یک قاضی دادگستری گفت:در حوزه جرائم وقتی عامل را شناختیم می‌توانیم سراغ درمان آن برویم که در خصوص جرم سرقت عامل بیشتر آن مسائل اقتصادی است.

هادی همدانی قاضی و بازپرس دادسرای ناحیه ۳ تهران در خصوص سرقت از منظر قانون گفت: به ربایش اموال سرقت گفته می‌شود و سرقت یک جرم مالی و جز جرائم علیه اموال محسوب می‌شود و کیفری است.

وی افزود: در حوزه کیفری سرقت، با جرم و مجازات روبه رو هستیم؛ اما آنچه در جرم شناسی بحث می‌شود عوامل وقوع بزه است و در حقوق کیفری اگر جرمی احراز شود به مجازات ختم می‌شود که تفاوت اصلی حقوق کیفری و جرم شناسی در این است که در جرم شناسی دنبال واکنش نیستیم بلکه یک نگاه کنشگرانه داریم و این نگاه ناخودآگاه، ما را به سمت پیشگیری می‌برد.

همدانی اظهار کرد: برای رسیدن به پیشگیری باید ابتدا سوژه خود را بشناسیم، یعنی گام اول پیشگیری شناخت علل و عوامل بزه است که شناخت بزه سه عامل دارد؛ عوامل فردی، محیطی، اجتماعی. در حوزه جرائم وقتی عامل را شناختیم می‌توانیم سراغ درمان آن برویم که در خصوص جرم سرقت ابتدا باید عامل آن را بشناسیم که بیشتر آن به سمت مسائل اقتصادی است؛ تا مشکلات اقتصادی حل نشود بحث‌هایی که در خصوص پیشگیری مطرح می‌شوند اثرگذاری خیلی کمی خواهند داشت.

این قاضی دادگستری گفت: برای مقابله ریشه‌ای با سرقت باید تصمیم سازان به این سمت بروند که با معضلات بیکاری، مشکلات اقتصادی و اعتیاد به طور جدی مبارزه شود تا در عمل شاهد کاهش میزان و تعداد سرقت‌ها باشیم.

وی ادامه داد: وقتی دیدگاه کنشگرانه داشته باشیم نهایتاً به سمت پیشگیری می‌رویم و فایده اصلی پیشگیری، متوجه بزه دیده خواهد شد.

هدانی گفت: درگاه متمرکزی در خصوص پیشگیری از سرقت به صورت کلان نداریم، در دستگاه‌های انتظامی و قضایی که متولی پیشگیری از سرقت هستند معاونت‌های پیشگیری دارند؛ اما درگاه ما در این زمینه یک درگاه متشکل، جامع و در دسترس نیست.

این قاضی دادگستری در پاسخ به اینکه آیا در دادسرا در غیاب شاکی می‌توان برای متهم قرار تامین تعیین کرد گفت: قرار تامین کیفری بعد از تفهیم اتهام صادر می‌شود و نیازی به حضور شاکی نیست و اساساً مواجهه حضوری راهگشا نخواهد بود. زمانی به شاکی نیاز است که اموال سرقت شده را مشخص کند و صرف ادعا کافی نیست و باید صحت‌سنجی شود.

وی در صورت سرقت خودرو گفت: بزه دیده باید سریعا اعلام سرقت کند و صورت جلسه ارتکاب بزه تنظیم و پلاک قرمز شود؛ چون عموما در ۷۲ ساعت اول سرقت، امکان کشف بسیار بالا است.

همدانی افزود: در سرقت پلاک، سارقین از آن در خودرو‌های دیگر استفاده می‌کنند و اعمال مجرمانه مرتکب می‌شوند، در صورت سرقت پلاک باید ظرف ۴۸ ساعت این سرقت اعلام شود و پلاک باطل می‌شود و کاغذ تردد به فرد داده می‌شود تا خودرو امکان تردد داشته باشد و تا ۴۸ ساعت باید به تعویض پلاک مراجعه و پلاک جدید را دریافت کند.

برچسب ها: سرقت ، جرم ، حقوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار