رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۱۰۵ مرکز آموزش و توانبخشی ویژه یادگیری کودکان استثنایی راه‌اندازی شده اند.

حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ضمن تبریک دهه فجر گفت: یک برنامه تحولی را در ابتدای کارمان پیش‌بینی کرده ایم که ۳ محور دارد. محور اول اصلاح فرآیند‌های نظام حکمرانی آموزش و پرورش و اصلاح ساختار اداری آموزش و پرورش استثنایی مانند بازمهندسی فرآیند‌های مرتبط با نیروی انسانی و مدیریتی است. سعی کردیم ریل‌گذاری جدیدیو تغییر در ضوابط و مقررات اتفاق بیفتد تا بتوانیم برنامه‌هایمان را اجرا کنیم.

او عنوان کرد: با وجود کمبود نیرو، ما در ماه‌های اخیر ۱۰۵ مرکز توانبخشی راه اندازی کردید.

 رئیس آموزش و پرورش استثنایی افزود: ما علاوه بر سنجش سلامت در این مراکز آزمون‌هایی برای استعداد و هوش نیز برگزار می‌کنیم.

او ادامه داد: ما به افراد یک شناسنامه الکترونیک می‌دهیم. ۴۵ هزار مرکز ورزشی را در مدارس استثنایی در یک سال اخیر ایجاد کرده ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ۳۵ کلاس نیز به زودی افتتاح می‌شوند. با کمک خیرین ۱۰۰ مدرسه هوشمند سازی شده اند و به ۱۰۰ مدرسه کتاب درسی داده شد.

وی افزود: ۳۵ دوره دوم متوسطه در کار و دانش استثنایی و همچنین ۲۳ رشته در مدرسه ایجاد کرده ایم.

طریفی حسینی گفت: ما به هر مدرسه ۱۰۰ میلیون تومان کمک کرده ایم تا رشته‌های مناسب با استعداد دانش آموزان در مدارس ایجاد شوند.

او گفت: با سازمان بهزیستی عقدنامه‌هایی را منعقد کردیم تا خدماتی همچون عینک ، ویلچر  و سمعک به دانش آموزان ارائه شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ما ۵ میلیون تومان به دانش آموزان اختصاص داده ایم تا از خدمات استفاده کنند.

او در ادامه گفت: در حوزه توانبخشی تفاهم خوبی با سازمان بیمه سلامت و بهزیستی شده است. ۵۹ خدمت با ۷۰ درصد تعرفه در بخش خصوصی ارائه می شوند. ۱۰ میلیارد تومان بابت توانبخشی خارج از مدرسه مثل عینک و عصا در اختیار استان‌ها قرار داده ایم.

طریفی حسینی گفت: یکی از شرط‌های اصلی ثبت نام نوآموزان سنجش سلامت است.

او گفت: گاهی اوقات ممکن است خانواده‌ها نیازمند ثبت نام حضوری نباشند.

طریفی حسینی افزود: ما در سال‌های گذشته فقط در پایان تابستان ثبت نام می‌کردیم؛ اما امسال در کل سال این فرآیند را انجام می‌دهیم.

او بیان کرد: احراز هویت و سنجش به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند. نحوه پرداخت نیز تغییر کرده و امسال والدین می‌توانند با درگاه آنلاین شهریه را پرداخت کنند. شهریه همچون سال گذشته ۶۰ هزار تومان است.

طریفی حسینی بیان کرد: ما می‌خواهیم تا دهک خانوار را در اختیار ما قرار دهند. خانواری که در دهک ۱ تا ۳ قرار گرفته اند، می‌توانند رایگان از این مدرسه ها استفاده کنند.

او افزود: سازمان آموزش استثنایی سامانه‌ای دارد که در آن امور مربوط انجام می‌شوند و اطلاعات در پرونده الکترونیکی دانش آموزان ثبت می‌شوند.

طریفی حسینی ادامه داد: محور بعدی توسعه عدالت تربیتی و نصیب برتر آموزشی است که بتوانیم امکان حضور دانش‌آموزان که واجد شرایط در مدرسه هستند را شناسایی کنیم. سال گذشته ۸۰ هزار و ۸۵۷ نفر در مدارس خاص استثنایی تحصیل می‌کردند که امسال ۸۲ هزار و ۸۲۷ نفر ثبت نام کرده اند و با افزایش ۲.۵ درصدی دانش آموزان مواجه بودیم.

او  افزود: بخشنامه‌ای فرستادیم تا دانش‌آموزانی که در مناطق کم برخوردار هستند و دسترسی به مدارس استثنایی ندارند از برنامه آموزشی خودشان بهره‌مند شوند.

طریفی حسینی از افزایش فضای آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی خبر داد و گفت: ۴۰ فضای آموزشی به بهره برداری رسیده اند و سرانه فضای آموزش استثنایی افزایش یافته است. طرح جبران تثبیت یادگیری اجرا شد و ۹۳۰۰ دانش آموز در این طرح شرکت کردند. ۹ هزار نفر در پایگاه تابستانی حضور یافتند.

او  بیان کرد: در سال گذشته حدود ۹۰ هزار نفر از اتباع سنجش شدند که حدود ۸۷ هزار کودک افغانستانی و ۳ هزار نفر برای کشور‌های دیگر بودند.

طریفی حسینی تصریح کرد: در آزمون استخدامی ۸۶۳ نفر سهمیه جذب داشتیم که افرادی در آزمون رد شدند.

او افزود: طبق آخرین آمار حدود ۸۲ هزار و ۸۲۷ دانش آموز در مدارس و ۱۳ هزار نفر در پیش دبستانی ثبت نام کرده اند.

طریفی حسینی ادامه داد: حدود ۴۲ هزار دانش آموز ابتدایی ، حدود ۲ هزار نفر متوسطه اول و ۷ هزار  و ۵۸۲ نفر متوسط دوم هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار