محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن هشدار درباره اُفت تحصیلی دانشآموزان درباره برگزاری کلاس جبرانی برای تعطیلات اخیر مدارس گفت: تعطیلی مدارس و آموزش مجازی به هیچ عنوان مطلوب نیست و مورد رضایت وزارت آموزش و پرورش و خانواده دانشآموزان نبوده و همه نسبت به این وضعیت گلایه دارند؛ چرا که آموزش مجازی در بهترین شرایط حداکثر ۶۰ درصد میتواند اثربخش باشد.
وی افزود: علاوه بر آموزش، موضوع تربیت دانشآموزان نیز دارای اهمیت است. باید توجه داشت که مسائل تربیتی و رشد اجتماعی دانشآموزان فقط از طریق حضور در مدرسه، ارتباط و در جمع بودن اتفاق می افتند.
ادارات را تعطیل کنید، ضرر آن کمتر از تعطیلی مدارس است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از تمام مسئولان به خصوص استانداران تقاضا داریم تا موضوع تعطیلی مدارس به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته شود؛ حتی اگر تعطیلی برخی از دستگاهها و بخشهای اداری را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم، شاید ضرر آن در مقایسه با تعطیلی مدارس کمتر باشد.
تعطیلی مدارس تأثیر چندانی بر کاهش مصرف گاز ندارد
کاظمی ادامه داد: تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا در تمام کشور فراگیر نیست و در کلانشهرها به ویژه استان تهران شاهد این موضوع هستیم. از سوی دیگر در موضوع صرفهجویی در مصرف سوخت، شاهد تعطیلی اکثر مدارس کشور بودیم؛ اما اگر دانشآموزان در مدرسه حضور یابند میتوان فرهنگسازی در زمینه مصرف بهینه انرژی را انجام داد. ضمن این که غیر حضوری شدن مدارس تأثیر چندانی بر کاهش مصرف گاز ندارد.
نوبت عصر و روزهای پنجشنبه برای جبران تعطیلات
وی درباره جبران تعطیلی اخیر مدارس گفت: برای جبران اُفت تحصیلی و آسیبهای یادگیری دانشآموزان باید از تمام ظرفیتهای موجود استفاده کرد. یکی از راهکارها استفاده از نوبت عصر مدارس و روزهای پنجشنبه به عنوان تنها زمان در اختیار آموزش و پرورش برای جبران اُفت یادگیری در طول سال تحصیلی است و باید برای استفاده از این ظرفیتها پیشبینی منابع لازم انجام شود.
حقالزحمه جبران یادگیری سال گذشته پرداخت نشد
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: تابستان امسال بعد از دو سال تعطیلی آموزش حضوری به دلیل شرایط شیوع کرونا، در ستاد کرونا و با تأیید رئیسجمهور، اجرای طرح تعمیق و تثبیت یادگیری برای جبران اُفت یادگیری مصوب شد؛ اما به دلیل تأمین نشدن اعتبار، حقالزحمه معلمان هنوز پرداخت نشده است. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به تخصیص این اعتبار اقدام شود.
کاظمی ادامه داد: برای کلاسهای جبرانی تعطیلات اخیر نیز باید پیگیر باشیم و در صورت تأمین منابع میتوان این کار را انجام داد. البته شورای مدارس میتوانند با استفاده از ظرفیتهای دیگری از جمله گروههای جهادی و معلمان علاقهمند در آموزش و پرورش، برای جبران اُفت یادگیری دانشآموزان برنامهریزی کنند. میتوان از ظرفیت درآمدهای اختصاصی و کمک خیران نیز استفاده کرد.
ضرورت تخصیص بودجه برای برگزاری کلاس جبرانی
وی بیان کرد: شورای آموزش و پرورش استانها باید نسبت به اجرای آموزش جبرانی برای دانشآموزان در راستای تعطیلات اخیر و غیر حضوری شدن مدارس اقدام کنند.
کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست بودجه به منظور برگزاری کلاسهای جبرانی را ارائه کردهاید، گفت: ردیف مستقلی را در بودجه آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۲ قبل از ارسال لایحه به مجلس به منظور جبران اُفت یادگیری ناشی از ایام شیوع کرونا و تعطیلات مدارس ارائه کردیم، اما این موضوع در سازمان برنامه و بودجه به صورت ردیف مستقل لحاظ نشد و باید منتظر تصویب بودجه باشیم تا ببینیم چه اتفاقی میافتد یا این که منابع دیگری از طریق مصوبات ستاد کرونا اختصاص یابد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا ابلاغیهای به مدارس برای برگزاری کلاسهای جبرانی ارسال شده است، به دلیل آن که فرآیند کار به شورای مدارس واگذار شده است، اگر مدرسهای تشخیص دهد نیازی به کلاس جبرانی نیست، تکلیف جبران اُفت یادگیری دانشآموزان چه میشود؛ گفت: ابلاغیهای خطاب به مدارس نداشتیم؛ چرا که شرایط در استانها متفاوت است و در بسیاری از مناطق تعطیلی به دلیل آلودگی هوا نداشتیم و کلاسهای درس حضوری برگزار میشوند؛ برای کلان شهرها نیز شورای آموزش و پرورش استانها به تعداد روزهایی که آموزش حضوری اجرا نشد، برنامهریزی خواهد کرد.
کاظمی درباره تبعات اُفت تحصیلی دانشآموزان تذکر شد: علاوه بر اُفت یادگیری، سلامت دانشآموزان آسیب میبیند و در ایام شیوع کرونا شاهد رشد چاقی در دانش آموزان بودیم. رشد اجتماعی دانشآموزان با مشکلاتی مواجه شده است و خانوادهها این آسیبها را به خوبی احساس میکنند.
وی ادامه داد: دانشآموزان با تعطیلی مدارس، حضور در جمع دوستان و با هم بودن را تجربه نمیکنند، بسیاری از شایستگیها از طریق حضور در جامعه محقق میشود؛ همچنین به لحاظ سطح علمی شاهد اُفت عملکرد دانشآموزان در نمرات امتحانات نهایی بودیم و در تمام رشتههای شاخه نظری افت میانگین نمرات وجود داشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: با توجه به این که هماکنون نمرات دانشآموزان در پذیرش دانشگاهها تأثیر قطعی دارد، برگزاری آموزش حضوری مطالبه دانشآموزان و خانوادهها است تا دانش آموزان بتوانند در کلاس درس حضور پیدا کنند و وضعیت ارزیابی ما از روند آموزشی حاکی از افت توان یادگیری دانشآموزان است. البته در سال تحصیلی جاری هنوز امتحانات خرداد برگزار نشده اند؛ بنابراین تحلیلی نداریم، اما امتحانات داخلی و ارزیابی معلمان از خلل در یادگیری دانشآموزان حکایت دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط تمام مدارس برابر است و تمام مدارس غیردولتی و دولتی خاص به ویژه در دوره متوسطه دوم در شرایط آلودگی هوا تعطیل هستند، گفت: تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا مصوبه استانداری است و آموزش غیرحضوری مشمول تمام مدارس است البته ممکن است گزارش شود که برخی مدارس در روزهای تعطیلات آموزش حضوری دارند، اما بیشتر مدارس غیر حضوری بودند.
منبع: تسنیم
آموزش و پرورش ی لطفی بکنہ ی رسیدگی بہ محتوای بعضی از کتب درسی بکنہ کہ حداقل بہ درد آیندہ بچہ ھا بخورہ
از پایہ اول ابتدایی تا دوازدھم احتیاج بہ بازنگری و تغییر محتوا ھست
وقتی محتوای درسی درست باشہ بچہ ھا اشتیاق زیادی برای یادگیری خواھند داشت و یادگیری آسان تر میشہ در مواقع اضطرار آموزش چہ حضوری باشہ چہ مجازی دیگہ یادگیری دروس دغدقہ پدر و مادر و آموزش پرورش نمیشہ
برای کاهش آلودگی هوا اول بنزین ها را یورو۴ کنید.بعد کارخانه هایی مثل سیمان و ... را از شهرها و مسیر باد ورودی شهرها خارج کنید.خودروهای فرسوده را جمع کنید
علم چیز خوبی است حتی اگر ازش پول در نیاد
ولی اینکه متخصص تربیت کنیم و بعد هم رهاش کنیم زیبا نیست
زنگ ورزش دارن
بچه امروز رفته توی این آلودگی وسرما مریض شده
این دیگه چ مدلیه
بمونن خونه والا خودمون بهتر کار میکنیم باهاشون حواسمون بیشتره
این همه دکتر مهندس اسنپی وکراکت پخش کن ول بیکار اینا میخوان چی بشن تا مریض وداغونشون نکنن ول کن نیستند
این آلودگی که شما با بی عقلی تون برای مردم به ارمغان آوردید این نسلی که الآن هست همه بچه ها در آینده بیماری های ریوی مبتلا میشوند اصلا شما داخل این مملکت هستید ؟