نشست شورای سیاستگذاری دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی مادر، نوزاد و کودک با حضور مدیران و سرپرستان نهادها و سازمانهای مربوطه و همچنین مدیران تشکلها، انجمنها، شرکتها و موسسههای خصوصی، در سالن کنفرانس مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
علی محتشمامیری، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور که برگزارکننده دوازدهمین دوره نمایشگاه تخصصی مادر، نوزاد و کودک است، گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه بالا بردن سطح توجه مادران به نوزاد و کودک و آموزشهای دوران بارداری است. رویکرد تخصصی امسال به صورت صادراتی در سه بخش بهداشتی- پزشکی، وسایل سیسمونی نوزاد و اسباببازی کودکان است.
وی با بیان این که با برگزاری این نمایشگاه قصد داریم بحث صادرات را تقویت کنیم افزود: به همین دلیل در این نمایشگاه برای نخستین بار از سازمان توسعه تجارت ایران درخواست کردیم تا به صورت رسمی از کشورهایی که ما در آنها رایزن بازرگانی داریم از تجار دعوت کنند تا در چارچوب هیات تجاری از این نمایشگاه بازدید به عمل اورند. امیدواریم نمایشگاه امسال متفاوتتر از سالهای گذشته برگزار شود.
در ادامه این نشست آیدین مهدیزادهتهرانی رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی مستقر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیان کرد: به نوعی ما در کانون میزبان شما هستیم و افتخار میکنیم که بزرگان و فعالان حوزههای مختلف مادر، کودک و نوزاد را در کانون جمع کنیم.
او ادامه داد: شورای نظارت بر اسباببازی یک شورای فرا سازمانی متشکل از ۱۲ سازمان است که در مقام یک تنظیمکننده مقررات در صنایع اسباببازی راهکارهایی پیشنهاد میدهد و از طریق نزدیکی این نهادها و حمایت از برپایی نمایشگاهها و عرصههای مختلف و مرتبط به بازی و فضاهای سرگرمکننده به اهدافش دست پیدا میکند.
مهدیزاده افزود: این نمایشگاه با برند (MBC) یک نام شناخته شده در تمام دنیاست که تاکنون زیرنظر سازمان توسعه تجارت و به کارگزاری میلاد نور در ایران برگزار شده است. ضمن احترام به تلاش مجموعه میلاد نور و سازمان توسعه تجارت یک انتقاد بزرگ به این نمایشگاه وجود دارد که علاقهمند هستیم تا این نقد و نقطه ضعف به کمک دوستان تبدیل به نقطه فرصت شود.
او می گوید،د آن نقد این است که نمایشگاه نباید صرفا فضایی برای تفریح مادر، کودک و نوزاد یا صرفا یک بازارچه شود؛ بلکه باید برند تخصصی در پایههای توسعه کشور باشد. بهداشت مادران و همچنین کاهش میزان مرگ و میر مادران، شاخص توسعه یک کشور است. در این راستا نباید این نمایشگاه از رسالت خود دور شود.
رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی بیان کرد: نمایشگاه باید فضایی باشد تا شرکتهای خدماتدهنده در این عرصه را به دستاورد اصلی نزدیک کند. دوستان درمجموعه میلاد نور تاکنون به عنوان شرکت خصوصی سعی کردند و حالا این نمایشگاه به ایستگاه دوازدهم رسیده است، اما در این میان جای ارگانها و نهادهای حاکمیتی و تسهیلکننده همچنان کمرنگ است. امیدواریم سازمانهای مختلف در همین زمان اندک نیز پیشنهادآورنده باشند و بتوانیم این دوره از نمایشگاه را که قرار است با حضور ۱۵ کشوری که نماینده تجاری در ایران دارند، به نحو مطلوب برگزار کنیم.
او گفت: حوزه کودکان زیر پنج سال و مادران، فضای اقتصادی جذاب با گردش مالی بالایی دارد. آنچه که مردم کمتر نسبت به آن اطلاع دارند، حضور برندهای بسیار قدرتمند ایرانی در این حوزه است. امیدواریم کماکان از طریق وزارت صمت و حضور کانون پرورش فکری فضای عرضه یا نمود برای این شرکتها ایجاد شود تا از حالت زیرزمینی به روزمینی بیایند. متاسفانه بسیاری از برندهای داخلی به شکل زیرزمینی و با برچسب خارجی مشغول فعالیت هستند، چرا که این اعتمادسازی شکل نگرفته است و خانوادهها همچنان به دنبال کالاهای خارجی میگردند.
مهدیزاده یادآور شد: واقعیت این است که واردات محصولات خارجی در این فضا کاملا ممنوع است و هرآنچه که در بازار دیده میشود یا تولید ایران بوده یا کالای قاچاق است؛ بنابراین رسالت چنین نمایشگاهی برای ارائه درست در این صنعت و دستاورد ما از اوجب واجبات است و ما از ارگانهای دور و نزدیک که میتوانند کمک کنند و حضور دارند خواستیم تا دست به دست هم بدهند بلکه از این وضعیت خارج شویم. کانون خانه همه ماست و امیدواریم تمام نمایشگاههایی که در حوزه مادر، کودک و نوجوان در ایران برگزار میشود جلسات هم اندیشی آن در کانون باشد تا بتوانیم در این عرصه با هم گامهای موثری برداریم.
وی افزود: دیدهشدن و از اتاقهای بسته خارج شدن و خودباوری در نمایشگاهها اتفاق میافتد و نمایشگاهها کارکردشان شکست دیوارها و هم افزایی بیشتر است. اما در حال حاضر فضای کشور به گونهای است که بخش خصوصی را به عنوان کسی که دنبال پول درآوردن است نگاه میکنیم و با این نگاه شکاف میان بخش خصوصی و دولتی باقی خواهد ماند و مجموعههای مجری و خصوصی به عنوان بازوهای کارگزار فعالیت خواهند کرد. امیدواریم دست به دست هم بدهیم تا این برندها که شاخص توسعه کشور هستند، به نحوی پیش بروند تا اتفاق خوشایندی در این عرصه رقم زده شود.