به دنبال تسریع گام‌هایی برای بهبودی روابط دمشق و آنکارا، نیرو‌های واشنگتن تحرکاتی را در سوریه و مشخصا در عمق صحرای سوریه آغاز کرده اند.

واشنگتن تحرکات خود را در شرق فرات در سوریه از دروازه داعش ازسرگرفت و بار دیگر با سران افراد مسلح ارتش آزاد در این منطقه تماس برقرار کرده است. همچنین کمک‌هایی را نیز به قسد (نیرو‌های سوریه دموکراتیک) ارائه کرده که این اقدامات با هدف کاستن از نتایج بهبودی روابط سوریه و ترکیه صورت می‌گیرد.

به دنبال تسریع گام‌هایی برای بهبودی روابط دمشق و آنکارا، نیرو‌های واشنگتن تحرکاتی را در سوریه و مشخصا در عمق صحرای سوریه آغاز کرده و در حال بازگشت به استان رقه است که در اواخر سال ۲۰۱۹ از آن خارج شده بودند.

به گزارش المیادین، نیرو‌های آمریکایی، پایگاه جدیدی را در این منطقه احداث کرده و کار احداث پایگاه دیگر را نیز آغاز کرده اند. در منطقه عین العرب (کوبانی) در شمال سوریه نیز بار دیگر نگاه‌ها متوجه حضور نیرو‌های آمریکایی شده است. پیش از این ترکیه تهدید کرده بود این منطقه را هدف عملیات نظامی قرار خواهد داد.

در عرصه میدانی نیز، منطقه «بادیه» شاهد تحرکات داعش بود. در این منطقه، به مقر اداره خودمختاری رقه حمله شد. داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت. در این باره، واشنگتن باردیگر ضرورت شراکت خود را با قسد برجسته کرد تا به پایگاه‌های نظامی خود در شرق فرات، مشروعیت بخشد.

فواز الزویع الملحم رئیس شورای قبیله الجبور در اداره خودمختاری رقه در این باره گفت: پس از حملات ترکیه به مناطق ما و گلوله باران زیربنا‌ها در مناطق شمال شرق سوریه و روستا‌های متعدد و پس از آنکه توافقی سه جانبه بین روسیه و سوریه و ترکیه صورت گرفت، هسته‌های پنهان داعش در منطقه تحرکات خود را آغاز کرده اند.

تحرک گسترده نیرو‌های قسد با حمایت آمریکا و با پوشش برخی از شخصیت‌های عربی در داخل اداره خودمختاری همراه بود. واشنگتن برای توجیه رزمایش نظامی مشترک خود با سوریه دموکراتیک، از این پوشش استفاده کرد. به نظر می‌رسد این اقدام واشنگتن برای خنثی کردن تلاش‌های آنکارا در استفاده از نزدیکی روابط خود با دمشق با هدف قرار دادن نیرو‌های قسد، صورت می‌گیرد.
تحرکات واشنگتن در شرق فرات طی روز‌های اخیر پس از نشست فرماندهان نظامی آمریکا با فرماندهان سابق افراد مسلح ارتش آزاد آشکارتر شده است. این تلاش‌ها، برای تقویت سازمان‌هایی صورت می‌گیرد که در طول جنگ سوریه دچار فرسایش شده اند.

با شکست فشار‌های اقتصادی دولت آمریکا برای یافتن برگه‌های جدیدی که علیه سوریه و متحدان این کشور از آن استفاده کند، واشنگتن برای بستن راهبه روی هر گونه بهبودی روابط بین دمشق و طرف‌های عربی و منطقه‌ای آن، تلاش می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۷ دی ۱۴۰۱
نیروهای ایرانی روسی و سوری و ترکیه جرات ندارن به نیروهای آمریکایی بگن بالای چشمت ابروست.
آخرین اخبار