مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون هفت هزار و ۷۰۰ مورد بازدید از ادارات دولتی استان صورت گرفته و ۱۹۰ مورد اخطاریه نیز صادر شده است.

جهانبخش سلیمیان اظهار داشت: گاز یکی از سوخت‌های تجدیدناپذیر است که سرانجام روزی به پایان خواهد رسید بنابراین مردم عصر حاضر باید با استفاده بهینه از این سوخت‌ها این ودیعه را به نسل‌های آینده انتقال دهند.

وی افزود: درحال حاضر روزانه ۹۵۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود، اما حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی میان مصرف و تولید وجود دارد، شرکت ملی گاز درواقع هیچ نقشی در تولید گاز و میزان مصرف آن ندارد و تنها دارای نقش توزیع‌کننده است، اما این وظیفه را نیز برعهده دارد تا به مردم اطلاع‌رسانی کند که با مصرف بی‌رویه گاز افراد قادر نیستند به وظایف اجتماعی خود یعنی حفاظت از محیط زیست، وظیفه ملی در قبال کمک به تامین گاز سایر هم‌وطنان و همچنین وظیفه فردی در جهت کاهش هزینه‌های اقتصادی خود عمل کنند.

سلیمیان اضافه کرد: در چهارمحال و بختیاری درحال حاضر حدود ۳۵۵ هزار مشترک گاز وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۲۵ هزار مشترک در بخش خانگی هستند، اگر این مشترکان که بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان گاز را تشکیل می‌دهند حدود ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز داشته باشند کشور در این زمینه با کمبود مواجه نخواهد شد و شرایط لازم جهت گازرسانی به خانواده‌هایی که از این نعمت محروم هستند فراهم می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی گفت: به دلیل وجود الزام برای صرفه‌جویی در مصرف گاز بخش خانگی گازب‌ها در این بخش به صورت پلکانی محاسبه می‌شود درصورتی که در سایر بخش‌ها اعم از صنعت، محیط‌های آموزشی و دولتی گازب‌ها دارای مبلغ ثابت بوده که این مبلغ در فصل‌های تابستان و زمستان متفاوت است.

سلیمیان اظهار داشت: برای مصرف‌کنندگان گاز در بخش خانگی ۱۲ پله تدوین و ابلاغ شده است که تعرفه‌های گازب‌ها نیز با توجه به همین ۱۲ پله محاسبه می‌شوند، در سه پله ابتدایی مشترکان کم مصرف قرار دارند که مصرف آن‌ها ۴۲۵ مترمکعب یا کمتر از آن بوده و گازب‌های این مشترکان افزایش قیمتی نداشته است، مشترکان پله‌های چهار، پنج و شش که مصرف گاز آن‌ها ۶۵۰ مترمکعب یا کمتر است و گازب‌های آن‌ها نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: مشترکان گازی که در پله‌های هفت، هشت، ۹ و ۱۰ قرار دارند در ماه بین ۶۵۰ تا ۹۵۰ مترمکعب مصرف گاز دارند و گازبهای آن‌ها نسبت به پارسال ۵۰ درصد افزایش داشته است، مشترکان پله‌های ۱۱ و ۱۲ نیز درواقع افراد بدمصرف هستند که از ۹۵۰ تا ۱۰۲۵ مترمکعب در ماه گاز مصرف می‌کنند و گازبهای آن‌ها با نرخ هر مترمکعب پنج هزار تومان محاسبه می‌شود، بیشترین نرخ گازبها نیز به ازای هر یک مترمکعب شش هزار تومان است که برای مشرکانی که بیش از پله‌های ۱۱ و ۱۲ مصرف دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سلیمیان یادآور شد: اگر افراد در کنتور گاز خود تغییراتی ایجاد و مانع از محاسبه صحیح آن شوند پس از اطلاع ماموران شرکت گاز از این موضوع مصرف دوره‌ی آن‌ها با بالاترین نرخ یعنی به ازای هر یک متر مکعب شش هزار تومان محاسبه و دریافت می‌شود.

وی با اشاره به ارسال سه دوره پیامک برای مشترکان گاز در استان و اطلاع‌رسانی دقیق در بخش خانگی، بیان کرد: مشترکان خانگی به ازای هر یک واحد درصد صرفه‌جویی نسبت به مصارف پارسال خود معادل سه درصد تخفیف گازب‌ها دریافت می‌کنند همچنین گاز مشترکان بسیار پرمصرف در پله‌های ۱۱ و ۱۲ درصورت عدم کاهش نسبت به پارسال و قرار گرفتن در این دو پله قطع خواهد شد.

سلیمیان افزود: ادارات دولتی نیز مکلف هستند حداقل ۱۰ درصد از مصرف گاز خود را نسبت به دوره مشابه پارسال کاهش دهند همچنین باید دمای رفاه در ادارات که برای راهرو‌ها ۱۸ درجه سانتی‌گراد و اتاق‌ها بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است رعایت شود، ادارات مکلف هستند وسایل گرمایشی خود را یک ساعت پیش از شروع فعالیت روشن و یک ساعت قبل از پایان فعالیت اداره نیز این سیستم را خاموش کنند و در ساعات غیراداری و روز‌های تعطیل نیز وسایل گرمایشی خود را خاموش کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون هفت هزار و ۷۰۰ مورد بازدید از ادارات دولتی از سوی شرکت گاز چهارمحال و بختیاری صورت گرفته و ۱۹۰ مورد اخطاریه نیز صادر شده است همچنین در برخی ادارات دولتی که نکات ذکر شده رعایت نشده بود نسبت به قطع گاز اقدام شده است.

سلیمیان ادامه داد: درآمد حاصل از افزایش تعرفه‌های گازرسانی برای امور محرومیت‌زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد برای مثال در استان ۳۷ هزار مشترک گاز زیر پوشش سازمان‌های حمایتی شناسایی شده‌اند که ۳۰ هزار مشترک زیر پوشش کمیته امداد و هفت مشترک نیز زیر پوشش بهزیستی قرار دارند و گازب‌های آن‌ها رایگان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار