برنامه ریزی درباره اجرای طرح‌های حمایتی مسکن از جمله طرح نهضت ملی باید در شورای عالی مسکن انجام شود اما جلسات این شورا همواره با تاخیر برگزار می‌شود.

بحث مسکن یکی از اصلی ترین مباحث در حوزه اقتصادی کشور به شمار می رود که برای ساماندهی این بازار نیاز به برنامه ریزی و تدوین سیاست های بسیاری است.

یکی از اصلی ترین سیاست هایی که دولت باید برای حوزه مسکن آن را دنبال کند،  برگزاری منظم جلسات شورای عالی مسکن است که این جلسات باید هر هفته و یا هر ماه  در استان های مختلف برگزار شود.

طبق  ماده ۲ طرح جهش تولید و تامین مسکن، شورای عالی مسکن به منظور برنامه ریزی، سیاست گذاری، نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در حوزه مسکن  هر هفته با ترکیبی از جمله  رئیس جمهور (رئیس شورا)،  معاون اول رئیس جمهور (نایب رئیس)، وزیر راه و شهرسازی (دبیر شورا)،  وزیر نیرو، وزیر کشور ،  وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصادی و دارایی،  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کل بانک مرکزی،  رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،  وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نفت و  یک نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس  ‌تشکیل می‌شود.

 طبق تبصره ۱ این ماده وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر تا سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون طرح جامع مسکن را بازنگری کند و به تصویب شورای عالی مسکن برساند و  طبق تبصره ۲ این ماده جلسات این شورا در غیاب رئیس شورا، به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و مصوبات آن توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شود همچنين  براساس تبصره ۳، دبیر شورا حسب مورد و متناسب با موضوعات جلسه مجاز است نسبت به دعوت از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیرعضو جهت حضور بدون رأی در جلسه شورا اقدام کند.

تنها ۴ جلسه شورای عالی مسکن برگزار شده است

افشین پروین پور کارشناس مسکن می گوید: طبق آخرین بررسی های صورت گرفته  تاکنون ۶۴ هفته  از دولت سیزدهم گذشته و تنها ۴ جلسه شورای عالی مسکن برگزار شده است. ۳۰ هفته هیچ جلسه ای برگزار نشده و  بیش از ۸۵ روز از  آخرین جلسه شورای عالی مسکن می گذرد.

برگزاری جلسه شورای عالی مسکن در استان ها به فراموشی سپرده شده است

همچنین فرشید ایلاتی کارشناس مسکن  گفت : برگزاری جلسه شورای عالی مسکن از آن جهت اهمیت دارد که کار نباید در سطح ستادی برگزار شود بلکه باید پیگیری این موضوع در  استانداری ها صورت گیرد  و بسیاری از موانع به ویژه در حوزه الحاق اراضی وجود دارد که باید استانداران این موارد را پیگیری و اجرایی کنند.

او می گوید: شورای عالی مسکن  باید هر هفته یا دو هفته یکبار با حضور  رئیس جمهور و یا معاون اول رئیس جمهور برگزار شود  و باید هر جلسه دو یا سه استاندار دعوت شده و اعضای شورا پیگیر اقدام صورت گرفته در این استان  ها شوند .

ایلاتی افزود: ۳۱ استان در کشور داریم که ارائه برنامه های آنها حدود سه ماه زمان می برد بنابراین استانداران سه ماه فرصت دارند که برنامه‌های خود را ارائه کنند.

او می‌گوید: واگذاری و الحاق اراضی در پروژه های نهضت ملی مسکن  باید از طریق همین شورای عالی مسکن اجرایی و عملیاتی شود اما متاسفانه شاهد آن هستیم که به صورت کامل اجرایی نمی شود.

بوروکراسی های اداری در استان ها مانع از الحاق اراضی می شود

 ارسلان مالکی معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد که ۲۴ هزار هکتار  اراضی در قالب الحاق کلیات واگذار شده و این اقدام در ستاد وزارت راه  و شهرسازی تصویب شده اما متاسفانه الحاق این اراضی در بوروکراسی های اداری استان ها قرار دارد.

او می گوید: الحاق اراضی باید توسط استانداران در جلسات مختلف شورای عالی مسکن  پیگیری شود که تاکنون این اقدام با سرعت انجام نشده و با کندی در این بخش مواجه هستیم.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن یکی از اصلی ترین برنامه های دولت است که برنامه ریزی برای پیشبرد اجرای این طرح باید در شورای عالی مسکن صورت گیرد.  وزیر راه وشهرسازی وعده داده تا یک ماه آینده واحدهای مسکن مهر و مسکن ملی را به بهره برداری می رساند بنابراین باید برنامه ریزی های لازم برای اجرای آنها در همین جلسات شورای عالی مسکن انجام شود چراکه طبق قانون عمليات فکری و اجرایی تمامی پروژه های مسکن در کشور به ویژه طرح نهضت ملی مسکن در همین جلسات شورای عالی مسکن صورت می گیرد بنابراین جدی نگرفتن این جلسات  می تواند ضربه بزرگی به این حوزه وارد کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۰ دی ۱۴۰۱
رییسی به خاطر وعده ساخت چهارمیلیون مسکن در چهارسال برنده انتخابات شده
ولی الان میبینیم از زمان انتخابات تا الان 60درصد قیمت مسکن و اجاره خانه ها بالا رفته و عملا خرید مسکن برای قشر جوان غیرممکن شده

