معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: مصرف آب در این استان همزمان با سرما حدود ۴۰ درصد و در برخی شهر های استان تا ۵۰ درصد افزایش یافت.

مهدی جهان طلب معاون بهره‌برداری توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی روز یکشنبه در یازدهمین اجلاس رسمی دوره ششم شورای اسلامی استان خراسان رضوی علت این افزایش مصرف آب را بار روانی و ترس ایجاد شده از یخبندان و یخ زدگی لوله‌ها و شیر‌های آب در بین مردم دانست و گفت: در این ایام مردم با باز گذاشتن شیر‌های آب در شب سعی در جلوگیری از یخ زدگی آب و ترکیدگی لوله‌های آب داشتند که این امر سبب افزایش مصرف آب و در نتیجه قطعی آن در برخی از مناطق استان شد.

او افزود: هم اکنون ۳۰ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی در سطح استان خراسان رضوی دایر است که بازسازی این شبکه‌های آب رسانی در مجموع نیازمند ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

معاون بهره‌برداری توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگیها، سالانه ۱۰ درصد کسری آب در خراسان رضوی برآورد می‌شود.

مهدی جهان طلب با اشاره به کسری ۹۸ درصدی آب در سطح سفره‌های زیرزمینی به ویژه در مشهد بیان کرد: سالانه ۱۰۰ حلقه چاه برای تامین آب باید در خراسان رضوی حفر شود که هزینه حفر هر حلقه چاه ۳۰ میلیارد ریال است.

او تصریح کرد: اعتبارات سال ۱۴۰۰ برای حفر چاه یک هزار میلیارد ریال بوده است که پاسخگوی نیاز استان نیست و اکنون نبود اعتبارات از مهمترین مشکلات شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی به شمار می‌رود.

معاون بهره‌برداری توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تاکید کرد: هدر رفت آب در این استان ۲۵ درصد است که باید جلوی آن گرفته شود.

جهان طلب اظهار کرد: با توجه به این که دولت در حوزه برق و گاز اعتبار پرداخت می‌کند، اما در حوزه آب اعتباری پرداخت نمی‌کند، از شورای اسلامی استان خراسان رضوی خواستاریم تا آب و فاضلاب استان را برای حفر چاه‌های آب کمک کند.

جهان طلب معاون بهره‌برداری توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در حال حاضر چاه‌های آبی تامین کننده ۹۸ درصد آب مورد نیاز استان است و با توجه به اینکه حجم بارندگی‌های اخیر و برداشت آبی پایین بوده است، با این شرایط برای سال آتی نیز نگران کمبود آب هستیم، این در حالی است که هنوز الگوی مصرف آب در جامعه تغییر نکرده و از سوی دیگر احکام موجود نیز بازدارنده نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.