میرمحمدی گفت: استانداران به عنوان مسئولان اجرایی استان، باید بتوانند حداقل ۵۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی را در استان‌ها هزینه کنند.

سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبحث درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال آتی گفت: درآمد دولت از چهار طریق امکان پذیر است. یکی از آن‌ها درآمد نفتی است که ما شرایط خاص و ویژه‌ای در این بخش در دنیا داریم و مجبوریم نفتمان را به دلیل کارشکنی دشمنان، با قیمت تعدیل شده در دنیا به فروش برسانیم تا بتوانیم درآمدی از آن کسب کنیم.

او از مالیات، فروش اوراق و فروش اموال و دارایی‌های دولت به عنوان سه منبع درآمد دیگر یاد کرد و افزود: تنها درآمد‌های مالیاتی در سال گذشته به طور ۱۰۰ درصد محقق شده است. مسئولان در این بخش تاکید دارند که مودیان جدید مالیاتی را شناسایی و از فرار مالیاتی جلوگیری کنند که امری پسندیده و علمی است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آتی ادامه داد: بنابراین پایدارترین درآمدی که دولت می‌تواند روی آن حساب باز کند، مباحث مالیاتی است. البته درآمد‌های مالیاتی در تمام دنیا به عنوان یک منبع مالی پایدار و وصول شدنی محسوب می‌شود که به عنوان اولویت اول مدنظر است.

میرمحمدی هزینه بخش قابل توجهی از مالیات در استان‌ها را عامل رضایت مردم توصیف کرد و اظهار داشت: استانداران به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان باید بتوانند حداقل ۵۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی را در استان هزینه کنند.

او تاکید کرد: متاسفانه ما امسال در این بخش برعکس عمل کردیم یعنی در حال حاضر مدیران کل سازمان‌های مالیاتی کشور از اینکه مسیر‌های شناسایی فرار‌های مالیاتی را در استان خودشان اعلام کنند، ابا دارند.

نمایند تفت و میبد در تشریح دلیل این مساله گفت: به محض اینکه این موضوع را اعلام کنند، سقف مالیاتی آن استان توسط سازمان مالیاتی افزایش می‌یابد بنابراین دلیلی ندارد چنین کاری کنند. خود این مسئله یک نوع انگیزه کشی را در پی داشته است.

او با اشاره به ذکر مثالی درباره اعداد و ارقام اخذ مالیات از استان یزد افزود: اخذ مالیات در استان یزد در سال ۱۳۹۹، حدود چهار هزار میلیارد تومان بوده که ناگهان در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده و دوباره در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

میرمحمدی تاکید کرد: اگر به عنوان مثال ۱۶ هزار میلیارد تومان را در استان یزد وصول کنیم دیگر عدد مازادی باقی نخواهد ماند که بخواهیم در استان هزینه کنیم، بنابراین بهترین مسیر این است که حداقل ۵۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی استان‌ها در همان استان هزینه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.