آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی خطرناک است که سیستم تنفسی را درگیر می کند.

طیبه رازنهان مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در سطح استان گفت: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که سیستم تنفسی را درگیر می کند و مهم‌ترین علایم آن تب، سرفه و گلودرد است و از طریق قطرات تنفسی به راحتی منتقل می‌شود.

رازنهان گفت: افراد مبتلا به بیماری آنفلوآنزا می‌توانند از یک روز قبل از شروع علایم تا ۵ الی ۷ روز بعد از آن سایر افراد را آلوده کنند.

او گفت: کودکان به مدت طولانی تری می‌توانند ویروس را منتشر کنند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ترشحات تنفسی فرد بیمار، تماس با سطوح و اشیای آلوده به ویروس و سپس دست زدن به دهان، بینی و چشم‌ها از جمله راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزا است.

رازنهان به عوامل مهم انتقال بیماری آنفلوآنزا که شامل فضا‌های سرپوشیده یا تهویه نامناسب و ناکافی، شلوغی و تجمع افراد، تماس نزدیک، فاصله کمتر از دو متر، دست دادن ، روبوسی و حضور فرد بیمار بدون ماسک در بین جمعیت است، اشاره کرد و گفت: گروه‌های پر خطر از جمله افراد مبتلا به دیابت، مادران باردار و افرادی که عضو پیوندی دارند لازم است با تزریق به موقع واکسن آنفلوآنزا از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

او راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا را تزریق واکسن، استفاده از ماسک در فضا‌های بسته، رعایت بهداشت دست، حفظ فاصله دومتری با افراد دارای علایم، ماندن در خانه در صورت داشتن علایم، مصرف مایعات کافی، غرغره کردن آب نمک و داشتن خواب کافی شبانه عنوان کرد و گفت:تشنج، درد قفسه سینه، تنگی نفس و تشدید بیماری زمینه‌ای از هشدار‌های بیماری آنفلوآنزا است که بیمار باید سریع به پزشک مراجعه کند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا، ویروسی است و آنتی بیوتیک بر روی آن تاثیری ندارد، گفت: مصرف مایعات، داشتن خواب کافی، پرهیز از استرس و داشتن تغذیه مناسب از راه‌های درمان‌ این بیماری است.

رازنهان گفت: افراد پرخطر که دارای بیماری زمینه‌ای هستند با نظر پزشک باید از دارو‌های ضد ویروسی استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.