اعتراف عضو خاندان سلطنتی انگلستان مبنی بر کشتن بیست و پنج افغان در جریان ماموریت نظامی خود در افغانستان، واکنش‌های تند مسئولان طالبان را به همراه داشت.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت افغانستان دیشب در پیامی از طریق توئیتر اعلام کرد: جنایت این نظامی انگلیسی در افغانستان محدود به یک کشور نیست بلکه اشغالگران سابقه چنین جنایاتی را دارند.

وی تصریح کرد: افغان‌ها جنایت‌های اشغالگران را فراموش نمی‌کنند و روحیه حفاظت از دین و کشورشان را زنده نگه می‌دارند.

انس حقانی عضو ارشد طالبان نیز در پاسخ به شاهزاده هری گفته است: شما در این جنگ مغلوب شدید و امیدوارم که تاریخ بشریت این جنایت‌ها را به یاد داشته باشد.

وی افزوده است: در میان همه قاتلان افغانها، شما این حماقت را دارید که به جنایت‌های جنگی خود اعتراف می‌کنید و حقیقت هم این است که مردم ما برای سربازان و رهبران سیاسی تان همانند دانه‌های شطرنج بودند.

وی افزود: هیچ توقعی ندارم که دادگاه بین‌المللی کیفری و یا فعالان حقوق بشر، شما را احضار و عملتان را محکوم کنند، چون آن‌ها در برابر شما کور و کر هستند.

انعام الله سمنگانی رییس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان نیز در پیامی اعلام کرد: هر نظامی غربی باید مانند شاهزاده هری با تمام افتخار از افغان‌کشی‌های خود حکایت کند تا دنیای بی‌خبر بداند که خبر تنها آن نیست که مدعیان حقوق بشر اعلام می‌کنند.

وی افزود: خبر اصلی آن است که مدعیان حقوق بشر و رسانه‌های آزاد با گذشت سال‌ها از آن باخبر نمی‌شوند یا خبر نمی‌دهند.

طالبان در آن زمان نیز اظهارات هری را بزدلانه خواند و اعلام کرد: او اختلال روانی دارد.

گلبدین حکمتیار رییس حزب اسلامی افغانستان نیز در واکنش به جنایات شاهزاده هری در سال دو هزار و سیزده میلادی وی را شغال مست عنوان کرد که به شکار افغان‌های بی گناه آمده بود.

هری دوک ساسکس مشهور به شاهزاده هری عضو خاندان سلطنتی انگلستان در کتاب تازه خود که قرار است به زودی منتشر شود، اعتراف کرده است که در زمان ماموریتش در افغانستان، بیست و پنج نفر را در افغانستان کشته است.

سازمان‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر درباره این اعتراف عضو خاندان سلطنتی انگلیس سکوت کرده و هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند.

ماموریت چهار ماهه شاهزاده هری در سال دو هزار و سیزده میلادی به پایان رسید.

هری به عنوان کمک خلبان و توپچی بالگرد آپاچی در هلمند حضور داشت.

در دوره اشغالگری نظامیان انگلیسی در افغانستان که بیشتر در استان هلمند حضور داشتند بیش از ۴۵۰ نظامی انگلیسی کشته شدند.

برچسب ها: جنایت جنگی ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار