یک کارگردان حوزه انیمیشن گفت: اگرچه بعضی‌ها انیمیشن را فرزند سینما می‌دانند، ولی قبل از سینما انیمیشن وجود داشته است.

محمدمهدی درویشان‌پور، کارگردان حوزه انیمیشن در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو درباره تاریخچه صنعت انیمیشن گفت: گاهی انیمیشن را فرزند سینما می‌دانند. درحالی که ما بر این باور نیستیم و می‌گوییم قبل از سینما انیمیشن وجود داشته است. قدیمی‌ترین انیمیشن هم که در کتاب‌های تاریخچه انیمیشن ثبت شده، از عصر برنز در ایران بوده است. 

درویشان‌پور ادامه داد: در شهر سوخته و در کوزه‌هایی حرکت پرش بز را دیدند و ترتیب آن را نقاشی کردند. صنعت انیمیشن به این دلیل جذاب است که انیمیشن رویا را به تصویر می‌کشد. به همین دلیل، برای مخاطب جذاب است. اگرچه ابتدا رویکرد کودکان است، ولی الان اینگونه نیست. 

کارگردان حوزه انیمیشن در پاسخ به این سوال برای ساخت انیمیشن چه در سریال‌سازی و چه در فیلمسازی در چه جایگاهی قرار داریم، افزود: اگر بخواهیم به عنوان تجارت به سینما نگاه کنیم، می‌بینیم که کشور‌های توسعه یافته تلاش می‌کنند وارد این بازار شوند. مخصوصاً صنعت انیمیشن که صنعت حساسی است. 

وی با بیان اینکه در کشورمان خیلی افراد خلاق و کاربلد داریم، افزود: من حتی شرکت‌هایی را می‌شناسم که پروژه‌های خارجی را می‌گیرند و تحت عنوان شرکت ایرانی تحویل می‌دهند. اما اگر بخواهیم به این مقوله آن‌طور که در جهان است بپردازیم، این صنعت به پشتیبانی نیاز دارد. باید مدیران کلان فرهنگی کشور به این موضوع به عنوان دغدغه نگاه کنند. کار‌های سریالی و سینمایی صرفاً با یک کامپیوتر و چهار پنج نفر انجام نمی‌شود. این کار پر هزینه است، به نیرو‌های متخصص نیاز دارد و پشتیبانی شدیدی هم می‌خواهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار