وزیر نیرو گفت: آبرسانی به ۱۶ هزار روستا را در برنامه داریم که براین اساس میزان برخورداری جمعیت روستایی از نعمت آب به ۹۵ درصد می رسد.

محرابیان وزیر نیرو در حاشیه افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه آب و آبفا گفت: ما شاهد تغییرات اقلیمی در سطح جهان هستیم که باعث تغییرات الگوی های بارشی در سطح جهان شده و در این شرایط ضرورت مدیریت منابع آب یک امر پر اهمیت و غیر قابل انکار است. کاهش بارش ها و افزایش تقاضا با توجه به رشد صنعت و رشد اقتصاد دو مولفه ای هستند که توجه را به مسئله مدیریت آب جلب می کند.

او گفت: طی سال های اخیر سرانه آب قابل مدیریت و تجدیدپذیر به شدت کاهش پیدا کرده و از حدود ۶۵۰۰ متر مکعب در سال به عددی در حدود ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است. بنابراین باید با روش های نوین، منابع اب را مدیریت کنیم.

محرابیان ادامه داد: مهمترین دلیل برگزاری نمایشگاه این است که همه کارشناسان و فعالان صنعتی و بازرگانی حوزه آب جمع شده اند که بتوانیم با روش های سخت افزاری به مدیریت منابع آب کمک کنیم. این کاهش سرانه یک بعد نگران کننده دارد و هم ابعاد امید بخش. بخش نگران کننده این است که ما نمی‌توانیم همچنان با روش های سنتی مدیریت کنیم. اما از سوی دیگر کاهش سرانه به معنای رشد اقتصادی و رشد مصرف است. اگر واحد های صنعتی را با گذشته مقایسه کنیم مشخص می شود که کشور در حال پیشرفت است.چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که بتوانیم با این حجم از بارش، تمام نیاز های امروز و آینده مردم را تامین کنیم. ما دو روش داریم که یکی برنامه ریزی و مدیریت به روش های نرم افزاری و دومی پروژه مدیریت آب در کشور است.

وزیر نیرو می گوید: امروزه شاهد یک فعالیت قابل توجه در بخش آب کشور شاهد هستیم. باید ببینیم در شروع انقلاب اسلامی کجا بودیم و اکنون کجا هستیم. بلندترین سد جهان که سد بختیاری نامیده می‌شود بزرگترین افتخار سدسازی ایرانی است و ده ها و صد ها پروژه های عظیم مهار و انتقال آب دیگر نیز در حال اجرا است. نکته مهم و نوید بخش برای فعالان این است که اعتبارات فراوانی برای این بخش گذاشته شده است. موضوع آب در دولت سیزدهم به عنوان عنصر اصلی طرح های توسعه کشور مد نظر قرار گرفته است. فعالان باید در فکر اجرای طرح در امور پیمانکاری باشند چرا که شاهد بودیم که بخش پیمانکاری کشور در سال های اخیر تحلیل رفت.

 او در خصوص طرح آبرسانی براب مناطق روستایی گفت: آبرسانی ۱۰ هزار روستا از برنامه های ما است که در مقایسه با کشور های دیگر درصد رشد بیشتری داریم. به عنوان مثال شاخص برقرسانی در بخش شهری ۱۰۰ درصد و در مناطق روستایی ۹۹.۷ درصد است. در بخش آبرسانی شاخص برخورداری کمتر بود و وزارت برنامه ریزی کرد تا در مرحله اول ۱۰ هزار روستا که به عدد ۱۶ هزار مورد رسید را آبرسانی کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: این طرح آبرسانی از ابتدای سال شروع شده و تا کنون ۲۷ درصد پیشروی کردیم. برنامه ما این است تا سه سال این پروژه انجام شود. با این پروژه میزان برخورداری آب کشور در جمعیت روستایی به ۹۵ درصد می‌رسد. بیش از صد پروژه تصفیه و خطوط انتقال فاضلاب در کشور در جریان بوده ک البته پیشرفت ان برای ما راضی کننده نیست.

 او درخصوص آب مورد نیاز صنایع گفت: با استفاده از سیاست مناسب در زمینه پساب میتوانیم امید داشته باشیم که صنایع برنامه های توسعه خود را انجام دهند.

این مقام مسئول گفت: در موضوع مدیریت منابع آب یک مدیریت عرضه و یک مدیریت تقاضا داریم. در موضوع اندازه گیری به ویژه کنتور های هوشمند باید اقدامی سریع و عملیاتی انجام دهیم. اب را باید با حجم تعیین شده به بخش های مختلف تحویل دهیم. شرکت ها باید یک گام بلند بردارند و حمایت وزارت نیرو در بخش های مختلف حتما شامل حال آنها خواهد شد. در بخش تقاضا مهمترین عنصر فرهنگسازی است. بزرگترین مصرف کننده ما بخش کشاورزی است که باید اصلاح الگوی کشت متاناسب با شرایط اقلیمی انجام دهیم. امروز وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار