مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ۲۲۵ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های این استان طی امسال تاکنون رفع تصرف و آزادسازی شده است.

محمد رضا صادقی فرد افزود: برای هر تصرفی که در بستر رودخانه های خراسان رضوی شناسایی شده، اخطار اولیه صادر و پرونده تشکیل که پس از طی روند قانونی و بررسی مطالعات، عملیات رفع تصرف انجام می شود.

وی اضافه کرد: تصرف این اراضی به صورت کاربری های مختلف نظیر زراعی و ویلاسازی است که با جدیت با اینگونه تصرفات برخورد می شود.

مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: سال گذشته نیز به منظور حفظ و حراست از اراضی ملی و بستر رودخانه ها، ۳۲۳ هکتار آزادسازی حریم و بستر رودخانه ها محقق شد.

وی اضافه کرد: در مجموع از سال ۱۳۹۰ تاکنون سه هزار و ۹۱۵ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های استان خراسان رضوی رفع تصرف شده است.

صادقی فرد خاطر نشان کرد: همچنین در سال جاری تاکنون ۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

طول رودخانه‌های اصلی داخل شهرهای خراسان رضوی ۳۳۴ کیلومتر و در خارج از شهرهای این استان ۲۸ هزار و ۲۶۹ کیلومتر برآورد شده است.

 هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

ظرفیت ذخایر آب سدهای استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان است که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.