دادستان کل واشنگتن در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی گوگل را به فریب کاربران و نقض حریم خصوصی متهم کرده بود. در نتیجه این اتفاق، گوگل توافق کرد روشهای فعالیت خود به خصوص درباره چگونگی اطلاع رسانی به کاربران درباره جمع آوری، ذخیره و استفاده از دادههای موقعیت مکانی را تغییر دهد.
در شکایت کارل راسین (دادستان کل واشنگتن دی سی) در ژانویه ۲۰۲۲ آمده است:
گوگل کاربران را فریب میدهد تا تصور کنند جمع آوری و نگهداری دادههای موقعیت مکانیشان و همچنین شیوه استفاده از اطلاعات در کنترل آنها است؛ اما در واقعیت کاربرانی که از محصولات گوگل استفاده میکنند، قادر نیستند این شرکت را از جمع آوری، ذخیره و دستیابی به سود از دادههای مکانیشان متوقف کنند.
دفتر راسین این شرکت فناوری را متهم کرد از الگوهای تاریکی برای این منظور استفاده کرده که در حقیقت گزینههای طراحی با هدف فریب کاربران هستند تا افراد وادار به انجام کارهایی شوند که به سودشان نیست. به خصوص دفتر دادستانی ایالت واشنگتن ادعا میکند گوگل به طور مرتب کاربران را تشویق میکرد تا در برخی برنامهها قابلیت مکان یابی را روشن کنند و به آنها اطلاع میداد در صورت روشن نبودن قابلیت ردیابی مکانی، برخی ویژگیها به درستی فعال نمیشوند. حال آن که راسین و تیمش متوجه شدند دادههای مکانی حتی برای برنامههای مذکور مورد نیاز نبوده است.
آنها اعلام کردند که گوگل طوری عمل کرده بود که کاربران به هیچ وجه نمیتوانستند گزینه عدم ردیابی مکانیشان را انتخاب نکنند.
بر اساس گزارشها،غرامت ۹.۵ میلیون دلاری، مبلغ اندکی برای این شرکت به حساب میآید. در سه ماهه گذشته آلفابت (شرکت مادر گوگل) در کمتر از ۲۰ دقیقه به چنین درآمدی دست یافته است؛ اما تغییراتی که در تسویه ذکر شده، تاثیر عمیق تری بر درآمد گوگل خواهد داشت.
کاربرانی که هم اکنون قابلیت نشان دادن موقعیت مکانی در تنظیمات خود را روشن کرده اند، نوتیفیکیشنهایی دریافت میکنند که نشان میدهد آنها چطور باید هر یک از تنظیمات را خاموش، دادههای مربوطه را حذف و مدت زمانی که گوگل اطلاعات را نگه میدارد، محدود کنند.
به کاربرانی که یک حساب کاربری جدید گوگل باز میکنند، توضیح داده میشود که دادههای مربوط به موقعیت مکانی به طور پیش فرض جمع آوری میشوند و گزینهای برای عدم جمع آوری برای آنها ارسال میشود.
گوگل باید یک صفحه وب ایجاد کند که اطلاعات درباره روشهای عملکرد موقعیت مکانی و سیاستهای مذکور در آن وجود داشته باشد. این صفحه وب شامل روشهایی برای کاربران است تا به تنظیمات موقعیت مکانی آنها و جزئیاتی درباره آن که هریک از بخشهای تنظیمات روی جمع آوری، نگهداری و استفاده از دادهها تاثیر میگذارد، دسترسی یابند.
علاوه بر آن گوگل اجازه ندارد موقعیت مکانی دقیق کاربران را بدون رضایت واضح آنها با آگهی دهندگان طرف ثالث به اشتراک بگذارد. این شرکت باید دادههای موقعیت مکانی که مربوط به دستگاه یا آدرس IP در وب هستند و همچنین فعالیت برنامه را ظرف ۳۰ روز حذف کند.
منبع: انگجت