آقا اگه مشکل تحریم ، برید مذاکره کنید
بالاخره تا کی قراره مردم در تحریم زندگی کنند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۰ دی ۱۴۰۱
نصف بودجه ساختمان سازی باید خرج راهها بشه دوملیون خونه کافیه کو قدرت تصمیم واراده
Iran (Islamic Republic of)
مسکن مهر علوم پزشکی کرمان
۱۱:۰۷ ۲۰ دی ۱۴۰۱
سلام
مسکن مهر کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بعد از ۱۲ سال همچنان وعده وعید میده، پول هم میدیم ولی پیشرفتی حاصل نمی‌شه. خواهشاً روی هیات مدیره ها هم نظارت کنید که پروژه ها دلال بازی نشه و حساب های مالی کنترل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۰ دی ۱۴۰۱
آقای رئیسی با هدرف و انحراف روزانه ۵۰۰۰ تن آرد یارانه ای می توان روزانه چندین مسکن ساخت چرا این همه تعلل چرا در حفظ بیت المال کوتاهی میکنید چرا در هزینه کرد در بخشهای مهم مانند مسکن این همه بودجه آرد به جیب ی عده نانوا نما میرودتاکی این بی تدبیری ۵۰۰۰تن آرد در روزمیشود ۱۰۰میلیاردتومان یعنی روزانه ۱۰۰واحاد مسکونی علت این همه مشکلات خود مسوولین هستند نه تحریم مدیر محترم خواهشا نمایش دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۰ دی ۱۴۰۱
با سلام
واقعا ما مردم شدیم بازیچه دست دولتها قبل رأی گیری انتخابات خیلی حرفها و وعده هایی مخصوصا در حوزه مسکن اعلام میکردن اما الآن که داره بیش از یکسال از انتخاب رئیس جمهور میگذره فقط تنها کاری کردن آماری از ملت رو ثبت نام کردن چشم انتظار گذاشتن حالا خودتون ببینید چه جوری 4 میلیون واحد مسکن میخوان تو 4 سال تحویل ملت بدن من توش موندم اینجا ما مردم فقط داریم ضرر میکنیم هر روز مصالح ساختمانی رو میبرن بالا این وسط تعلل مسئولان به هیج وجه بخشیدنی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۰ دی ۱۴۰۱
آقای رئیس جمهور توی وعده های مسخره خودش قول 4 میلیون مسکن مهر برای ملت بدبخت ایران داد اولا مخبر درست میگه مردم میسازن نه دولت چون من خودم ثبت نام کردم توی عالیشهر بوشهر 350 میلیون آورده تحویل دادیم 350 میلیون دیگه بصورت بلند مدت از ما بدون تحویل سند باید کسر بشه زمین هم مجانی بوده حالا همین را هم نمیتونن تحویل بدن آخه بی همه کس چرا باید کاری که از عهده اش بر نمی آیی قول بدی بعدش اعتراض ها را به حساب دشمن بذاری تو نادون دشمن بشرییتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۰ دی ۱۴۰۱
نه علم اقتصاد داره نه شم اقتصادی ایشون ی حقوقی باید بگیره زندگی کنه مدیریت کار هرکس نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۰ دی ۱۴۰۱
مالیات خانه های خالی را اجرا کنید تا قبل از اینکه تابستون و موقع اوج اجاره خانه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۰ دی ۱۴۰۱
رژیم دزد به دست گرسنگان سقوط خواهد کرد نه آزادی خواهان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۰ دی ۱۴۰۱
پس چه شد زمین رایگان رئیسی دروغگوی حقه باز و حرامزاده ،
چرا ملت را فریب دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۰ دی ۱۴۰۱
گويي شعار مطلوب اينان اين است: آزادي براي همه، مگر براي حزب‌اللهي‌ها!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۰ دی ۱۴۰۱
یعنی باشگاه خبرنگاران یکی نیست به این پیام ها نظارت کنه که هر کسی هرچی از دهنش درمیاد ومیگه رو نذارن،خجالت بکشید اگه معترض هم هستید این حرفهای مفتی که برازنده خودتون هست به کسی نسبت ندید،اصلا فرضا آقای رئیسی رئیس جمهور بدی باشه شما حق ندارید نسبت ناروا بدید به لباسش و ....حرمت قائل باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۱ دی ۱۴۰۱
در اینجا همه جور حرف آزاد است بجز انتقاد منطقیِ انقلابی.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۳۱ ۲۰ دی ۱۴۰۱
اصلا اگه وعده دروغ ندی نمیتونی رئیس جمهور بشی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۳۱ ۲۰ دی ۱۴۰۱
اصلا اگه وعده دروغ ندی نمیتونی رئیس جمهور بشی
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۲۰ ۲۰ دی ۱۴۰۱
هزاران واحد آپارتمان در برجهای شهر پردیس و منطقه 22تهران (چیتگر) مدتهاست بعد از ساخت خالی افتاده است و مالکان آنها نامشخص که تعیین تکلیف آنها تاثیر زیادی در کاهش نرخ مسکن تهران خواهد داشت؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۰ دی ۱۴۰۱
لطفا به جد پیگیر این موضوع باشید تا انجام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۰ دی ۱۴۰۱
وقتی اعضای دولت همگی بیسواد و دیوانه وار وعده های سرخرمنی ودروغ میدن ملت فکر میکنم که اینها عرب هستند غیرت و اصالت اونا بازیچه شده پس برای دادخواهی به خیابان میریزن اونوقت با تصمیم عجولانه در مقابل صف آرایی ملت دست به کاری میزنیم که در برابر دنیا قادر به جوابگویی و توجیه مسئله نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۰ دی ۱۴۰۱
سلام.لطفا فکری به حال دلالان و بنگاه داران در مسکن و خودرو که سیاه بازار درست کردند کنید در شهر کوچک و بسیار محروم گرمی زمین کوچک 160 متری بیش از هشتصد میلیون تومن شده"سران قوا واردات میلیونی خودروی کم مصرف1700cc را برای عموم مردم ایران و بدون تعرفه گمرکی را آزاد کنید تا انحصار و احتکار و گرانفروشی دههابرابری داخلی شکسته شود،این کار سبب رضایت مردم از دولت و کاهش محسوس الودگی هوا و کاهش شدید مصرف بنزین می شود،مردم نیز کمی امنیت جانی و مالی خواهند داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۰ دی ۱۴۰۱
سلام.سران قوا واردات میلیونی خودروی کم مصرف1700cc را برای عموم مردم ایران و بدون تعرفه گمرکی را آزاد کنید تا انحصار و احتکار و گرانفروشی دههابرابری داخلی شکسته شود،این کار سبب رضایت مردم از دولت و کاهش محسوس الودگی هوا و کاهش شدید مصرف بنزین می شود،مردم نیز کمی امنیت جانی و مالی خواهند داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۰ دی ۱۴۰۱
جلوگیری از افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دادن یارانه خرید میلگرد و سیمان و... به سازندگان مسکن میتواند به رونق ساخت وساز کمک کند وگرنه با برگزاری جلسه و حرف زدن و دادن قول های بدون پشتوانه هیچ مسکنی ساخته نمیشود .
آخرین اخبار