قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: گام دوم انقلاب اسلامی در چهل سال آینده بیشتر از هر چیزی به نیروی انسانی نیاز دارد.

ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: در حال حاضر با برنامه ریزی انجام شده، بیش از ۲۷۰۰ نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج که در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا مشغول به فعالیت علمی بوده اند، به ایران برگشته اند.

به گفته وی  بنیاد ملی نخبگان در حال راه اندازی و اجرای طرحی تحت عنوان بازگشت هزار نخبه به کشور است که این کار باید با حمایت و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها انجام شود. در این طرح تمهیدات لازم برای بازگشت سالیانه هزار نخبه به کشور اندیشیده می‌شود.

او بیان کرد: تعداد قابل توجهی از نخبگان ایرانی در دنیا علاقمند به همکاری با کشورمان با روش هایی، چون پروژه‌های پژوهشی و کرسی‌های آموزشی و تحقیقاتی هستند. نخبگان علمی بازگشته به عنوان اعضای هیئت علمی، در قالب پروژه‌های مشترک تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف و یا در حوزه شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت می‌شوند.

او افزود: یکی از سیاست‌های سند راهبردی کشور در امور نخبگان که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، حرکت از عالی محدود به سمت خوب گسترده است. با توجه به جمعیت هشتاد و پنج میلیون نفری کشور، اگر از هر ۱۰۰ نفر یک نفر را نخبه بدانیم، هشتصد و پنجاه هزار نخبه در کشور وجود دارد که لازم است بستر شناسانی و توانمتدسازی ایشان فراهم شود.

باقری مقدم ادامه داد: گام دوم انقلاب اسلامی در چهل سال آینده بیشتر از هر چیزی به نیروی انسانی نیاز دارد. طبیعتاً بنیاد ملی نخبگان این وظیفه را دارد که افراد نخبه‌ای را تحویل جامعه دهد، البته افراد تا مرحله نخبگی باید سال‌ها ممارست کنند.

او گفت: در حوزه شناسایی، ما شیوه نامه‌های دقیقی داریم که استعداد‌های برتر کشور را بشناسیم. بعد از این مرحله، به‌دنبال توانمندسازی مستعدان برتر هستیم. چراکه هر یک از این افراد در یک یا دو حوزه ممکن است توانمند باشند، اما در سایر حوزه‌ها نیاز به توانمندسازی وجود دارد.

او گفت: بنیاد در طرح‌های خود دوران قبل از دانشگاه (دانش‌آموزی) و دانشجویی و بعد از دانشگاه را با طرح‌های مختلف پوشش می‌دهد که این طرح‌ها شامل شناسایی نخبگان، توانمندسازی آن‌ها و ایجاد اثربخشی برای آنان در جامعه است، تعداد این طرح‌ها حدود ۲۰ عدد است که در یک کتابچه جمع‌آوری شده است.

او بیان کرد: بنیاد تفکیکی میان نخبگان داخل و خارج از کشور ندارد. ما برای بازگشت نخبگانی که خارج از کشور هستند، برنامه‌های جداگانه‌ای داریم، اما برای نخبگان داخل کشور ارزش بسیاری قائل هستیم و از آن‌ها پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

او ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌هایی مثل کمک به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال نخبگان در بخش دولتی و دانشگاه‌ها، درصدد نزدیک کردن نخبگان به دایره اثربخشی هستیم. در حوزه مأموریت اول ما که آن را به‌عنوان تأمین نیروی انسانی نخبه برای گام دوم انقلاب تعریف کرده‌ایم، در مقطع پنج سال آینده، تمرکز روی تأمین نیروی انسانی نخبه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است، چون در پنج تا ده سال آینده به نظر می‌رسد که براساس رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب تمرکز کشور برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی روی اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

او افزود: : درازمدت، برای نخبگان علوم پایه نیز که نیاز قطعی کشور به تخصص آن‌ها احساس می‌شود هم برنامه‌های متنوع و جداگانه داریم. این مسئله نیز جزو تأکیدات رهبر معظم انقلاب بوده که علاوه بر کسانی که هم اکنون توانایی خلق ارزش دارند، کسانی که در سالیان آینده می‌توانند با درنوردیدن لبه‌های دانش کشفیات جدید داشته باشند یا در حوزه علوم انسانی دست به نظریه‌پردازی بزنند هم مورد حمایت قرار گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
یه عده بی اخلاق ناسازگار را باالتماس نگه دارندکه مهاجرت نکنند!!!!یه سری از اینها آدمهای معمولیند که به خاطر شرایط بهتراز بقیه جلوزدندبگین پولهایی که از بیت المال خرجشون شده بدن برن؛"ایران استعداد زیاد داره".
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
نخبگان سرمایه های مملکت هستند هرچه برایشان سرمایه گذاری شود نتایج آن میلیونها برابرباعث پیشرفت مملکت می شود
فکر کردید کشورهای غربی برای چی با فریب وحیله ونیرنگ اونها را جذب میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
انقدر فرزند شهید و جانباز و آزاده داریم که مجال نمیدن نخبه ها روی کار بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
هر چی ثروتنمندتر نخبه تر!!!
بعضی از این نخبه هایی که میگی ادمایی هستن که پدرهاشون خون مردم رو تو شیشه کردن و حسابی پول حروم در اوردن بعد بهترین مدارس و کلاس کنکور یا دبیر خصوصی با ساعتی فلان تومن رفتن و در کنارش نه دغدغه نان داشتن و نه غصه سلامتی پدرشون رو دلشون بوده و نه جای خالی پدر تو زندگیشون... با خیال راحت درس خوندن و دانشگاه خوب قبول شدن و اسمشون شده نخبه... فکر میکنی چند درصد اونایی که امسال کنکور دولتی قبول شدن از طبقه کارگری بودن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
فرزندم سه مقطع تحصیلی را باکنکور در دانشگاه قبول شد .چهارسال کارشناسی دوستل ارشد و در مقطع دکترا بعد دوسال به اوگفتند صلاحیت علمی نداری!!!!ودر آزمون جامع انداختند.چون نه ‌‌‌پول داشتیم بدهیم قبولش کنند ونه پارتی .لازم به ذکراست سه بار آزمون جامع را عالی داد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
مسئولین محترم هوای نخبه ایرانی را بیشتر داشته باشید نخبه عزیز دل کمی صبوری کن به امید خدا وضعیت شمام درست میشه ما مردم ایران دلمان به وجود شما ها گرم است و امیدواریم که با وجود شما ایران اسلامی روز به روز بهتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
کاملا درست است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
مسئولین محترم هوای نخبه ایرانی را بیشتر داشته باشید نخبه عزیز دل کمی صبوری کن به امید خدا وضعیت شمام درست میشه ما مردم ایران دلمان به وجود شما ها گرم است و امیدواریم که با وجود شما ایران اسلامی روز به روز بهتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
اون وقت هوای ماهایی که در ایران هستیم رو هم دارید؟ این رو بدونید که همه افراد کشور نیاز به پیگیری و پایش و حمایت دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
چرا فقط عکس دکتر و آزمایش گذاشتید؟ مگه فقط دکترها نخبه اند؟!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۰۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
جمع کنید تورو خدا، من مخترعم هم اختراعم ارزش ذاتی داره هم ارزش ظاهری، یه فیلتر برای فیلتر کردن شیرابه زباله که در دنیا نمونه نداره،. بخدا قسم بیکارم، حتی صد میلیون وام اشتغالزایی هم بهم ندادن، وضع مالی خوبی هم نداریم، نصف جمعیت شهرستانمون با وامهای اشتغالزایی کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد برکت صاحب ماشین شدن من پول یه دکتر رفتن هم ندارم، این حمایتا فقط مال تهرانه و چندنا استان، بقیه باید چکار کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
نه بابا تو تهرانم مال ازما بهترونه یا باید سهمیه و پارتی داشته باشی یا .....تهرانم خیلی آش دهن سوزی نیست باید تو دخمه 40 متری زندگی کنی و ادای آدمهای مرفه رو دربیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
من هم شاگرد اول دانشگاه هستم و هیچی به هیچی. باید دلسوز باشد آن مسئول و باسواد و تولیدکننده. استعدادهای داخلی هستیم که هدر می رویم متاسفانه.
آخرین اخبار