باید در شعرخوانی و مداحی به مسائل روز پرداخته شود

امام جمعه قزوین گفت: در شعرخوانی و مداحی به مسائل روز پرداخته شود بنابراین شاعران و مداحان ما باید به مسائل روز آگاه باشند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین روز شنبه در دیدار سالانه مداحان و شعرای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام که به مناسبت ولادت حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه ۵۵ سوره مائده فرمود ولیّ امر شما تنها خدا و رسول خدا خواهند بود که نماز را به پا داشته و در حال رکوع به فقرا زکات می‌دهند.

وی ادامه داد: این آیه در شأن امیرالمؤمنین (ع) نازل شده که در حال نماز انگشتر خود را به سائل بخشیدند، یعنی آن حضرت نماز و زکات را با هم جمع کردند، خداوند در این آیه همه کلمات را به‌صورت جمع به کار می‌برد، یعنی اگر امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) دیگر هم بودند همین کار را انجام می‌دادند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۵۶ سوره مائده فرمود هر کس خدا، رسول او و اهل ایمان را ولیّ و فرمانروای خود بداند پیروز است و تنها لشکر خدا فاتح خواهد بود و این مهم رمز پیروزی انقلابیون بود.

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین در ادامه گفت:ما نیز ایام پیروزی انقلاب را بر پدرانی که برای پیروزی انقلاب کوشیدند و بر رزمندگان و شهدایی که تا پای جان برای سربلندی کشور ایستادگی کردند، تبریک عرض می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۵۶ که ما در قم بودیم، شعرا و مداحان قم در یک برنامه در مدرسه رضویه میزبان شعرا و مداحان نامدار تهران شدند، این محفل سدّ خفقان شاهنشاهی را در میان مداحان و شاعران شکست، یعنی دیگر تعارفات، ترس و واهمه از شکنجه و زندان کنار گذاشته شد و این کار چقدر در حماسه‌آفرینی‌ها در قم مؤثر بود، چون قم مرکز مبارزات انقلاب بود و این تأثیر به همه جای کشور سرایت می‌کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: این خلاقیت شعرا و مداحان بسیار در سرعت، قدرت و قوت گرفتن انقلاب اسلامی و پیروزی آن مؤثر بود، خدا ارواح آن عزیزانی که این حماسه را آفریدند با انبیا و اولیاء محشور کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ما هر چقدر با مبانی قرآنی، معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به‌صورت ریشه‌ای آشنا باشیم به همان اندازه شعر ما عمق پیدا می‌کند و اثرگذار می‌شود، مداحی ما به دل‌ها می‌نشیند و اعتبار پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: خیلی وقت‌ها در محافل مداحی عزیزانی را می‌شنویم که مشخص است مبانی قرآنی می‌دانند و به معارف اهل بیت (ع) مشرف هستند، وقتی این علم را کسب کردیم خدا عنایت می‌کند و رنگ و بوی ملکوتی به مداحی ما می‌دهد و مداحی‌مان معطر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: اگر ما مداح و شاعر هستیم، باید حتماً محفل قرآنی داشته باشیم، محفل نهج‌البلاغه و معارف نورانی اهل بیت (ع) داشته باشیم، مبادا خودمان را از این جلسات معنوی و مبنایی بی‌نیاز ببینیم، باید برای این چیز‌ها زمان بگذاریم.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) منبع جوشش بسیاری از معارف الهی است، اما حکمت ویژه امیرالمؤمنین (ع) است و کمتر پیغمبر و امامی به اندازه امیرالمؤمنین (ع) از وجود نازنینشان برای ما حکمت جوشیده است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: نهج‌البلاغه بخشی از این حکمت است، بسیاری از معارف امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه نیامده است، سید رضی گلچینی از فرمایشات حضرت را در نهج‌البلاغه آورده و برکات زیادی هم داشته است، خداوند روح سید رضی را با امیرالمؤمنین (ع) محشور کند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ادامه داد: اگر قطره‌ای از حکمت امیرالمؤمنین (ع) در مداحی و شعر ما تجلی کند چقدر اثرگذاری تماشایی خواهد داشت.

امام جمعه قزوین یادآور شد: جان‌مایه شعر، حکمت است، اگر حکمت در شعر بگنجد و مداح ما همان حکمت را بخواند بی‌شک روی دل‌ها اثرگذار خواهد بود.

وی اظهار کرد: شاعر و مداح ما باید به‌روز باشند، اگر ما اکنون این عزت‌ها و اقتدار‌هایی که برای انقلاب اسلامی پیش آمده را در قالب هنر شعرخوانی داشته باشیم، می‌تواند حماسه‌آفرینی داشته باشد و اثرگذار باشد، مانند همان جمع مداحان و شاعران که عرض کردم در سال ۵۶ برنامه‌ای تدارک دیدند و اثرگذاری داشتند.

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اکنون باید حماسه‌آفرینی‌های جبهه مقاومت اسلامی در مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی در قالب هنر شما تبیین شود تا همه به خوبی رشادت‌ها و فداکاری‌های حاج قاسم سلیمانی‌ها را درک کنند و این فداکاری‌ها برای نسل‌های بعد ماندگار شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی بیان کرد: این به روز شدن و به موقع به داد اسلام و انقلاب رسیدن همان کاری است که از شما بر می‌آید و البته در عرصه‌های مختلف نیز این رسالت و همچنین امیدبخشی را دنبال می‌کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.