مدیرکل انتقال خون استان قزوین از آغاز به کار پویش "چتر سرخ زندگی" با هدف دعوت از شهروندان برای اهدای خون در فصل سرما خبر داد.

عباس طالبیان مدیرکل انتقال خون استان گفت : پویش چتر سرخ زندگی تا پایان زمستان با هدف افزایش مشارکت عموم مردم در امر انسان دوستانه اهدای خون در استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز دائمی و مستمر است، اما در برخی ایام آمار اهدا پایین می‌آید و نیاز است تا با اطلاع رسانی به موقع از وقفه در این حوزه جلوگیری کنیم، اظهار داشت: پویش چتر سرخ زندگی در استان راه اندازی شده تا از عموم مردم برای مراجعه به مراکز انتقال خون و شرکت در اهدای خون در فصل زمستان دعوت شود.

طالبیان با بیان اینکه طی ۹ ماهه امسال اهدا کنندگان خون در استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته اند، تصریح کرد: تاکنون ۴۱ هزار و ۳۱۴ مراجعه کننده در استان داشتیم که از این تعداد ۳۰ هزار و ۳۱۱ نفر موفق به انتقال خون شدند.

این مسوول ادامه داد: به طور میانگین روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد فرآورده‌های خونی در بین بیماران توزیع می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: طی سال جاری معادل ۵۷ درصد خون دهندگان را اهداکنندگان مستمر تشکیل داده‌اند و هفت درصد از اهداکنندگان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: هر فرد سالم از سن ۱۸ تا ۶۵ سالگی امکان اهدای خون را دارد و می‌تواند در سال تا چهار بار خون اهدا کند.

طالبیان با بیان اینکه مردان به شرط سلامت جسمی سالی چهار بار و بانوان به شرط سلامت جسمی سالی سه بار امکان اهدای خون دارند، افزود: یک فرد با اهدای خون می‌تواند در نجات جان سه بیمار سهیم باشد.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد خون اهدایی در قزوین در این استان مصرف می‌شود و ۳۰ درصد برای استفاده بیماران سایر استان‌ها به مناطقی که اعلام نیاز شود ارسال می‌شود.

طالبیان اضافه کرد: میانگین سن اهدا کنندگان خون در استان قزوین بین ۳۵ تا ۴۰ سال است و نیاز داریم تا فرهنگ اهدای خون بین جوانان و جامعه ترویج شود.

پویش "چتر سرخ زندگی" در قزوین شروع به کار کرد

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: قزوین یک چهارراه مواصلاتی است و براثر حوادث بیماران زیادی به استان قزوین منتقل می‌شوند که همین مساله نیاز خون در بیمارستان‌ها را افزایش می‌دهد.

طالبیان در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه اهدای سلولی‌های بنیادی نیز پیشرو است، افزود: درواقع برای اهدای سلول بنیادین از اهداکنندگان خون درخواست می‌کنیم تا اگر تمایل داشته باشند به‌عنوان اهداکنندگان سلول‌های بنیادی نیز باشند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: برای اهدای سلول بنیادی فرد باید بین سن ۱۸ تا ۳۵ سال باشد و نمونه خونی از او گرفته و بعد از انجام آزمایش ژنتیکی ذخیره می‌شود.

وی با اشاره به پلاکت درمانی یادآور شد: سونامی بیماری‌های بدخیم در جامعه رو به افزایش است به‌طوری که در بیمارستان‌ها نیازمند پلاکت برای این بیماران هستیم.

این مسوول با اشاره به طرح ساخت سردخانه پلاسما در استان به‌عنوان پشتیبان شمال کشور، گفت: در این سردخانه پلاسما جمع‌آوری و دپو می‌شود و در صورت نیاز به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود.

وی افزود: سردخانه نگهداری پلاسما در استان‌های قزوین، سمنان و مرکزی در دستور کار قرار دارد و پروژه استان قزوین در حد مطالعه در حال انجام است.

طالبیان با اشاره به فعالیت ۲ پایگاه انتقال خون در قزوین و تاکستان برای پذیرش اهداکنندگان، یاد آور شد: از ظرفیت پایگاه سیار خون نیز برای پاسخ دهی به تقاضای اهداکنندگان در سایر شهر‌ها و مناطق استان استفاده می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.