تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گفت: جنگ نرم یعنی نشانه گرفتن باورها، ایمان، فرهنگ و سبک زندگی یک ملت و آن چیزی که در مقابل این جنگ کاربرد دارد، جهاد تبیین است.

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در جلسه بیست و ششم از سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه"، به بررسی جنبه‌های مختلف عرصه جهاد تبیین، از جمله ماهیت، چرایی اهمیت جهاد تبیین در این مقطع زمانی، مختصات جنگ نرم، مقدمات ورود به عرصه جهاد تبیین و همچنین حوزه‌های مختلف آن پرداخت.

او ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت زهرا (س) گقت: ان شاءالله خداوند توفیق دهد به مقام آن بانوی بزرگوار، صاحب معرفت شویم و در مسیر آن حضرت و فرزندان بزرگوارش به درستی گام برداریم.

کلانتری، حضرت زهرا علیهاالسلام، را حقیقتا بانوی جهاد تبیین می‌توان عنوان کرد و گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و رخداد سقیفه، اولین کسی که به تبیین دست زد و جهاد تبیین را به نحو احسن انجام داد حضرت صدیقه طاهره (س) بود که این موضوع هم در منابع شیعه و هم اهل سنت به ثبت رسیده است.

او در توضیح ماهیت جهاد تبیین، گفت: اگر بخواهیم جهاد تبیین را بلحاظ ماهوی به تحلیل بگذاریم به نظر می‌رسد تحلیل دقیق آن، همان است که در کلام مولای متقیان امام علی علیه السلام آمده است؛ با توجه به این روایت شریف که می‌فرمایند «و اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ - خدا را خدا را در باره جهاد با مال و جان و زبان تان در راه خدا» متوجه ماهیت جهاد تبیین می‌شویم.

کلانتری توضیح داد: این روایت در وصیت نامه مفصلی که امام علی علیه السلام به دو فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی و امام حسین علیهماالسلام آمده است و ایشان می‌فرمایند «و مَن بَلَغه» هر کسی وصیت نامه به دستش رسید و اختصاص به آن دو حضرت هم نداشته است. افرادی که در بستر تاریخ کلام امام را می‌بینند، امام علی علیه السلام به آن‌ها نیز وصیت می‌کنند و تاکید می‌فرمایند در محضر پروردگار برای جهاد به اموال و جهاد به انفس و جهاد با زبان تلاش کنید.

او گفت: بر اساس همین سخنِ امام، جهاد تبیین از جنس جهاد با زبان به معنای عام آن اعم از گفتار، نوشتار و هر نوع کار تبیینی است. این جهاد هم می‌تواند در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی، هم در فضای دیداری و هم در فضای شنیداری به انجام برسد.

تولیت حرم مطهر با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب، پیرامون اقسام جهاد گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص چنین می‌فرمایند: «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد‌های فکری، عملی، تبیینی، تبلیغی و جهاد مالی است». عرصه و زمانه‌ها فرق می‌کند. یک زمان اقتضاء این است که انسان سلاح در دست گیرد و به میدان جهاد برود و یک زمان اقتضاء این است که انسان قلم به دست گیرد و در میدان جهاد حاضر شود و یک زمان اقتضاء این است که انسان در فضای مجازی فعال باشد و نقش آفرینی کند و یک زمانی نیاز به جهاد با مال است و در مورد انسان‌ها هم فرق می‌کند.

او گفت: اگر بخواهیم عالِمان دینی در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران را دسته بندی کنیم، چندین دسته عالم دینی داریم. یک عده از علما در کسوت مرجعیت شیعه بودند، جهاد آن‌ها به شکلی دیگر انجام می‌گرفت، مراجع بزرگی که در قم و دیگر اُستان‌های کشور بودند مثل حضرت امام رحمت الله علیه و حضرات آیات گلپایگانی و نجفی و در مشهد مثل حضرات آیات میلانی و قمی و در شیراز مثل حضرت آیت الله محلاتی و در نجف مثل حضرت آیت الله حکیم و حضرت آیت الله خویی از این دسته اند.

تولیت حرم مطهر گفت: جمعی دیگر از عالمان دین در خط مقدم مبارزه حضور داشتند و دائماً درگیر بودند و دستگیر و تبعید می‌شدند و به زندان می‌رفتند. نمونه بارزش مثل آیت الله ربانی شیرازی که می‌توان گفت جزو نفرات اول این دسته است که از همه بیشتر زندان و تبعید تحمل کرده است. نقل می‌کنند ایشان بعد از این که از زندان آزاد شد و دوباره دستگیر شد، رئیس زندان به ایشان گفت به خانه دوم خودتان خوش آمدید، ایشان گفتند این خانه اول من است من در طول زندگی بیشتر در زندان بودم تا در منزل. آیت الله سعید و آیت الله غفاری و بسیاری از بزرگان دیگر مانند ایشان دائماً در مبارزه‌ی این گونه بودند.

او یادآور شد: افرادی مثل شهید مطهری در عرصه‌ای دیگر همچون عرصه تبیین معارف ناب اسلامی و زیر ساخت‌های اسلام جهاد می‌کردند. در نجف اشرف برخی از مبارزین به صورت جدی از حضرت امام رحمت الله علیه پرسیدند وقتی ما در ایران گرفتار می‌شویم به چه شخصی مراجعه کنیم؟ امام خمینی (ه) می‌فرمودند به آقای مطهری مراجعه کنید.

کلانتری گفت: در بررسی صورت گرفته روی اسناد ساواک، گزارشگر ساواک می‌گوید شک ندارم بحث‌هایی که مطهری در کتاب‌ها و سخنرانی هایش مطرح می‌کند، اگر چه ظاهرش نشان نمی‌دهد، اما همه اش بر ضد رژیم است. اگر بحث بیان و تبیین تاریخ اسلام است، همه اش بر علیه رژیم است و اگر موضوع تبیین معارف اسلام و جهان بینی اسلامی است، همه اش بر ضد رژیم است. به تناسب افراد مبارزه‌ها و جهاد‌ها فرق می‌کند. یک نفر سلاحش تفنگ است و شخص دیگر سلاحش قلم است، یک نفر سلاحش منبر و شخصی دیگر، سلاحش مطبوعات است و ده‌ها رقم سلاح در عرصه جهاد وجود دارد. شخصی هم که سلاحش از این دست نیست و با سرمایه مادی مبارزه می‌کند، در فرمایش حضرت امام علی علیه السلام، با عنوان جهاد به اموالکم مطرح شده است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در ادامه به موضوع چرایی اهمیت جهاد تبیین در این مقطع زمانی پرداخت و گفت: ممکن است ذهن برخی از جوانان و مخاطبان امروز ما با این سئوال روبرو شده باشد که چرا طی چند سال اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر جهاد تبیین اینگونه اصرار می‌ورزند؟ آیا در این مقطع زمانی اتفاق خاصی رخ داده است که موضوعی به نام جهاد تبیین از اهمیت ویژه‌ای برخودار شده باشد؟

او در پاسخ به این سوال گفت: جنگ نرمی که شاید از صد سال پیش علیه اسلام ناب شروع شده بود، امروز به اوج خودش رسیده است. جنگ نرم یعنی جنگ با زیر ساخت‌های حیاتی یک ملت که شامل ایده ها، باورها، اخلاق، فرهنگ و سبک زندگی مردم می‌شود. جنگ نرم یعنی جنگی که معطوف به این حوزه‌ها است.

این استاد حوزه و دانشگاه پیرامون تاریخچه جنگ نرم گفت: تاریخچه این نوع جنگ چیز جدیدی نیست و با بررسی آیات قرآن، مصادیقی از جنگ نرم دشمن را می‌شود کشف کرد. مثلاً آنجایی که پیامبران ادعای نبوت می‌کردند و شروع به عرضه معارف الهی خودشان می‌کردند، عده‌ای از دشمنان این‌ها را به عنوان اساطیر و سحر و جادو معرفی می‌کردند. همیشه در مقابل مردم و دین خدا، این افراد بوده اند. وقتی می‌دیدند وحی الهی را پیامبر عرضه می‌کند شروع به تحریف و خالی کردن دل مردم می‌کردند و باور‌ها را می‌شکستند. این حربه در مقابل همه پیامبران الهی رایج بوده است که در واقع، مقابله با کار پیامبران و مصداق جنگ نرم بوده است. یا اینکه می‌گفتند پیامبر اسلام صلوات اللَّه علیه و آله حرف‌هایی که می‌زند سحر است و عده‌ای دیگر می‌گفتند این‌ها اساطیری است که از یک عده می‌گیرد و به خورد ما می‌دهد که قرآن هم جواب آن‌ها را می‌دهد. می‌گفتند این‌ها اساطیری است و نام افرادی ایرانی را می‌بردند و می‌گفتند ایرانی ها، این‌ها را به خورد ایشان می‌دهند و او به ما می‌گوید. قرآن در پاسخ می‌گوید اگر این حرف درست باشد زبان آن‌ها فارسی است و پیامبر (ص) به عربی صحبت می‌کند، چطور ممکن است آن‌ها فارسی تحویل پیامبر (ص) بدهند و ایشان به سبکی دیگر بیان کند. این مدعای مشرکان، مصداق جنگ نرم بود.

او با اشاره به واقعه سقیفه بنی‌ساعده گفت: در این قضیه، جنگ نرم، کار را پیش برده است تا جنگ سخت. در واقعه کربلا، جنگ نرم مقدمه جنگ سخت شد، یعنی اول ذهن‌ها و باور‌ها را از بین بردند و اعتقادات را شکستند و سپس نوبت به جنگ سخت رسید و آن حادثه غمبار کربلا به وجود آمد. جنگ نرم چیزی نیست که امروز اتفاق افتاده باشد. جنگ نرم یعنی نشانه گرفتن باورها، ایمان، فرهنگ و سبک زندگی یک ملت. وقتی این‌ها نشانه گرفته می‌شود یعنی جنگ نرم اتفاق افتاده است، هیچ صدایی شنیده نمی‌شود، اما زیر ساخت‌ها فرو می‌ریزد. آن چیزی که در مقابل جنگ نرم کاربرد دارد جهاد تبیین است.

تولیت حرم مطهر گفت: مقام معظم رهبری، جهاد تبیین را در این سال ها، بار‌ها و بار‌ها به عنوان واجب عینی و فوری و نه واجب کفایی تکرار کرده اند.

او گفت: واجب عینی یعنی تک تک انسان‌هایی که احساس مسئولیت دارند و مومن به مبانی اسلام و انقلاب هستند بر ایشان واجب است که دست به کار شوند. واجب فوری یعنی اصلاً نباید تعلل و حتی یک لحظه غفلت کرد و دلیلش این است که جنگ نرم دشمن به صورت آنی و لحظه‌ای اتفاق می‌افتد و پاسخ به دشمن هم باید آنی و لحظه‌ای باشد و اگر یک لحظه غفلت شود شاید امکان جبران وجود نداشته باشد.

کلانتری گفت: دشمنان قسم خورده اسلام ناب و انقلاب اسلامی به درستی دریافته اند که با جنگ سخت و لشکرکشی نظامی دیگر قادر نخواهند بود به مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی بپردازند. چرا دشمن این طور با همه وجود در عرصه جنگ نرم تلاش می‌کند و چرا جنگ نرم شدت پیدا کرده است که در مقابله با آن باید جهاد تبیین، فریضه عینی فوری شود؟ به این سخن رهبر معظم انقلاب توجه کنید: «علت این است که ما قوی شده ایم؛ امروز جبهه حق از لحاظ زیرساخت ها، از لحاظ امکانات قوی شده. امروز چالشِ [سخت]دشمن با جبهه حق آسان نیست، کار دشواری است؛ لذاست که به جنگ نرم متوسل می‌شوند و همه تلاش خودشان را می‌کنند که ذهنیات را خراب کنند؛ این به حاطر قدرت و قوّت ما است».

او گفت: دشمن از ابزار‌ها و توانمندی هایش استفاده می‌کند تا ذهن یک جوان را مخدوش کند و فکر و باور او را از بین ببرد. عرصه جنگ سخت برای دشمن ممکن نیست و راه بسته شده است. نیاز نیست خیلی راه دوری برویم. روزی که با سامانه سوم خرداد، پهپاد گران قیمت آمریکایی در خلیج فارس ایران سقوط کرد، ترامپ در روز بعد گفت که خدا خیرتان دهد که هواپیمای سرنشین دار را نزدید، این را وقتی گفت که فرماندهان ایرانی اعلام کردند دو هواپیما، یکی بدون سرنشین و دیگری با سرنشین در حال پرواز به سمت مرز‌های ایرانی در خلیج فارس بودند و فرمانده ایرانی گفت چند نفر در هواپیمای با سرنشین بوده است و بعد از آن بود که ترامپ گفت من تشکر می‌کنم که هواپیمای سرنشین دار که سی و خورده‌ای سرنشین داشت را ساقط نکردید. موشک ساخت ما و سامانه ساخت خود ایران در ارتفاع چند هزار پایی، قدرت نابودی یک پهباد دویست و پنجاه میلیون دلاری را در یک لحظه را دارد. معلوم است که دشمن به این راحتی حاضر نیست به جنگ سخت با کشور دیگری برود و اگر راحت بود اصلا معطل نمی‌کرد، لذا تلاش می‌کند نیروی الهی جوان مومن و معتقد که اساس نظام بر روی پایه آن بسته شده است را بزند و فکر، باور، اخلاق و امید این جوان را هدف قرار دهد. این جنگ نرم می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، پیرامون مختصات جنگ نرم گفت: آنچه اهمیت و حساسیت جنگ نرم را در تقابل میان قدرت‌ها دوچندان می‌کند ویژگی‌های خاصی است که این جنگ از آن‌ها برخوردار است. به اعتقاد من جنگ نرم ده ویژگی دارد؛ یک؛ جنگ ریشه‌ای و عمیق است، نمی‌خواهد شاخ و برگ‌ها را بزند، هدف این است که ریشه و ستون اصلی این شجر را ساقط کند. دو؛ معطوف به زیرساخت‌های فکری، اعتقادی و فرهنگی است. سوم؛ نامحسوس و ناشناخته است، مثل موریانه عمل می‌کند، مثل آدمی که خیلی جدی و معتقد بود و مسجد و نماز و روزه اش ترک نمی‌شد و اعتقاداتش سر جایش بود، اما یک مرتبه می‌بینیم صد و هشتاد درجه عوض شد، همان آدم است، ولی کاملا تغییر کرده است، مثل موریانه‌ای که فکر را از بین برده است. چهارم؛ تدریجی و آرام است، یعنی نمی‌شود خیلی محسوس موقعیت آن را متوجه شد و جلویش را گرفت.

او، پیرامون پنجمین ویژگی جنگ نرم گفت: پیچیده و ذو ابعاد است، اگر حساب سر انگشتی هم بکنیم متوجه می‌شویم جنگ نرم ابعاد وسیعی دارد و از یک زاویه وارد نمی‌شود که بتوانیم جلویش را بگیریم و قطعش کنیم. ششم: متنوع، جذّاب و فریبنده است. هم تنوع بالایی دارد و هم بخش‌هایی جذابی دارد و خیلی زیبا و فریبنده است. هفتم: طراحی شده وسازمان یافته است. بر روی آن کار شده است. سرمایه و دلار و افراد زیادی پشت این کار قرار گرفته است. هشتم: فراگیر، گسترده و متناسب با عموم مخاطبان است. وقتی فتنه‌ای رخ می‌دهد کف خیابان از نوجوان پانزده شانزده ساله تا فرد مسن و حتی معمم و استاد دانشگاه هم هست و همه یک چیز را می‌گویند و در یک مسیر حرکت می‌کنند و علتش این است به تناسبِ آدم‌ها در جنگ نرم، طراحی صورت می‌گیرد. اُستاد فرهیخته دانشگاه با ادبیات خاص و مقالات و کتاب‌های خاص تحت تاثیر قرار می‌گیرد و عالم حوزوی و دانش آموز راهنمایی و دبیرستان هم با فضای مجازی، هر کدام به یک شکل تحت تاثیر قرار می‌گیرند. یعنی دشمن یک لشکر متنوع را پیش روی یک فکر قرار می‌دهد. نهمین ویژگی جنگ نرم این است که متکی بر تجهیزات و ابزار‌های تکنولوژیکی است، این ابزار‌های مدرن می‌توانند در خدمت جنگ نرم به عنوان سلاح قرار گیرند.

او در توضیح ویژگی دهم جنگ نرم گفت: ارزان و کم هزینه است، به ظاهر هیچ خونریزی اتفاق نمی‌افتد و هیچ آدمی کشته نمی‌شود و احساسات کسی هم بر انگیخته نمی‌شود. مثل جنگ سخت نیست که خانه‌ها خراب شود و هواپیما‌های جنگی پرواز کنند و دیوار صوتی شکسته شود و توپ و تانک وسط بیاید. این گونه نیست و اینجا اصلاً هیچ اتفاقی نمی‌افتد و بعد می‌بینیم از اساس تهی شده است. موریانه‌ها این گونه عمل می‌کنند و چوب‌های به ظاهر زیبا و قوی و ضخیم را از درون می‌خوردند و ناگهان یک مرتبه سقف خانه فرو می‌ریزد. دشمن در جنگ نرم دقیقاً اینگونه عمل می‌کند بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت شده باشد. این‌ها مختصات ده گانه جنگ نرم است که در عصر ما حقیقتاً در حال جریان است. جهاد تبیین که همواره مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده اند، فریضه اصلی و همه جانبه است، ما باید خدا را شکر کنیم یکی از نعمت‌های بزرگ الهی در انقلاب اسلامی ایران وجود رهبری حکیم و بصیر است.

تولیت حرم مطهر پیرامون مقدمات ورود به عرصه جهاد تبیین گفت: مقام معظم رهبری فرمودند جهاد تبیین واجب عینی و فوری است و لذا بر گردن همه ما است که ان شاءالله دست به کار شویم و اقدام کنیم. ما برای ورود به عرصه جهاد تبیین، چند مقدمه را لازم است در نظر بگیریم؛ نخست، کسی می‌خواهد وارد این عرصه شود باید در اولین گام خودش نسبت به حقایق و واقعیت‌ها آگاهی و اشراف داشته باشد. مثل کسی که می‌خواهد در جنگ فیزیکی بجنگد اول باید آموزش کامل دیده باشد وگرنه رفتنش به جبهه و جنگ، جز ضرر هیچ چیزی ندارد. وقتی فرد قرار است در این جهاد حقیقت را تبیین کند، باید حقیقت را فهمیده باشد و از واقعیت‌ها آگاه باشد.

او در مورد دومین مقدمه ورود به عرصه جهاد تبیین گفت: تبیین کننده باید نسبت به آنچه تبیین می‌کند ایمان داشته باشد. این یک اصل است و رمز موفقیت پیامبران در بستر تاریخ همین است که به حرف خودشان ایمان داشتند. «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ - پیامبر، به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است (آیه ۲۸۵ سوره بقره)» یعنی اول، خود رسول ایمان داشت و وحی را که به مردم ابلاغ می‌کرد با ذره ذره وجودش ایمان داشت که این وحی الهی است و یک ذره تردید نداشت. آدمی که می‌خواهد در جبهه تبیین دست به جهاد بزند باید حقیقتاً مومنانه حرکت کند، در این صورت است که حرکتش تاثیرگذار است.

کلانتری در توضیح مقدمه سوم ورود به عرصه جهاد تبیین گفت: تبیین کننده باید زبانش، زبان قوم باشد کلمه «بِلِسَانِ قَوْمِهِ» را قرآن فرموده «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ - و ما هیچ رسولی در میان قومی نفرستادیم مگر به زبان آن قوم تا بر آن‌ها (معارف و احکام الهی را) بیان کند (آیه ۴ سوره ابراهیم)». جایی که قرار است تبیین اتفاق بیافتد باید لسان، لسان قوم باشد یعنی اگر خواستیم برای فرزند خودمان حقیقت را تبیین کنیم باید با زبان بچگی با او حرف بزنیم و در دبیرستان با زبان نوجوانان دبیرستانی و در دانشگاه با زبان دانشجو و در حوزه با زبان طلاب حرف بزنیم. جایی که قرار است تبیین اتفاق بیافتد، اقتضای مخاطب باید حتماً رعایت شود، آن وقت تبیین تاثیر گذار خواهد بود.

او در توضیح چهارمین مقدمه‌ای که تبیین کننده باید رعایت کند، گفت: تبیین کننده باید عملش منطبق بر گفتارش باشد. چه مصیبت‌هایی که از این تفاوت بین زبان و عمل در جامعه اتفاق افتاده است. وقتی قرار است از یک اصل از اصول اسلام یا اصلی از اصول انقلاب اسلامی یا دفاع مقدس دفاع و تبیین کنیم، اگر رفتار من مخالف آن باشد قطعاً دفاع من نه تنها هیچ اثری ندارد بلکه اثر عکس هم دارد. علت اینکه عده‌ی زیادی از جوانان و مخاطبان ما گرفتار انحراف فکری و رفتاری می‌شوند این بوده است که رفتار ما منطبق با زبانمان نیست و این یکی از آفت‌های بزرگ است. استادی که سر کلاس می‌رود، حتی اگر درس توحید می‌دهد، اگر عملش، عمل موحدانه نباشد و مشکل داشته باشد، دانشجویی که یک الی سه ترم سر کلاس این استاد درس خوانده است قطعاً مشرک می‌شود.

کلانتری گفت: عمل، حرف اول را می‌زند و عکس این، استادی است که در کلاس، درسِ شرک داده است، اما عملش موحدانه بوده است، دانشجویانش همه موحد می‌شوند. یعنی با خودکار در کتاب، شرک را می‌نویسند، اما عمل موحدانه انجام می‌دهند و به سمت توحید می‌روند، چون عمل استاد، عمل توحیدی است. اگر یک فرد انقلابی، زبانش، زبان انقلابی باشد، ولی عملش، عمل انقلابی نباشد مخاطبانش ضد انقلاب می‌شوند، تجربه تاریخ ما این را نشان می‌دهد. کسی که وارد این جهاد می‌شود باید دقت کند نه با زبان بلکه با عمل و با رفتارش تبیین کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، در توضیح پنجمین موردی که تبیین کننده باید رعایت کند، گفت: حضور در جبهه جهاد تبیین باید با صبر و سعه صدر باشد. در جنگ سخت با فشاردادن ماشه تفنگ ممکن است دشمن فرار کند و یک گلوله خمپاره که در دستگاه خمپاره زن می‌گذاریم و شلیک می‌شود، ممکن است خط دشمن را بشکند. اما در جهاد تبیین اینگونه نیست و بعضی از اوقات باید ده‌ها جلسه برای مخاطب خود برگزار کنیم تا یک اصل اعتقادی را جا بیندازیم. این در تاریخ تشیّع به وفور دیده شده است. جلسات مفصلی که علامه طباطبائی با هانری کُربُن دارد چقدر طول می‌کشد تا تفکر این آقا را تغییر دهد. این جهاد تبیین در یک سطح خاص می‌شود. عزیزی که از همه جهت تحت بمباران شدید تبلیغاتی دشمن قرار گرفته است و فکر و روح و اخلاقش همه بمباران می‌شود و قرار است ما با او حرف بزنیم و حقیقت را برایش تبیین کنیم، اما انتظار داریم ده دقیقه کار تمام شود و اگر نشد ناراحت می‌شویم.

او در توضیح ششمین مقدمه‌ای که تبیین کننده باید رعایت کند، گفت: تبیین کننده باید از بداخلاقی و پرخاش بپرهیزد. وقتی عرصه تبیین به وسط می‌آید باید آدم در گفتار نرمِ نرم شود مثل علامه طباطبائی که وقتی با آدم‌های ملحد وارد گفتگو می‌شد، فردی که رگ و ریشه اش ملحد بوده است، وقتی با این‌ها حرف می‌زد چنان با مهربانی حرف سخن می‌گفت و چنان در رعایت اصول اخلاقی دقت می‌کرد که آرام آرام طرف مقابل بدون این که تصمیم گرفته باشد تغییر می‌کرد، در عرصه تبیینِ حقایق اگر پای پرخاشگری وسط بیاید، حقیقت ذبح می‌شود. «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ - و (شما مؤمنان) به آنچه مشرکان غیر از خدا می‌خوانند دشنام ندهید تا مبادا آن‌ها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند (آیه ۱۰۸ سوره انعام)». آن‌هایی که خدا را نمی‌پرستند با این‌ها پرخاشگری و توهین نکنید. چرا؟ چون که این‌ها بدون اینکه علم داشته باشند به خدا پرخاشگری می‌کنند. یعنی توهین و پرخاشگری شما نتیجه اش توهین و پرخاشگری او است. این هیچ دردی را دوا نمی‌کند، در اینجا باید صد درصد اخلاق الهی رعایت شود. با صبر، استقامت، تبیین دقیق همراه با برهان و استدلال، خیلی از حقایق روشن می‌شود.
وی ادامه داد: بعضاً با مخاطبی روبرو هستیم که حتی یک جلد کتاب، حاضر نیست بخواند و خالی الذهن از حقایق است. اما ذهنش پر از مسائل منفی و دروغ‌هایی است که دشمن به خوردش داده است، وقتی می‌خواهیم حقیقت را برای این شخص تبیین کنیم باید دقت کنیم با صبر و طمانینه و رعایت اخلاق اسلامی باشد.

تولیت حرم مطهر پیرامون حوزه‌های جهاد تبیین گفت: حوزه‌هایی که بمباران می‌شود، آن حوزه‌ها مهم‌تر است. این آدرسی است که حضرت امام (قدس سره الشریف) به ما دادند و فرمودند هر جا را دیدید دشمن آنجا را زیاد می‌کوبد همانجا بروید و آنجا مهم است. یکی از آن حوزه‌هایی که به شدت مورد هجمه است، معارف اسلام ناب محمدی (ص) است. حوزه اصول اعتقادی و اخلاقی، تعلیمی و تربیتی اسلام است. زیر ساخت اصلی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در دنیا زیر ساختش اسلام است و دشمن اینجا را بمباران می‌کند.

او در توضیح دومین حوزه تبیین گفت: حوزه دوم، تبیین معارف و اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی، چرایی رخ داد آن و ارزش‌های والایی می‌باشد که انقلاب اسلامی نه فقط به ایران بلکه به دنیا عرضه کرده است. چون آرمان‌ها و شعار‌های این انقلاب، شعار‌های منطبق بر فطرت بشر بوده است و مرز نمی‌شناسد و به همین خاطر در کل دنیا این انقلاب میلیون‌ها نفر طرفدار دارد، میلیون‌ها قلبی که به عشق این انقلاب می‌تپد. دشمن با تحریف و شبهه درست کردن، با شکستن خیلی از ارزش‌های فکری، این انقلاب را می‌کوبد. جهادگر تبیین در جبهه تبیین باید این عرصه را به عنوان یکی از عرصه‌های مهم مورد توجه قرار دهد.

کلانتری در توضیح حوزه سوم تبیین گفت: تبیین ماهیت رژیم‌های طاغوتی به ویژه در عصر قاجار و پهلویف باید مدنظر قرار گیرد. صد‌ها کتاب و مقاله و کنفرانس و همایش در سراسر دنیا برگزار می‌شود که هدفش تطهیر رژیم‌های قاجار و پهلوی و سلطنت‌های طاغوتی در ایران است. یکی از عرصه‌های کار جهاد تبیین، کار در این عرصه و تبیین حقیقت‌ها است.

او پیرامون حوزه چهارم گفت: تبیین ماهیت واقعی نظام سلطه و هِیمنه پوشالی غرب و فرهنگ مخرب غربی. حقیقتاً در هر عرصه‌ای نگاه کنیم، می‌بینیم یک عرصه وحشتناکی غرب برای بشریت درست کرده است و این را رنگ و لعاب زیبا داده و به خورد جهان سوم و دنیای شرق می‌دهد. یکی از وظایف ما این است که غرب را خوب بشناسیم و خوب به جهان معرفی کنیم. این بحث مهاجرت‌ها که به عنوان فرار مغز‌ها مطرح می‌شود، این اختصاص به کشور ما ندارد و در کل کشور‌های شرقی وضعیت اینگونه است و برخی از مردمان مدینه فاضله خودشان را آمریکا و اروپا می‌دانند، اما بعد از مهاجرت، با همه وجود پشیمان می‌شوند و می‌خواهند برگردند، ولی هیچ راه برگشتی نیست. یعنی آن چیزی که برایشان ساخته اند سرابی است که وقتی واردش می‌شوند، متوجه می‌شوند که نابود شده اند.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، پیرامون پنجمین حوزه جهاد تبیین، اظهار کرد: مورد پنجم؛ تبیین مقام والای زن و حقوق مترقی زنان در اسلام و خیانت و ظلمی که غرب به مقام زن کرده است. بار‌ها مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرموده اند: در اینجا طلبکار غرب هستیم نه بدهکار غرب، چون به مقام زن در غرب ظلم شده است.

او تبیین چرایی و چگونگی جنگ تحمیلی و بیان معارف ناب دفاع مقدس را ششمین حوزه جهاد تبیین، عنوان کرد و گفت: قله افتخارات ما، دفاع مقدس است. آن اوجی که می‌توانیم سرمان را در دنیا بلند کنیم. در مقابل پنجاه الی شصت کشور متحد، ایرانِ اسلامی با امکانات محدود و با دست جوان‌های مومن و انقلابی، بر آن ائتلاف جهانی دشمن پیروز شد. اما دشمن این را می‌خواهد به چیز دیگری تبدیل کند و مطلب دیگری را به خورد جوان‌های ما بدهد. بر ما واجب است واقعیت‌های جنگ را تبیین کنیم و برای آرمان ها، پیشرفت‌ها و پیروزی‌ها در این عرصه هم تلاش کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به کتاب فرهنگ مهاجم، فرهنگ مولد، اشاره کرد و گفت: جلال رفیعی در این کتاب روایتی با عنوان «جنگ نرم، جنگ مغول‌های با فرهنگ عصر جدید است»، نقل می‌کند که در ادامه می‌آید: «قرن حاضر قرن جنگ‌های صلیبی فرهنگی است! سخن این نیست که فرهنگ یا فرهنگ‌های جهانی دارای وجوه مثبت و قابل اقتباس و انتخاب نیست. اگر به تبادل و انتقال فرهنگی نیندیشیم اسیر جزمیت و جمود شده در دام عصبیت و حمیّت جاهلی گرفتار می‌آییم. 

او گفت: امروز صاحبان قدرت‌های برتر صنعتی و نظامی دقیقاً به اتکاء همین برتری مادی، خود را مُحق و مکلف می‌دانند تا از فرهنگ خویش به عنوان برتر و برترین فرهنگ یاد کرده و در مقام کسب اقتدار و تسلیط فرهنگی برآیند و فرهنگ و تمدن ملت‌های دیگر را حتی المقدور به عنوان مانع و رادع از میان بردارند! آن‌ها می‌کوشند تا به منظور جلوس بر اریکه‌ی قدرت جهانی به مقام سلطنت بلامنازع فرهنگی نیز دست یابند و در این طریق هر فرهنگ مانع و مقاوم و مزاحمی را به تیغ بنشانند.

کلانتری ادامه داد: امروز صاحبان قدرت‌های برتر صنعتی و نظامی، ارابه‌ی تکنولوژی را نیز به طور جنون آمیزی در همین طریق می‌رانند. آنان وجود فرهنگ مستقل و مقاوم و هم عرض را بر نمی‌تابند و تنها در صورتی آن را تحمل می‌کنند که در طول و به بیان بهتر در ذیل و ظلّ فرهنگ سلطه قرار داشته باشد و باج و خراج بپردازد!

کلانتری بیان کرد: امروز به اعتباری می‌توان گفت که صاحبان قدرت‌های برتر نظامی و صنعتی، مغول‌های با فرهنگ عصر حاضرند! صلیبیون قرن اتم اند! اما به جای شیهه‌ی اسب‌ها و برق شمشیر‌ها و غبار لشکرها، آنچه به کار آن‌ها می‌آید و در همه جای جهان دیده و شنیده می‌شود شیهه‌ی بی امانی است که از حلقوم رادیو‌ها و تلویزیون‌ها بر می‌آید و برق خیره کننده‌ای است که از چشم دوربین‌ها ساطع می‌شود و غبار عالَم گیری است که از موج ماهواره ها، و دکل‌ها منجنیق‌هایی هستند که از آخرین غروب گاه خورشید در مغرب زمین، نخستین طلوع گاه او را در مشرق هدف قرار می‌دهند، پیش از آنکه خورشید فرصت و فراغتی برای طلوع دوباره داشته باشد.

او گفت: امروز ایلغار مغول‌های فرهنگ (فرهنگ با معنای امروزی اش) به کسی امان نمی‌دهد و اگر بدهد ایمان را از او می‌گیرد. این لشکرکشی فرهنگی به ایلغار مغولی و قتل عام صلیبی و قلعه کوفتن و سربریدن منحصر نیست. میمنه‌ی سپاه سر می‌بُرد و میسره‌ی سپاه دل می‌بَرد! صاحبان قدرت‌های برتر صنعتی و نظامی در قرن بیستم، «دجّال»‌های عصرند. مرکوب آنان از هر سر موی آوازی سر می‌دهد و آوازه‌ای در گوش‌ها می‌افکند. چندانکه بسیاری از فرهنگ سازان بشریت را نیز شیفته و فریفته‌ی خویش می‌سازد و کسانی را که خود در بستر تاریخیِ پدید آورندگان فرهنگ و زایندگان تمدن و امّهاتِ علم و فضیلت پرورش یافته اند بر مرکوب می‌نشاند و به شوق خانه‌ی بخت و مدینه‌ی فاضله‌ی موعود غرب از موطن ظاهری و باطنی شان در شرق بیرون می‌برد و در گریز از «خراجات یا خرابات شام»، «بارکش غول بیابان» می‌کند!»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.