هستیم.

آقای علیرضا مهاجر معاونت امور زراعت وزارت جهاد در نشست خبری امروز گفت: اجرای کامل این طرح نیاز به همکاری سازمان‌ها و نهادهای خارج از وزارتخانه از جمله وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و سازمان محیط زیست دارد و در صورت همکاری کامل آنها طی چند سال آینده این طرح صددرصد اجرایی می‌شود.

به گفته او، هم اکنون ۹۰ درصد الگوی کشت در کشور اجرایی می‌شود و به دنبال اجرای ۱۰ درصد هستیم که این میزان در بازار تأثیرگذار است.

مهاجر سطح زیرکشت سبزی و صیفی را ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار اعلام‌کرد و گفت: در قالب الگوی کشت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار از میزان سطح زیرکشت سبزی و صیفی را کاهش می دهیم و به کشت کالای اساسی اختصاص می دهیم.

معاون وزیر جهاد ادامه داد: قرار است مشوق‌هایی به مجریان الگوی کشت پرداخت شود، وزارت نیرو به افرادی که این طرح را اجرا می‌کنند، ۵۰ درصد تخفیف آب‌بها می‌دهد. همچنین به مجریان طرح، تسهیلات و نیز ادوات کشاورزی داده می شود.

او درباره طرح جهش تولید در دیم‌زارها گفت: این طرح با همکاری ستاد اجرای فرمان امام(ره) انجام می‌شود. هدف افزایش عملکرد در واحد سطح است.

به گفته مهاجر، در حال حاضر ۷ تا ۸ میلیون هکتار کشت دیم وجود دارد که افزایش عملکرد، تولید کشور را افزایش خواهد داد. آموزش، ترویج، ارائه ادوات کشاورزی هم از جمله حمایت‌ها در این طرح است.

تولید محصولات کشاورزی به ۱۵۶ میلیون تن رسید

او گفت: هم اکنون حدود ۸۸ میلیون تن محصولات زراعی در کشور تولید می شود و تمامی محصولات استراتژیک اعم از گندم، جو و علوفه در معاونت زراعت است و خوشبختانه در این راستا پیشرفت های خوبی داشتیم.

معاون وزیر جهاد ادامه داد: در خصوص محصول گندم طی دهه های ۸۰ و ۹۰ به خودکفایی رسیدیم، اما الان بدنبال سیاست خودکفایی پایدار است؛ بنابراین برنامه ریزی شده که تولید پایدار گندم که قوت اصلی مردم است، بدست آوریم. به عنوان مثال در سال زراعی ۵۷_ ۵۶ میزان تولید گندم ۳ میلیون و ۷۹۱ هزارتن بود که امسال از مرز ۱۱ میلیون تن گذشته است، همچنین یک میلیون و ۱۳۰ هزارتن تولید جو به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن، شلتوک از ۷۴۱ هزارتن به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن، حبوبات از ۲۰۰ هزارتن به بالای ۶۰۰ هزارتن رسیده است.

او گفت: پنبه یکی از محصولاتی است که تولید آن بدلیل آن انحلال سازمان پنبه کاهش یافته است، اما بنابر دستور رئیس جمهور احیای سازمان پنبه در دستور کار قرار گرفته است.بنابر آمار قبل از انقلاب تولید پنبه ۴۰۰ هزارتن بود که اکنون به ۳۲۰ هزارتن رسیده است، درحالیکه پنبه یکی از محصولات مهم و استراتژیک است که بیشترین اشتغالزایی را در بردارد.

این مقام مسئول ادامه داد: تولید محصولات بخش کشاورزی از ۲۶ میلیون تن به ۱۵۶ میلیون تن رسیده است.

او با بیان اینکه ۱۰۰ درصد کشاورزی کشور خصوصی است، گفت: وزارت جهاد حتی یک هکتار هم کشت نمی کند، تنها این وزارتخانه یک سری اراضی در اختیار دارد که کار تحقیقاتی انجام می دهد.

واردات عامل اصلی عقب افتادگی خوداتکایی دانه های روغنی

او درباره اینکه ضریب خودکفایی درسال های گذشته از ۱۶ به ۱۰ درصد کاهش یافته دلیل آن چیست، گفت: بارها گفته‌ام که واردات عامل اصلی این عقب‌ماندگی است، زمانی که خوراک اصلی کارخانه‌های روغنی‌کشی از واردات تأمین شود، آنها تولید داخل را نمی‌خرند و کشاورز هم رغبتی به کشت پیدا نمی‌کند. امیدوار هستیم در دولت فعلی شرایط مطلوب ایجاد شود.

او ادامه داد: شرایط مطلوبی برای تولید روغن ذرت و سویا نداریم، اما مزایایی در تولید روغن کلزا وجود دارد.

مهاجر، مشکل واردات را برای تولید چغندرقند هم اشاره کرد و گفت: با واردات شکر، کارخانه‌های قند و شکر با ظرفیت کمتری فعالیت می‌کنند و ما با آنکه با خودکفایی در شکر فاصله چندانی نداشتیم اما این واردات به تولید دا خل ضربه می زند.

واردات پیاز منجر به کاهش قیمت می شود

مهاجر افزود: زمانی که صادرات با گران شدن ارز افزایش می‌یابد قیمت در داخل افزایش می‌یابد، براساس قانون هم اجازه نداریم جلوی صادرات محصولات کشاورزی را بگیریم.

به گفته او، به تازگی پیاز وارد کشور شده و قرار است توزیع شود و قیمت را در بازار خواهد شکست. 

معاون وزیر جهاد ادامه داد: معاونت ما متولی تولید است و محصولاتی که به راحتی در داخل تولید می شود، می توان صادر کرد و چند عامل باعث شده قیمت محصولات پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی دچار نوسان شود.

به گفته او، وقتی قیمت ارز افزایش می یابد، این محصول صادراتی با قیمت بالایی عرضه می شود. سال قبل عراق جلوی صادرات را گرفت که در نهایت مازاد تولید منجر به افت قیمت می شود. به طور کلی اگر تولید سبزی و صیفی ۱۰ درصد کمتر یا بیشتر از نیاز تولید شود، بازار تحت تاثیر قرار می گیرد.

مهاجر گفت: با توجه به نوسان قیمت، قانون به دولت اجازه داده که برای کاهش قیمت پیاز، اقدام به واردات کند.

ضرورت جلوگیری از خرد شدن اراضی

معاون امور زراعت وزارت جهاد گفت: بیش از ۷۰ درصد کشاورزان کمتر از ۵ هکتار زمین دارند، لذا باید قوانینی وضع شود که اجازه ندهیم اراضی خرد شود. به عنوان مثال در ۶ دهه گذشته در اروپا اراضی به جای کوچک شدن، بزرگ شد، اما در کشورما چندبرابر کوچک شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار