رزمایش تمرینی آموزشی وزارت نیرو منطقه مرکزی، شمال کشور با سناریوی حادثه زلزله در استان مرکزی برگزار شد.

در راستای سنجش میزان آمادگی تیم‌های امدادرسان، رزمایش تمرینی آموزشی وزارت نیرو منطقه مرکزی، شمال کشور با سناریوی حادثه زلزله و با رمز یا فاطمه الزهرا  در استان مرکزی آغاز  شد.

حشمت اله عباسی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در حاشیه مراسم آغازین  این رزمایش گفت: این اولین رزمایش آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری در مقابله با بلایای طبیعی با رویکرد زلزله در منطقه مرکزی در سطح استان مرکزی است که امروز به صورت رزمایش یکروزه برگزار می‌شود.

عباسی افزود: این رزمایش ۴ گانه است و هدف از برگزاری رزمایش مذکور سنجش میزان آمادگی و مهارت تیم‌ها در زمان وقوع حوادث است که در این سناریو شبکه دچار شکستگی می‌شود و قرار است در ۴ نقطه اراک گروه‌های آب و فاضلاب شکستگی را رفع کنند که وقوع ناگهانی خرابی در شیرآلات است و در تصفیه خانه و آب اراک از دیگر اتفاقاتی است که در این  رزمایش رخ خواهد داد.

او اضافه کرد: هدف از اجرای این رزمایش تحلیل کمی و کیفی تجهیزات و امکانات استان‌های امدادرسان در این عملیات است که با شناسایی نقاط قوت و ضعف این امکانات و تجهیزات و مهارت و توانمندی‌ها بتوان برنامه ریزی مناسبی در این خصوص داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی بیان کرد: تیم‌های مختلفی از استان مرکزی در این مهم درگیر هستند بطوریکه ۴ تیم در شرکت آب و فاضلاب استان، ۲ تیم در شرکت آب منطقه‌ای استان و یک تیم در نیروگاه و اکیپ‌های در توزیع برق استان برای این رزمایش آمادگی دارند.

او ادامه داد: استان‌های معین در سطح وزارت نیرو برای استان مرکزی استان‌های البرز و همدان هستند که در مواقع اضطراری با تجهیزات خود باید متناسب با موضوع وارد عمل شوند وپس از برگزاری رزمایش گزارشی از نقاط قوت و ضعف و آسیب شناسی برای تقویت توان نیرو‌های عملیاتی تهیه خواهد شد تا آمادگی لازم برای شرایط اضطرار در صنعت آب و برق استان وجود داشته باشد.

عباسی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در دو بخش توزیع آب ۹۹ و ۹۹ صدم درصد مشترک شهری و ۸۵ و ۳۲ دصدم درصد مشترک روستایی دارد، ضمن اینکه در استان ۷۲۸ حلقه چاه و دو باب تصفیه خانه وجود دارد.

او اضافه کرد: در بخش فاضلاب حدود ۷۱ و ۳ دهم درصد مشترکین تحت پوشش فاضلاب هستند و تعداد انشعاب فاضلاب نیز حدود ۱۹۵ هزار انشعاب است.

تداوم جریان آب و برق پایدار در مواقع بحران اساسی‌ترین نیاز مردم آسیب دیده است

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در جلسه آغازین این رزمایش گفت: تداوم جریان آب و برق پایدار در مواقع بحران اساسی‌ترین نیاز مردم آسیب دیده است و همکاران سخت کوش صنعت آب و برق در تمام مواقع و سخترین شرایط پای کار بوده اند تا امید را در دل مردم زنده نگه دارند.

مخلص الائمه برگزاری مانور‌های تمرینی آموزشی را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: در شرایط پیچیده و در وزارت نیرو، مدیریت بحران باید مدنظر باشد

در وزارت نیرو ، مدیریت بحران باید مدنظر باشد

نظری معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی هم در این جلسه گفت: در وزارت نیرو، مدیریت بحران باید مدنظر باشد.

نظری افزود: کشور ما به عنوان ۱۰ کشور پرمخاطره دنیا شناخته شده که از ۱۸ تا ۳۰ مخاطره در کشورمان پیش بینی شده که زلزله، سیل، ریزگرد و طوفان بخش عمده‌ای از این مخاطرات است؛ لذا جریان تاب آوری در شبکه آب و برق یکی از مولفه‌هایی است که می‌تواند به ما در پاسخگویی و جلوگیری از ایجاد بحران در بحران کمک کند.

او ادامه داد: این تعداد مخاطره نشان می‌دهد که صنعت وزارت نیرو در حاشیه امنی قرار ندارد لذا یکی از مولفه‌های جهت‌مند که باید در وزارت نیرو و مدیریت بحران مدنظر باشد موضوع تاب آوری است؛ لذا باید مانور‌ها از حالت دورمیزی خارج شود چرا که در بحران مدیری حادثه محور نیاز است.
وی یادآور شد: توجه به بحث آموزش در حوزه تاب آوری صنعت آب و برق و توجه به تاب آوری مردم نیز مهم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.