با سرشماری پرندگان آبزی و کنار‌آبزی بیش از ۶۸ هزار پرنده در چهارمحال و بختیاری زمستان‌گذرانی می‌کنند.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: سرشماری پرندگان آبزی و کنار‌آبزی تالاب‌های استان طی دو روز با حضور کارشناسان، محیط‌بانان، عکاسان حیات وحش و جوامع محلی انجام شد.

وی افزود: در این سرشماری ۶۰ گونه پرنده شناسایی شده است و مشاهده پرندگان شاخصی چون؛ اردک تاجدار، اردک بلوطی، طرلان، اردک مرمری، گلایول بال سیاه، آنقوت، تنجه ثبت شده است.


بیشتر بخوانید


یوسف‌پور عمده پرندگان تالاب را از گونه‌های چنگر معمولی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب خالدار تالابی، سنقر تالابی، گیلار، انواع اردک‌ها (سرسبز، حنایی، ارده‌ای)، حواصیل‌ها، غازها، سلیم طوقی، چوب‌پا و انواع کاکایی عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۰ درنای خاکستری در تالاب گندمان فرود آمدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه هر ساله با سرد شدن هوا در نیمکره شمالی زمین پرندگان مهاجر به سمت عرض‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند، اظهار کرد: این استان هرساله از اواخر مهرماه پذیرای پرندگان مهاجر در تالاب‌ها است، از اواسط آبان‌ماه حضور پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان به اوج خود می‌رسد و با سرد شدن و یخ زدگی آب تالاب‌ها از این استان کوچ می‌کنند.

وی ادامه داد: ویژگی بارز و مهم تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر تالاب‌های ایران، قرار گرفتن آن‌ها در ارتفاع بیش از دو هزار متری است.

یوسف پور گفت: وجود آب‌بندها، باتلاق‌ها و تالاب‌های طبیعی در این منطقه سبب شده است تا هزاران پرنده بومی و مهاجر در این زیستگاه‌ها به‌طور دائم و موقت زندگی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار