رئیس مرکز بهداشت خوزستان از ارائه خدمات شناسایی، کنترل و درمان بیماری به تمامی مردم در قالب طرح جدید پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مربوط به آن خبر داد.

پژمان بختیاری‌نیا گفت: در سال ۱۳۸۳ برنامه پیشگیری و کنترل بیماری دیابت و ادغام آن در نظام شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور، در مناطق روستایی استان خوزستان آغاز شد و نتایج حاصل از اجرای این برنامه نشان داد که شیوع دیابت نیز همانند بسیاری از کشور‌ها سیر صعودی دارد.

او می گوید: در برنامه پیشگیری و کنترل بیماری دیابت، بیماران دیابتی در سطح روستا شناسایی، کنترل و درمان می‌شدند، ولی در طرح جدید تحت عنوان پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مربوط به آن در قالب برنامه ارزیابی میزان احتمال خطر ۱۰ ساله بروز سـکته‌هـای قلبـی و مغـزی کـشنده و غیرکـشنده که از سال ۱۳۹۶ در نظام شبکه بهداشت و درمان مناطق شهری و روستایی استان ادغام شد، خدمات شناسایی، کنترل و درمان بیماری به تمامی مردم ارائه می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آذرماه سال جاری، تعداد ۱۷ هزار و ۹۵۵ خدمت جهت مراقبت افراد پیش دیابتی (افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند)، توسط بهورز و یا مراقب سلامت خانه‌های بهداشت و تعداد ۵۹ هزار و ۷۵۳ خدمت جهت مراقبت بیماران مبتلا به دیابت، توسط پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است.

به گفته او هدف کلی این برنامه جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت است، تفاوتی که این طرح با اقدامات قبـل از نظـام بهداشـتی دارد، شناسایی افراد قبل از ابتلا به بیماری است که به دنبال آن اقدامات آموزشی، مـشاوره و تجویز دارو برای آن‌ها صورت می‌گیرد تـا مانع از ایجاد یـا پیشرفت بیماری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار