رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد گفت: اگر گنجینه صنایع و هنر‌های دستی و موزه‌ای در این حوزه در شهرکرد راه‌اندازی و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد حوزه نمد شوند کل مسیر جهانی شدن نمد را پیموده‌ایم.

علی‌اکبر راستین رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد گفت: بر اساس آمایش سرزمینی مناطق، در برخی از استان‌ها یا شهر‌ها مزیت‌های نسبی دیده می‌شود که منجر به تولید محصولات یا اثری می‌شود و قدرت رقابت آن با کالا‌ها یا مکان‌های دیگر ناممکن یا بی‌رقیب است.

رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد افزود: شهرکرد بخاطر داشتن نمد و طبق ارزیابی شورای راهبردی صنایع دستی به عنوان شهر ملی نمد ثبت شد که هویت و اصالت، تعداد افراد فعال در این حوزه، مهر‌های یونسکو، مرغوبیت کالا و ... از جمله مولفه‌ها و موارد اصلی این نامگذاری است.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه ۵ سال پیش شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد انتخاب شد، ادامه داد: انتخاب شهر ملی تنها برای داشتن یا حفظ یک محصول صورت نمی‌گیرد بلکه به منظور شکوفایی، معرفی و ترویج چرخه صنایع دستی منطقه با رویکرد هنر خاص اتفاق می‌افتد که این هنر در شهرکرد همین نمد است.

راستین بیان داشت: دبیرخانه شهر ملی نمد از سال ۹۷ به صورت کاملاً مردمی و عام‌المنفعه افتتاح شد و از سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد چراکه دبیر این دبیرخانه شهردار است و در این مدت ۵ بار تعویض شد که همین امر و طولانی بودن پروسه انتخاب شهردار سبب معطل ماندن کار دبیرخانه شد.

وی افزود: این دبیرخانه در راستای جهانی شدن شهر ملی اقدامات مقدماتی از جمله تجهیز و راه‌اندازی دبیرخانه، احداث نمایشگاه در سطح ملی و جذب ۵۰ میلیون تومان اعتبار را انجام داده است و به عنوان اقدام کوتاه‌مدت در حال حاضر با همکاری دبیر دبیرخانه برای حضور در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی وابسته در تهران آماده می‌شویم.

رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد ادامه داد: اقداماتی نیز از جمله جمع‌آوری تاریخ شفاهی شهر نمد با کمک حوزه هنری و گردآوری و چاپ مقالات شهر ملی نمد نیز در دست اقدام است که بخش چاپ هنوز محقق نشده است.

وی توضیح داد: اگر گنجینه صنایع و هنر‌های دستی و موزه‌ای در این حوزه در شهرکرد راه‌اندازی شود و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد حوزه نمد شوند کل مسیر جهانی شدن نمد را پیموده‌ایم و آثار شهر ملی یا جهانی نمد در زندگی مردم نمود پیدا می‌کند.

تنها با ساخت المان و نامگذاری، شهر ملی جهانی نمی‌شود

رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد اظهار داشت: نمد مصارف مختلف پزشکی، مهندسی، صنعتی، هنری و ... دارد و باید مورد توجه باشد که تنها با ساخت چند المان و نامگذاری چند خیابان شهر ملی، جهانی نمی‌شود.

راستین گفت: ۲ سال پیش نیز دپارتمان تخصصی نمد در دانشکده فنی‌حرفه‌ای شهرکرد افتتاح شد، اما باید مورد توجه قرار گیرد که صرف افتتاح مکان و خریداری چند دستگاه بدون انجام کار تخصصی و آموزشی، تحقیق و ترویجی در حوزه نمد صورت نمی‌گیرد.

رشته آموزشی نمد در شهرکرد نیست

رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد افزود: از سال ۹۶ تا کنون قرار بود که رشته نمدمالی در دانشگاه شهرکرد راه‌اندازی شود که تا کنون دانشگاه گامی در این خصوص بر نداشته و کاری صورت نگرفته است.

وی بیان داشت: دبیرخانه، ساخت مسیر گردشگری شهر شهرکرد را پیشنهاد داده که در طول این مسیر ۵ مسجد، ۳ حمام و چند بنای تاریخی وجود دارد که از لحاظ فیزیکی و هویتی در حال تخریب است و با ساخت این مسیر احیا می‌شود.

راستین توضیح داد: دبیرخانه شهر نمد قصد دارد از نمایشگاه‌محوری و سرمایه‌گذاری در یک سازه خارج شود و هر خانه را یک کارگاه صنایع دستی کند یعنی هویت چالشتر تنها در قلعه تاریخی آن خلاصه نشود و هر خانه کارگاه تولیدی فرش دستباف باشد.

وی ادامه داد: ستاد بازآفرینی شهری شهرستان شهرکرد برای تحقق این موارد باید جلساتی را با رویکرد شهر ملی نمد در حوزه بازآفرینی شهری برای احیای مسیر گردشگری تشکیل دهد و در حوزه بازآفرینی فعال شود.

صنایع دستی مصداق دقیق اقتصاد مقاومتی

راستین گفت: صنایع دستی مصداق دقیق اقتصاد مقاومتی است و تفکیکی بین صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی نیست که نهاد‌های مدیریتی، شهرسازی و فرهنگی از هم تفکیک شوند پس تمام ارگان‌ها باید بسیج شوند تا اول عنوان شهر ملی تثبیت و بعدا ارتقا یابد که در این صورت مشکلات تولید، صادرات، بازار و تجاری‌سازی نیز حل می‌شود.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار