کشور‌های اروپایی پس از بحران اوکراین به جای راه اندازی سیستم دفاع مخصوص خود، به توان آمریکا تکیه کنند.

استیون الانگر، تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که دولت‌های اروپایی در سایه بحران اوکراین ترجیح دادند تا به جای سیستم دفاع مخصوص خود، به توان آمریکا تکیه کنند.

به عقیده نویسنده این مقاله، این درگیری اروپا را در جایگاه وابستگی مستقیم به تصمیمات واشنگتن قرار داد. لیانا فیکس، تحلیلگر شورای روابط خارجی در واشنگتن به این روزنامه گفت: این اعتقاد وجود دارد که در اتحادیه اروپا رهبر واقعی وجود ندارد و  آمریکا بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) را همچون والد تربیت می‌کند. این مشکلی است که می‌تواند بار دیگر گریبانگیر آمریکا شود.

تصویر مشابهی در حوزه حمایت مالی و طراحی سیستم دفاعی خود مختار اروپایی وجود دارد. نویسنده این مقاله در ادامه می‌نویسد: آلمان پس از اینکه بی درنگ جنگنده‌های آمریکایی F-۳۵ را خرید، به جای اینکه نمونه‌ای اروپایی را خریده و یا منتظر پروژه جت‌های آلمانی- فرانسوی- اسپانیایی Future Combat Air System که مدتهاست به کنار گذاشته شده و خود با پروژه پیشنهادی بریتانیایی- ایتالیایی- ژاپنی در حال رقابت می‌باشد، فرانسه را خشمگین کرد. 

پیش از این امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواستار نقش قاطع اتحادیه اروپا در ناتو و کاهش وابستگی این بلوک به آمریکا شد. مکرون توضیح داد که اروپای قوی‌تر به این قاره اجازه می‌دهد تا در داخل ائتلاف ناتو خودمختارتر شود؛ در ناتو و با ناتو فعالیت کند اما به آن وابسته نباشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
خر و خرزاده
آخرین اخبار