معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به مشاهده پشه آئدس در شهرستان‌های بندرعباس و بندر لنگه گفت: احتمال آلودگی این استان به این پشه ناقل وجود دارد.

دکتر قاسم برجویی فرد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه پشه آئدس جزو ناقلین بیماری‌های تب دار است ‌‏‏گفت: پشه آئدس علاوه بر گزیدگی، ناقل بیماری‌های خطرناکی چون تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا است که از کارافتادگی و عقب ماندگی‌های ذهنی می‌تواند از عواقب خطرناک آن باشد.

وی بیان کرد: پشه آئدس امکان تخم‌گذاری در کمترین سطوح آبی نظیر بشقاب‌های زیر گلدان‌ها، آب تجمع یافته در ظروف رهاشده و سایر موارد دیگر را دارد.

برجویی فرد اظهار کرد: تب ناشی از گزیدگی پشه آئدس مانند مالاریا درمان دارویی و واکسیناسیون ندارد و تنها امکان کنترل تب آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه گزیدگی پشه آئدس تاحدودی مرگ و میر نیز به دنبال دارد، ادامه داد: مناطق نزدیک سواحل، اسکله‌ها و بندرگاه‌ها در شهرستان‌های بندری و جزایر، از مناطق پر خطر استان بوشهر هستند.

برجویی فرد گفت: پشه آئدس در آب‌ انبارها، بشکه‌ها، آب زیر کولرها، گلدان و بشقاب زیرگلدان یا اشیایی که آب شیرین در آنها جمع می‌شود، تخم ریزی می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت شناسایی پشه آئدس یادآور شد: ساده‌ترین مبحث پیشگیری این است که با انجام برخی اقدامات ساده از جمع شدن آب‌های سطحی در محیط جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر شهرستان‌های عسلویه، کنگان و دیر به دلیل همجواری با استان هرمزگان در معرض تهدید آلودگی به پشه آئدس قرار دارند.

وی با تاکید بر اهمیت شناخت صحیح از عامل بیماری و اهمیت انجام اقدام‌های پیشگیرانه ادامه داد: در همین ارتباط هشدارهای لازم به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس داده و آموزش‌های لازم در زمینه انجام برخی اقدام‌های پیشگیرانه به شهرداران و دهیاران ارائه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.