مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گزارشی مبنی بر مورد مثبتی ازسویه‌ جدید کرونا در مشهد به دست ما نرسیده است.

ناصر امینی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت، ۳ سویه جدید امیکرون وارد ایران شده که در آمریکا، ژاپن، چین، برزیل و کره جنوبی نیز گسترش پیدا کرده و موجب بروز موج هشتم شده است.  احتمال اینکه ۲، ۳ هفته آینده وارد موج هشتم شویم، زیاد است.

 او افزود: ۲ ماه است که در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فوتی کرونا نداشتیم. از ابتدای دی ماه ۴۳۰ نفر با علائم مشکوک به کرونا به صورت سرپایی به مراکز خدمات جامع سلامت ما مراجعه کردند که از همه تست کرونا گرفته شده و تنها ۱۳ مورد مثبت بودند. در این مدت ۴۷۵ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که تست ۵ مورد مثبت بوده است. این نشان می‌دهد که وضعیت کرونا در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد پایدار و آرام بوده و هنوز افزایشی نشده است، اما انتظار روند افزایشی را داریم.

۴ شهر زرد در استان داریم

این مقام مسئول ادامه داد: ما در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهر قرمز نداریم، اما ۳ شهر بردسکن، خلیل‌آباد و تایباد زرد هستند و بقیه در وضعیت آبی قرار دارند. گناباد نیز زرد است، اما تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار ندارد. در مجموع در استان ۴ شهر زرد داریم.
 
امینی بیان کرد: با توجه به اقداماتی که در کل کشور انجام و نمونه‌های کرونایی که گرفته شده و براساس اعلام وزارت بهداشت، ۳ سویه جدید امیکرون وارد ایران شده که در آمریکا، ژاپن، چین، برزیل و کره جنوبی نیز گسترش پیدا کرده و موجب بروز موج هشتم شده است. این سویه‌ها از ۲، ۳ روز پیش وارد ایران شده و ۳ مورد مشاهده شده است. در خصوص مشهد نیز گزارشی مبنی بر مورد مثبتی از این سویه‌ها از وزارتخانه به دست ما نرسیده است.

سویه‌های جدید کرونا چه علائمی دارد؟

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص علایم سویه‌های جدید کرونا گفت: علایم مقداری تغییر کرده است. انتظار هر علامتی را داریم، بیشتر علائم تنفسی، تنگی نفس، گلودرد، تب و علائم مشابه سرماخوردگی مشاهده شده، اما علائم گوارشی مانند دل‌درد، اسهال و استفراغ نسبت به سویه قبل بیشتر دیده شده است.

قدرت سرایت سویه‌های جدید ۵ برابر دلتاست

امینی  با بیان اینکه قدرت سرایت سویه‌های جدید امیکرون ۵ برابر دلتا است، عنوان کرد: این قدرت سرایت بیشتر، ممکن است ما را غافلگیر کند، بنابراین به تمام بیمارستان‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت آماده‌باش اعلام شده و بخش‌ها نیز فعال هستند تا اگر تعداد ابتلا و بستری افزایش پیدا کرد، غافلگیر نشویم.

ما نگران ۳ گروه هستیم؛ سالمندان ۶۰ سال به بالا، کودکان و زنان باردار برای ما مهم هستند. توصیه می‌کنیم سالمندان، زنان باردار و کودکان بالای ۵ سال حتما تزریق واکسن را انجام دهند. افراد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه از تزریق واکسن کرونای آن‌ها می‌گذرد نیز یک دوز دیگر دریافت کنند. مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت واکسن تزریق می‌کنند. از شنبه ۱۰ مرکز در شهر مشهد فعال کردیم که صبح و بعدازظهر و روز‌های تعطیل آماده خدمت به مردم برای تزریق واکسن کرونا هستند. در حال حاضر موجودی واکسن‌های ما بیشتر برکت و سینوفارم است.

امینی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصریح کرد: در گام اول حتما تزریق واکسن انجام شود. گام بعدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده که مهم‌ترین آن ماسک است. مردم حتما استفاده از ماسک را جدی بگیرند. هر زمان درصد استفاده از ماسک افزایش یافته، میزان ابتلا و سرایت‌ها کاهش پیدا کرده است. حتما در مراکز تجمعی مسقف از ماسک استفاده شود. گام سوم این است که فاصله اجتماعی را رعایت کنند. هر فردی که علائم تنفسی دارد به پزشک مراجعه کند تا تعیین تکلیف شود. شست‌وشوی دست‌ها نیز بسیار کمک‌کننده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.