معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از اجرای پویش بذرکاری برای احیای ۲ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس خبر داد.

گودرز باقری فرد در حاشیه پویش همگانی بذرکاری در منطقه شلالدون باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پویش همگانی بذرکاری برای احیای ۲ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس با حضور اقشار مختلف مردم، طبیعت دوستان و دستگاه‌های اجرایی در استان در دست اجرا است.

او افزود: در قالب طرح پویش همگانی تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان بذر کاری شده است.

باقری فرد ادامه داد: برای اجرای این پویش همگانی، کاشت گونه‌های بادام، بلوط، زالزالک و ارژن در نظر گرفته شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: عملیات بذر کاری در اراضی جنگلی آسیب دیده ناشی از آتش سوزی، خشکسالی، آفات و خشکیدگی بلوط این استان تا پایان امسال اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بذر کاری با همکاری و مشارکت حداکثری تشکل‌های مردمی و دستگاه‌های دولتی از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، دادگستری، نیرو‌های نظامی و انتظامی، بسیج، هلال احمر، منابع طبیعی، کوهنوردان، طرفداران و همیاران محیط زیست در مناطق مختلف استان انجام می‌شود.

به گفته باقری فرد؛ جنگل‌های زاگرس در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و جذب گرد و غبار نیز نقش مهمی دارند.

او افزود: جنگل‌های این استان در برابر تهدیدات طبیعی از جمله تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در معرض آسیب هستند.

پویش همگانی بذر کاری و نهال کاری درعرصه ملی شلالدون

باقری فرد ادامه داد: پویش مردمی بذرکاری با هدف تقویت پوشش گیاهی در۲۵ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شلالدون باشت اجرا شد.

او با بیان اینکه برای اجرای این پویش همگانی، کاشت گونه‌های بادام و بلوط انجام شد، افزود: در سال‌های گذشته جنگل‌های برخی از منطقه گردشگری شلالدون بر اثر آفت، آتش سوزی و بیماری خشکیدگی بلوط و خکشکسالی دچار خسارت شدیدی شده بودند.

باقری فرد گفت: کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی، بهره برداری به عنوان گردشگری و اجرای طرح‌های اقتصادی نظیر گیاهان دارویی، جلوگیری از فرسایش خاک و خسارت‌های ناشی از سیلاب از حداقل کارکرد‌های جنگل هاست که این مزایای ضرورت همکاری مردم و دستگاه‌های اجرایی متولی را بیشتر کرده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به وسعت بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار مساحت، حدود یک میلیون و ۳۹۳ هزار هکتار آن یعنی نزدیک به ۸۷ درصد وسعتش را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.