سید امیر آقایی، دبیر قرارگاه بازپردازی صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور، درمورد رویداد «تأمین مالی اختصاصی فرهنگ بنیان» با هدف جذب سرمایه اولیه هماورد بازار پردازی تهران بیان کرد: یکی از چالشهایی که در حوزه فرهنگی به ویژه کودک و نوجوان داریم توجه نکردن کامل به توسعه زنجیره محصولات فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان است که عمدتاً توسعه زنجیره محصولات فرهنگی در این حوزه، مبتنی بر شخصیتها شکل میگیرند و درواقع، حول این شخصیتها و عناصر فرهنگی به وجود میآیند.
او گفت: اتفاقی که در مجموعه دبیرخانه فرهنگ عمومی داریم رقم میزنیم، این است که روی کسب و کارهایی تمرکز کرده ایم که به موضوع تجاری سازی و توسعه شخصیتها و عناصر محصولات فرهنگی کودک و نوجوان میپردازند و این کسب و کارها روی آنها کار میکنند و داریم سعی میکنیم این کسب و کارها را از نظر تنوع تولید و ظرفیتهای ترویج و آگاه شدن جامعه درمورد آنها و ظرفیتهای مالی و مقیاس پذیری شان در دستور کار قرار دهیم.
دبیر قرارگاه بازپردازی صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد:رویدادی که هفته گذشته برگزار شد ناظر بر این بود که تعدادی از نهادهای مالی، بانکی و سرمایه گذاری با این کسب و کارها ارتباط برقرار کردند و کسب و کارها، ارائههای خود را برای این مجموعهها داشتند تا در نهایت، این مجموعههای مالی و بانکی و سرمایه گذاری، پیشنهادهای خودشان را برای این کسب و کارها ارائه میدهند. اما این یک کار ابتدایی است برای این که این کسب و کارها با یک ظرفیت مشارکتهای اقتصادی وارد یک رویدادی به اسم هماورد بازار پردازی تهران شوند و آن رویدادی است که در ابعاد بسیار بزرگتر و شمولتر از رویداد هفته گذشته برگزار میشود و بسیاری از فعالان اقتصادی حوزه فرهنگ در آن رویداد حضور دارند و کسب و کارها ارائه میشوند و عملاً ظرفیتهای متنوعی از مشارکت شکل میگیرد.
به گفته آقایی، این رویداد در تاریخ ۱۰ بهمنماه در مجموعه صندوق نوآوری ریاست جمهوری برگزاری میشود و همزمان با این رویداد، نمایشگاهی وجود دارد که افتتاحیه آن از پنج شنبه همین هفته در مجموعه کوشک باغ هنر خواهد بود و عملاً همین کسب و کارهایی که عنصر یا شخصیت فرهنگی را ملاک گذاشته و زنجیره محصولاتی را با یک مدل اقتصادی به وجود آورده بودند محصولاتشان در قالب یک فضای نمایشگاهی تعاملی با مخاطب در مجموعه کوشک باغ هنر ارائه میشود و مخاطب خانوادگی وارد این داستان میشود و با محصولات ارتباط میگیرد و این اتفاق در یک کار تئاتر تعاملی رخ میدهد و بدین صورت، عملاً زمینه ترویج و فرهنگ سازی هم انجام میشود.
او درمورد این که این نمایشگاه تا چه اندازه میتواند به فرهنگ سازی کمک کند و اتفاق خوبی رقم بزند، گفت: کسب و کارهایی که در حال حاضر با آنها مرتبط هستیم کسب و کارهایی نیستند که به تازگی بخواهند شروع یک کاری را داشته باشند بلکه مجموعههایی هستند که در بازار فرهنگی، مخاطب دارند و ما توسعه و مقیاس پذیر شدن این مخاطبان را در دستور کار گذاشته ایم.