سید احمد علوی رئیس ستاد هم افزایی سمنهای تهران در این نشست تاکید کرد: تمام نکاتی که در جلسات پیشین از سوی تشکلها بیان شده دسته بندی شده و تقدیم هیات ریسه شورای شهر و مدیریت شهری شده تا در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری دیده شود.
وی افزود: هدف ما از نشستهای متعدد و دغدغههای مختلف بیان شده در دیدار با تشکلهای مردمی آن است که کیفیت زندگی را در شهر تهران افزایش دهیم.
علوی اظهار تاسف کرد که تعطیلات مدارس و یا پیشنهاد دور کاری کارمندان شیوه درستی برای مبارزه با آلودگی هوا نیست؛ گران کردن شهر برای خروج فقرا و ضعفا شرعی و منطقی نیست.
رییس ستاد توان افزایی سمنهای تهران تصریح کرد: اگر جداره پشت بزرگراه امام علی در جنوب تهران را نظاره کنید متوجه میشوید که عدهای در حال کوه خواری هستند متاسفانه حفاظهای شهری قم را حذف کردند که سیل جاری شد.
وی افزود: وضعیت محیط زیست بسیار خطرناک شده است کوه بی بی شهربانو شکافته و هیچ کسی پاسخگو نیست وضعیت چشمه علی هم همین است در حالی که اینها بخشی از میراث فرهنگی ماست.
علوی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب ترافیک و آلودگی ایجاد میکند و بهتر است نمایشگاه به شهر آفتاب برود، ولی یک وزارتخانه نامه صادر میکند که نباید نمایشگاه به شهر آفتاب برود برخی افراد پشت آن هستند؛ نباید فقط به درآمدزایی در نمایشگاه سئول فکر کرد.
سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون محیط زیست نیز در این نشست اظهار داشت: مخالف آبگیری سد چمشیر هستم، زیرا سازند نمکی این سد نمکی است و عدم آب گیری سد چمشیر به دلیل نامه من به رییس جمهور بود.
وی افزود: در تهران ۵ مدرسه سبز داریم که یا در حال ساخت است یا افتتاح شده که سازمان نوسازی مدارس در حال اجرای آن است؛ باید استانداردهای ساخت مدارس سبز را به ساختمان سازی عادی و بر اساس اقلیم شهرهای مختلف تسری دهیم.
نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: اگر ابتدای زنجیره در صنعت نفت و گاز میدیدیم و رویه را اصلاح میکردیم امروز مجبور نبودیم به نیروگاهها مازوت بدهیم یا بنزین بی کیفیت به دلیل اینکه کم نیاوریم تولید کنیم.
رفیعی گفت: فعالان محیط زیست در اقلیت هستند و پیش بردن کارها در این حوزه سخت است؛ متاسفانه هم افزایی بین این فعالان برقرار نشده است؛ اگر کار و قانونی با حضور ذی نفعان آن پیش نرود نمیتوان به موفقیت رسید.
وی خاطرنشان کرد: پس گرفتن زمین تالابهای کشور فرآیند سختی بود که الحمدالله انجام شد.
رییس فراکسیون محیط زیست گفت: باید پای نظارت بر اجرای قانون هوای پاک ایستاد؛ متاسفانه موضوع اسقاط خودرو با وجود مافیای بزرگ خودرو رای آورد؛ ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه سلامتی به دلیل آلودگی هواست.
وی اظهار داشت: درباره تغییرات اقلیمی هیچ مرجع بالادستی برای آینده نگری نداریم؛ فعلا اثرات تغییرات اقلیمی را در کشورمان حس میکنیم، ولی بعدها به اصل تغییرات اقلیمی میرسیم و بهتر است دولت لایحهای به مجلس بدهد که شورای عالی محیط زیست را به شورای عالی محیط زیست و تغییرات اقلیمی تغییر نام بدهیم.
رفیعی افزود: محیط زیست موضوعی نیست که در محدوده مرزها و منطقه بتوان به آن نگریست.
وی خاطرنشان کرد: پایان سال گردوغبار وارد کشورمان میشود که به تهران هم میرسد.
نماینده تهران در مجلس گفت: حضور سازمانهای مردم نهاد حوزه محیط زیست در راستای دیپلماسی عمومی است که به مردان دیپلماسی رسمی کمک میکند.
وی افزود: احداث سد کمال خان و کجکی در افغانستان باعث تغییر ژئوپلتیک منطقه میشود؛ نباید فقط حواسها را به سمت سدسازی در ترکیه برد.
رفیعی تصریح کرد: شهرداری تهران به دنبال واردات اتوبوس دسته دوم یورو چهار است که انتقاد زیادی به آن وجود دارد و نباید اجازه دارد اینگونه شود در حالی که شهرداری تهران بودجه خوبی حمل ونقل گرفت و باید اتوبوس بروز و مدرن وارد کنند.
مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران و رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست در نشست تعدادی از تشکلهای مردمی فعال در حوزه محیط زیست اظهار داشت: برخی افراد بی تجربه گاهی اوقات در مسند مدیریتی قرار میگیرند که خیانت بزرگی محسوب میشود، زیرا تخصصی در کار ندارد.
وی افزود: بارها در صحن شورا در این باره و درباره آلودگی هوا و محیط زیست تذکر دادم و حتی اعلام کردم امیدی به تغییر ندارم، زیرا اهتمامی را ندیده و اقدامی را ندیدم.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: کسی که شعار بدهد و کارنامه کاری نداشته باشد نشانه بی عرضگی و فقدان صلاحیت است.
پیرهادی گفت: بعد از شنیدن دغدغه همراهان بیمار، خودم از نزدیک این مشکلات را دیدم و پیگیری کردم؛ چند همراه سرا در اطراف بیمارستانها احداث شده و در ماههای آینده هم چند همراه سرای دیگر افتتاح میشود.
وی افزود: ایمنی بافت فرسوده و آسیبهای اجتماعی و محیط زیست از موضوعات کلان برنامه چهارم شهری است
پیرهادی خاطرنشان کرد: تعداد اتوبوسهای فعال از ۶ هزار دستگاه به ۲ هزار دستگاه فعلی رسیده است این در حالی است که به موضوع کرونا و شیوع آن در تهران رسیده بودیم و خلا کمبود اتوبوس دیده نشد؛ تعداد مطلوب اتوبوسهای تهران ۱۰ هزار دستگاه است که این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه که ۳۰ درصد شهرداری تهران میشود را میطلبد که شدنی نیست، زیرا بقیه کارهای پایتخت رو زمین میماند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به جمعیت بالای شهر تهران و استان تهران گفت: جمعیت پذیری شهر تهران و استان تهران مشخص نیست مگر میشود نصف جمعیت ایران را به تهران آورد اگر در شهر پرند چاه آب ۴۰۰ متری احداث کنیم هم به آب نمیرسیم.
وی گفت: نباید فقط به ساخت و ساز در تهران فکر کرد بلکه باید به ارائه خدمات به جمعیت تهران هم فکر کرد.
پیرهادی تصریح کرد: کوهستانهای اطراف تهران محلی برای ورزشو اوقات فراغتی ارزان است، اما به هیچ وجه به آن توجه نکردیم در حالی که اقدام مفرح و سالمی است.
وی افزود: نامه ۶ صفحهای به سلاجقه رییس سازمان محیط زیست درباره مشکلات زیست محیطی تهران ارسال کردم و نامهای هم به رییس سازمان استاندارد و رییس جمهور ارسال خواهم میکنم
عضو شورای شهر تهران گفت: باید درباره فاضلاب پایانههای اتوبوسرانی و ایستگاههای مترو فکری عاجل است همچنین باید تکلیف معارضین محلی اطراف کانالهای محیط زیستی مشخص شود.
وی تصریح کرد: تا پایان سالجاری ۱۱۰ مخزن آب اضطراری در محلات نصب میشود تا در مواقع بحران مردم ۷۲ ساعت آب داشته باشند البته تا پایان برنامه چهارم برنامه جامع تهران باید به ۴۴۰ مخزن برسیم. بازیافت زبالههای ساختمانی هم در حال انجام است و قرار است توسعه پیدا کند.
پیرهادی افزود: محیط زیست زنجیره است به همین دلیل بعد از آلودگی هوای تهران، این آلودگی به استان البرز میرود.
وی خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک باید اصلاح شود و آمار و شاخصهای سیاه انتشار مربوط به سال ۹۴ است که باید بروز شود تا همه مولفهها دیده شود.
پیرهادی تصریح کرد: مردم چارهای جز خرید از ۲ خودرو ساز بزرگ ندارند و هر چه تولید کنند مردم مجبور به خرید هستند.
سوده نجفی عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست اظهار داشت: امروزه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار توام با هم در جهان دیده میشود.
وی افزود: حکمرانی در مدیریت شهری و کلان شهرها تغییر کرده و اداره شهر در دستان مردم است در جمهوری اسلامی ایران هم باید اینگونه باشد.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: باید تغییر اقلیم تنوع زیستی و آلودگی هوا که بزرگترین مشکلات محیط زیستی کشورمان است را درک کنیم.
نجفی گفت: تره بارها و فروشگاههای شهروند را موظف کردیم که طبق برنامه ریزی خاصی باید تعداد کیسههای پلاستیکی را کم کنند و به جای آن کیسههای پارچهای یارانهای جایگزین شود.