موسی نجفی گفت: امیرکبیر مربوط به زمانه دخالت خارجی در امور ایران بود، اما در عصر سردار سلیمانی، در کشور استقلال کامل وجود دارد.

موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت امیر کبیر در اراک گفت: اسطوره‌های زمان قاجار (امیرکبیر) و سردار سلیمانی عصر حاضر در بازسازی هویت ایران، نقش برجسته‌ای دارند.

نجفی افزود: بین تاریخ گذشته با شرایط کنونی، ارتباط وجود دارد و مسائل امروز باعث می‌شود گذری به تاریخ گذشته بزنیم که با این تفاسیر می‌توان به ارزش والای شخصیت امیرکبیر، نسبت به مردم زمان خود بیشتر پی برد و برای ما این امر مشهود و نمایان‌تر است.

او مهمترین مشکل کنونی جامعه را هویت و بحران هویت دانست و افزود: با مقایسه امیرکبیر و سردار سلیمانی می‌توان گفت که امیرکبیر اسطوره زمان اوج انحطاط و سردار سلیمانی، اسطوره در زمان اعتلای اسلام است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: در زمان امیرکبیر، ناصرالدین شاه سکاندار کشور بود و این در حالی است که زمان سردار سلیمانی رهبر فرزانه مقتدرانه، نسبت به مسایل زمانه خود اشراف کامل دارند.

او ادامه داد: امیرکبیر مربوط به زمانه کاپیتولاسیون و دخالت روس‌ها در امور ایران بود، اما در عصر سردار سلیمانی، در کشور استقلال کامل وجود دارد و یک وجب از خاک ایران در اختیار بیگانگان قرار ندارد.

موسی نجفی بیان کرد: امیرکبیر را نتوانستند بدنام کنند چرا که به عنوان اسطوره برای خواسته مردم تلاش کرد، شخصیت‌های بزرگ نشان دهنده عظمت کشور هستند و وجود مردان بزرگ، نشان از بزرگی ملت است و این ملت بزرگ ایران بود که شخصیت امیرکبیر را برجسته کردند.

او گفت: اسطوره‌ها در تاریخ مصداق هویت ملی کشور هستند و اسطوره‌های هویت ساز می‌توانند مکتب بیاورند که در دوره قاجار امیرکبیر و در زمان ما سردار سلیمانی، هویت ایرانی را بازسازی کردند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: سال‌های زیادی زمان می‌برد تا شخصیت‌های بزرگ و هویت‌ساز در کشور دوباره متولد شوند، اما برای تحقق این مهم، باید دانش و علوم خود را به فرزندان و نسل آتی جامعه منتقل کنیم؛ و چهره‌های بزرگی در تاریخ این کشور آمدند و رفتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.