بعد از آمدن سویه "امیکرون" حالا هراز چند گاهی سرو کله زیرسویه‌هایش در کشور‌های مختلف پیدا می‌شود. اخیرا هم چند زیرسویه جدید آن سروصدای زیادی در جهان به پا کرده و بیش از ۶۸ کشور جهان آن را شناسایی کرده‌اند.

XBB و BQ.۱ دو زیرسویه جدید امیکرون هستند که حالا چند ماهی است در بسیاری کشور‌های جهان شیوع پیدا کرده و در چند روز اخیر هم ردپای آن‌ها در ایران شناسایی شده است.

این دو زیرسویه دچار جهش‌ها و تغییرات بسیاری شده‌اند و همین شیوع بالای آن‌ها در جهان نشان از تفاوت‌های چشمگیر آن‌ها با زیرسویه‌های قبلی امیکرون دارد.

این دو زیرسویه شایعترین زیرسویه‌های امیکرون در میان ۳۰۰ زیرسویه این ویروس تا به امروز هستند و طبق گفته محققان از قدرت سرایت پذیری بالایی نسبت به زیرسویه‌های قبلی برخوردار هستند، اما آنچه جهان را نسبت به شیوع این دو زیرسویه جدید نگران کرده "ایمنی گریزی" بالای آنهاست.

سیاوش وزیری متخصص بیماری های عفونی با اشاره به شناسایی این دو زیرسویه جدید امیکرون در کشور، گفت: از چند روز پیش دو زیرسویه XBB و BQ.۱ رسما در کشور شناسایی شدند و حالا ایران هم به جمع ۶۸ کشوری پیوسته که این دو زیرسویه در آن‌ها شناسایی شده است.

وی افزود: بسیاری از کشور‌های جهان از پنج ماه پیش درگیر این دو زیرسویه جدید امیکرون شده‌اند و در کشور ما اخیرا این دو زیرسویه مورد شناسایی قرار گرفته است.

وزیری گفت: زیرسویه XBB فرم بازترکیب از دو زیرسویه امیکرون است که به لحاظ قابلیت‌های ژنتیکی با سایر زیرسویه‌های امیکرون تفاوت چشمگیری دارد.

وی افزود: زیرسویه BQ.۱ هم دارای چندین جهش است که از لحاظ تعداد و جایگاه جهش با سایر زیرسویه‌های امیکرون تفاوت‌های بسیاری دارد.

وی به قدرت بالای سرایت این دو زیرسویه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این دو زیرسویه شایعترین زیرسویه‌های امیکرون در جهان محسوب می‌شوند.

وزیری گفت: آنچه در این میان در کنار قدرت سرایت بالای این دو زیرسویه اهمیت دارد، ایمنی گریزی بالای آنهاست و طبق اعلام محققان، این دو زیرسویه ایمنی گریزترین زیرسویه‌های امیکرون تا به امروز هستند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.