فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: سوداگر اشیای تاریخی و فرهنگی جعلی در دزفول دستگیر شد.

سرهنگ رامین مکناوی فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان می‌گوید: طبق گزارش مسئول پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دزفول، با اعلام پلیس آگاهی آن شهرستان، شخصی با هویت معلوم حین معامله و خرید و فروش تعدادی شی با هویت جعلی تاریخی دستگیر شد.

او  با اشاره به این موضوع که مکان این معامله در محدوده شهرک مطهری بود، گفت: اشیای ضبط‌شده شامل ۲ عدد مجسمه و ۴۳۷ عدد سکه با نقش اردشیر بابکان ساسانی هستند که پس از برگزاری جلسه کارشناسی اموال فرهنگی ـ تاریخی مشخص شد تندیس مرد و زن زردرنگ بدلی و جعل با روکش و آب و طلا و سکه‌ها نیز فلزی و هیچ‌گونه اصالت تاریخی ندارند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: طبق تبصره ۲ ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش اموال تاریخی فرهنگی حاصل از حفاری غیرمجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی یادشده، به حبس از ۶ ماه تا سه سال محکوم می‌شوند.

سرهنگ مکناوی گفت: فروش چنین اموالی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اتباع خارجی، به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.