معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی به نقل از یک مقام وزارت بهداشت گفت: اینکه پشه آئدس تا بندرلنگه آمده یعنی به‌احتمال‌زیاد در استان بوشهر هم وجود دارد.

دکتر قاسم برجوئی‌فرد در نشست شورای سلامت شهرستان تنگستان گفت: در حال حاضر بندرلنگه و بندرعباس تا حدی درگیر تبعات حضور این پشه هستند و تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط در استان ما نیز باید آماده برای پیشگیری از این مشکل باشند.

وی با بیان اینکه در سطح جامعه تا حدی آشنایی با پشه مالاریا وجود دارد گفت : متاسفانه اطلاعات کمی در خصوص این پشه در بین مردم وجود دارد.
بیماری آئدس درمان و واکسن ندارد

برجوئی‌فرد هشدار داد : بیماری آئدس نه واکسن و نه درمان دارد و بهترین راه، پیشگیری و از بین بردن محل زندگی این پشه است.

او گفت‌ : مکان‌هایی مانند بشقاب‌های زیر گلدان، آب پشت کولرها ، لاستیک‌های فرسوده و هر جا که کَمی آب جمع شود مناسب برای تکثیر این پشه است.

این مقام بهداشتی گفت : سم‌پاشی گسترده به دلیل آسیب‌های فراوانی که دارد راه‌حل جلوگیری از ورود این پشه نیست و بهترین کار، حذف زیستگاه آن است.

زمانی زدن ماسک موجب تعجب بود

دکتر برجوئی‌فرد افزود : از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از حضور و تکثیر این بیماری، افزایش دانش و سواد سلامتی جامعه است؛ همان‌طور که در دوران کرونا، همراهی مردم از ارکان مبارزه با آن بود.

او گفت : زمانی ممکن بود ماسک زدن باعث تعجب و حتی تمسخر شود ولی امروز به دلیل افزایش سطح سواد سلامتی، ماسک  تبدیل به یک وسیله همراه هر فرد برای پیشگیری از بعضی از بیماری‌‌ها است.

دکتر برجوئی‌فرد خاطرنشان کرد : همراهی مردم برای حذف زیستگاه‌های این پشه، بهترین راه‌حل است


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.