آیت‌الله نوری همدانی گفت:شخصیت ممتاز عصر ما آیت‌الله صافی گلپایگانی در علم و عمل، اخلاص، تقوا و در دفاع از ارزش‌ها و حریم ولایت و امامت کم‌نظیر بود و تمام حرکات و گفتار خود را با رضایت پروردگار متعال تنظیم می‌کرد.

آیت الله نوری همدانی روز پنجشنبه در پیامی به همایش دانش آموختگان و مبلغان و گرامیداشت آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع فقید شیعه، گفت: مبلغین بدانند امروز مردم پیش از سخن ما به عمل ما می‌نگرند، این فقیه بزرگوار با عمل خود بزرگ‌ترین مبلغ دین بود.

مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: اینجانب حدود هشتاد سال از عمر خود را با شناخت این شخصیت عزیز سپری نموده‌ام و آنچه را امروز در این نوشته بیان کردم خود از نزدیک در ایشان شاهد بودم. مرحوم آیت‌الله صافی (ره) وجودش مملو از محبت اهل‌بیت (ع) بود و از هیچ کوششی برای تبلیغ فرهنگ اهل‌بیت (ع) با قلم و بیان فروگذار نمی‌کرد.

پیام حاکی است: بی‌شک سخن در این محضر شریف باید پیرامون حضرت زهرا (س) باشد که وجود مبارکش موجب همه خوبی‌هاست و آنچه بشریت به خود می‌بالد به برکت آن بانوی بزرگ است که عالی‌ترین عناوین را برای خود اختصاص داد یعنی بهترین دختر و بهترین همسر و بهترین مادر و به‌عنوان یک الگوی ارزنده برای همیشه تاریخ معرفی شد در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان (زن) به‌عنوان یک انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد وزندگی او، چه سیاسی چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید و همه در‌ها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

آیت الله نوری همدانی گفت: حضرت موقعیت مهم زن در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعداد‌های فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: زن را به‌عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد. پس از بعثت پیغمبر اسلام (ص) و نزول قرآن به‌موازات تحولی که در همه ابعاد زندگی انسان‌ها به وقوع پیوست تحول وسیعی نیز درباره موقعیت زن‌ها صورت گرفت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: پیغمبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) که از جانب خداوند رحمان برای دعوت مردم به اسلام مبعوث شد افق وسیع و درخشانی را به روی انسان‌ها باز کرد. آن حضرت برنامه تربیتی خود را بر اساس علم و ایمان و اخلاق و عمل شایسته و تقوا و تعهد پی‌ریزی نمود و نخستین درس خود را از تشویق مسلمانان به علم‌آموزی آغاز کرد. قرآن مجید در حدود هشتاد مورد از ترغیب به علم و عظمت عالمان سخن گفته است.

آیت‌الله نوری همدانی یادآور شد: بخصوص با عبارت «یَرْفَعِ الله الذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ» (سوره مجادله آیه ۱۱) مقامات بلند صاحبان علم را روشن ساخت و حضرتش با تعبیر «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ» یعنی «آموختن علم بر مرد و زن مسلمان فریضه است»، آموختن علم را یک وظیفه برای مسلمانان معرفی نمود و با عبارت اذا مات الْمُؤْمِنُ وَ تَرَکَ وَرَقَةٌ وَاحِدَةً عَلَیْهَا عِلْمٌ تَکُونُ تِلْکَ الْوَرَقَةُ سِتْراً فِیمَا بَیْنَهُ وَبَیْنَ النَّارِ» یعنی هر فرد مؤمنی که بمیرد و یک ورقه که بر آن مطالب علمی نوشته‌شده است را به یادگار بگذارد همان ورقه در روز قیامت پرده‌ای میان او و آتش جهنم خواهد شد ارزش قلم و تصنیف و تألیف را پایه‌گذاری کرد و اینک مجموعه ارزشمند موسسه دارالزهرا (س) با عنایت و اشراف فقیه و با اخلاص حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی گامی بلند درباره نقش تبلیغ برداشته و توانسته مبلغین را در موضوعات مختلف تبلیغی تربیت و ساماندهی کند.

مرجع تقلید تصریح کرد: امروز این حرکت عظیم و ارزشمند که توسط مؤسسه دارالزهرا (س) تحت اشراف آیت‌الله صافی شکل گرفت بسیار مبارک است و باید توجه داشت «عُلَماء شیعَتِنا مُرابِطُونَ فِی التَّعْرِ الذی یلی إبلیسَ وعَفاریتهُ، یَمنَعونَهُم عَنِ الخُروج عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنا، وعَن أَن یَتَسَلَّطَ عَلَیْهِم إِبلیس و شِیعَتْهُ.» و امروز با توجه به حضور رسانه‌های مختلف و مطالب فراوان به‌خصوص فعالیت‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، حفظ مرز‌های عقیدتی بسیار ضروری است و مبلغین باید شبهات را استخراج نموده و پاسخ مستدل و دقیق دهند.

آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از عمری تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی و همچنین عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان، در سن ۱۰۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

همایش دانش آموختگان و مبلغان و گرامیداشت آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع فقید شیعه با حضور شماری از اساتید حوزوی و مبلغان دینی در مدرسه دارالشفاء حوزه علمیه قم برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار