مدیرعامل آبفا سیستان وبلوچستان از اجرای طرح اضطراری تأمین آب شهر‌های زاهدان چابهار و کنارک برای رفع تنش‌های آبی قابل پیش‌بینی خبر داد .

علیرضا قاسمی  در جلسه ارزیابی و بررسی آخرین وضعیت منابع آبی و طرح‌های شاخص در حال اجرا که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد با اشاره به اینکه در سومین سال خشکسالی بی‌سابقه طی ۲۵ سال گذشته قرار داریم گفت: مدیریت تنش آبی شهر‌ها و روستا‌های استان برای سال ۱۴۰۲ و تحقق توسعه زیرساخت‌های آبی در اولویت این شرکت قرار دارد.

قاسمی گفت: کاهش منابع تأمین آب به دلیل تغییرات آب و هوایی مشکل بزرگ و اصلی استان است.

وی ادامه داد: به دلیل فاصله طولانی منابع تولید آب با محل مصرف و اجرای خطوط انتقال، ایستگاه‌های پمپاژ و احداث مخازن بین راهی هزینه‌های زیادی به پروژه‌ها تحمیل می‌شود.

به گفته مدیرعامل آبفا سیستان و بلوچستان، این مشکلات از جمله چالش‌هایی است که خدمت‌رسانی مطلوب به مردم این منطقه را تحت تأثیر قرار داده، اما وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب برای پایداری ارائه خدمات به مردم با تمام توان پای کار است.

وی با اشاره به اولویت‌بندی برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی این شرکت، اظهارداشت: در ابتدا با توجه به احتمال وقوع تنش‌های آبی در سطح تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲، مدیریت این مهم در اولویت قرار دارد و در سال‌های آتی، تحقق توسعه زیرساخت‌های آبی مهمترین مساله‌ای است که باید به سرانجام برسد.

قاسمی با اشاره به وضعیت منابع آبی از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان، بیان کرد: تأمین آب آشامیدنی در شمال استان وابسته به رودخانه مرزی هیرمند است و هیچ‌گونه منبع آبی دیگری در این منطقه وجود ندارد.

وی افزود: هم‌اینک به مدت ۲ سال است از حق‌آبه هیرمند محروم هستیم، که عدم تحقق این مهم در ادامه مشکلات جدی را برای بحث تأمین و توزیع آب پنج شهرستان، بیش‌از ۹۴۰ روستای سیستان و بیش از نیمی از جمعیت شهر زاهدان به وجود می‌آورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی جهت اجرای طرح‌های اضطراری صورت گرفته است، افزود: برای سیستان طرح تأمین آب اضطراری توسط شرکت آب نیرو در حال اجراست، اما کماکان، حق آبه هیرمند به عنوان یک اولویت و ضرورت باید محقق شود.

وی با اشاره به طرح اضطراری که برای تأمین آب آشامیدنی ساکنان شهر زاهدان توسط شرکت آب و فاضلاب استان در حال اجراست، افزود: از سال گذشته به منظور جبران کمبود آب آشامیدنی شهر زاهدان، حفر تعداد ۱۰ حلقه چاه در ۲ فاز، در برنامه این شرکت قرار گرفت و هم‌اینک در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

قاسمی ادامه داد: در فاز سه نیز تعداد پنج حلقه چاه دیگر در حرمک عملیاتی شد که حفر چهار حلقه آن به اتمام رسیده و بزودی شاهد وارد مدار شدن این چاه‌ها تا قبل از سال خواهیم بود.

وی به برنامه‌ریزی برای حفر ۳۵ حلقه چاه در منطقه هامون هیرمند اشاره کرد و گفت: عملیات حفاری هفت حلقه چاه آغاز شده که حفر ۲ حلقه به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، مجموع چاه‌ها برای طرح اضطراری زاهدان را ۵۰ حلقه عنوان کرد و گفت: برآورد ریالی این مهم که جزء ۱۱ طرح اضطراری کشور قرار دارد ۹۳۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اجرای طرح آبرسانی به شهر‌های چابهار و کنارک، گفت: تأمین آب این شهرها، از ۲ منبع آبی شامل سد زیردان و احداث فاز ۲ آب‌شیرین‌کن برنامه‌ریزی شده که با توجه به سفر رئیس جمهور و تصویب شیرین‌سازی از آب دریا؛ قرارداد با سرمایه‌گذار به میزان ۲۵ هزار مترمکعب شیرین‌سازی در طول روز منعقد شده و در مرحله تجهیز تأسیسات است.

قاسمی ادامه داد: برای انتقال آب از آب‌شیرین‌کن اجرای خط انتقال به طول ۲۲ کیلومتر تا محل ورودی منطقه آزاد در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۱۱ کیلومتر لوله ۱۰۰۰ چدن داکتیل تأمین شده و هشت کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار