وزرای دفاع آلمان و اسلوونی در اظهاراتی خواستار تشکیل ائتلافی نظامی در اتحادیه اروپا شدند که از آمریکا مستقل باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در جلسه‌ای که امروز به میزبانی اسلوونی میان وزرای دفاع کشور‌های اروپایی برگزار شد، وزیران دفاع آلمان و اسلوونی، خواستار تشکیل قدرتی نظامی برای اتحادیه اروپا شدند که وابستگی به آمریکا نداشته باشد.

«آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر» وزیر دفاع آلمان، در این نشست گفت: «کشور‌های اروپایی توان نظامی بالایی دارند، اما این سوال مطرح است که برای آینده امنیت و سیاست دفاعی خودمان باید چگونه از این توان بهره بگیریم.»

او همچنین در پیامی توییتری نوشت: «ائتلافی باید از کشور‌های قدرتمند تشکیل شود تا پس از تصمیم‌گیری ازسوی کشور‌های اتحادیه اروپا، دست به عمل بزنند.»

وزیر دفاع اسلوونی که میزبانی نشست را برعهده داشت نیز بر تشکیل نیروی واکنش سریع تأکید کرد که شامل ۵ تا ۲۰ هزار نیروی نظامی باشد. البته او برخلاف وزیر آلمان تشکیل این ائتلاف را منوط به تأیید تمام کشور‌ها عضو اتحادیه اروپا ندانست.

پیش‌تر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در همین نشست با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان خواستار آمادگی دفاعی بیشتر اتحادیه اروپا شد و گفت: «خروج آشفته نیرو‌های غربی از افغانستان می‌تواند کاتالیزوری برای کشور‌های اتحادیه اروپا برای تقویت سیستم دفاعی‌شان باشد. در این میان باید به نیرو‌های واکنش سریع بسیار بها دهیم.»

بورل با تأکید بر آن‌که اتحادیه اروپا باید به فکر چیز عملی‌تری باشد، گفت: «نیاز به دفاع بیشتر و قوی‌تر ازسوی اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری مشهود است.»

این سخنان یک روز پس از آن بیان می‌شود که آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از افغانستان خارج شد و ژنرال «کنت مک کنزی» فرمانده نیروهای تروریستی مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) پایان مأموریت نظامی در این کشور را تأیید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار