در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد ۱۰.۱ درصدی در ارتقاع یک میلیون و ۶۴۷ هزار و ۳۱۴ واحد آرام گرفت.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۷.۸۳ درصدی در پله ۴۸۰ هزار و ۶۸۱ واحدی ایستاد و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۶.۴۹ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۴۱۷ واحدی قرار گرفت.

به طور کل در این هفته هر سه شاخص با رشد بسیار مناسبی همراه بودند و شاخص بالاخره مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را شکست. در این هفته رکورد افزایش شاخص کل در یک هفته نیز شکسته شد.

زوند صعودی شاخص کل بورس


آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری صنعت سایر نهاد‌های مالی با رشد ۱۰.۹۲ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انتشار و چاپ با افزایش ۱۰.۷۹ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت محصولات چوبی با اُفت ۲.۳۹ درصدی بوده است.

در هفته قبل صنعت قند و شکر با رشد ۶.۸۴ درصدی بیشترین رشد را ثبت کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۳۰ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان برای چهار روز کاری ثبت شد که یک رکورد محسوب می‌شود. جزئیات ارزش معاملات روزانه به این شکل بود که شنبه ۶ هزار و ۵۰۱ میلیارد، یکشنبه ۶ هزار و ۸۶۱ میلیارد، دوشنبه ۶ هزار و ۷۰۶ میلیارد و چهارشنبه ۱۰ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد رقم خورده است.

هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان ورود نقدینگی به بازار ثبت شد

آسایش گفت: در این هفته کاری شاهد ورود نقدینگی به بازار بودیم به طوری که شنبه ۳۷۹ میلیارد تومان، یکشنبه ۲۰۱ میلیارد تومان، دوشنبه ۱۸۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۸۶۶ میلیارد تومان ورود پول افراد حقیقی به بازار ثبت شده است. در مجموع هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان ورود نقدینگی را بازار شاهد بود.

در هفته قبلی مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها  ۲۴ هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان بود.

او می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

خروج ۲ هزار و ۸۰ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت

او گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت نیز در این هفته شنبه هزار و ۵۳ میلیارد تومان، یکشنبه ۲۰۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۸۷۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی را ثبت کرده اند و تنها دوشنبه ۵۹ میلیارد ورود نقدینگی را داشته اند. در مجموع این صندوق‌ها شاهد خروج ۲ هزار و ۸۰ میلیارد تومان بودند.

خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: تغییر فرمول نرخ پایه در بورس کالا که مبنا از نرخ دلار نیما به فاصله نرخ نیما تا نرخ دلار توافقی افزایش پیدا کرد  یکی از مهم ترین محرک های تاثیرگذار بر معاملات بود.گزارش‌های خوب ماهانه ، اخبار خوش از دلار نیما و بورس کالا ، تداوم عرضه های خودروها در بورس کالا، چراغ ادامه‌ این راه است.

او می گوید: سهام با گذر از سطح مقاومت قیمتی در نمودار هفتگی در کوتاه مدت سود‌های خوبی را نصیب سهامداران می‌کند.همچنین این هفته شاهد قیمت‌های فرای سقف تاریخی در برخی نماد‌ها بودیم. علاوه بر این شاهد ورود پول‌های سنگین برای خرید سهام بزرگتر به دلیل نقد شوندگی بالا و خرید آسان تر نیز بودیم .

وفایی در ادامه افزود: بالاخره بعد از ماه‌ها انتظار صندوق‌های پالایش و دارا یکم به قیمت عرضه شده رسیدند! روند بازار‌های جهانی و ادامه گزارش دهی شرکت‌ها بر معاملات آن‌ها  بر روند بازار اثر گذار بود و در هفته‌ی پیش رو  نیز موثر خواهد بود. علاوه بر این در این هفته شرایط انتشار اوراق گواهی سپرده عام با نرخ سود ۲۳ درصد اعلام شد، نرخ سود اسمی علی الحساب ۲۳ درصد سالانه، نرخ سود بازخرید قبل از سررسید در بازار پول ۱۰ درصد سالانه که یک ساله و عرضه اولیه این اوراق از طریق بازار پول و بازار سرمایه امکان پذیر است.

دیگر کارشناس بازار سرمایه آقای اکبر ادهم در خصوص عوامل اثر گذار بر روند بازار  گفت: مدت‌ها است که نرخ اوراق دولتی و اوراق گام به بالاتر از نرخ اعلامی رسیده است بنابر این افزایش و رسیدن نرخ سود بانکی به ۲۳ درصد نمی‌تواند اثر گذار باشد به عبارتی خبر سوخته است.جاماندگی بازار سرمایه از سایر رقبا و بازار‌های موازی سبب شده است که رشد‌های اخیر سرعت و مقدار بیشتری داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۰ دی ۱۴۰۱
یک روز هم دوام نیاورد
قانون جنگل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۹ دی ۱۴۰۱
با تغییر رئیس بانک مرکزی متاسفانه یک روز هم نذاشتن خوشحالی سهامداران بورس ادامه پیدا کنه ...
چی از جون بازار سرمایه میخواهید ؟
دارایکم و پالایش بزرگ ترین بدهی دولت به مردم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۹ دی ۱۴۰۱
شنبه دوباره ریزشی نباشه خوبه
متاسفانه با استعفای رئیس بانک مرکزی و توییت ناجوانمردانه و بدون تحقیق رئیس جدید ممکنه بورس دوباره وضعیتش وخیم تر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۸ دی ۱۴۰۱
پراید شد 300 میلیون دارایکم 32 هزار خریدم شده 10 هزار لعنت بر من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۸ دی ۱۴۰۱
نسبت دارا یکم به گروه بانکی و شاخص کل نشان از سرکوب وحشتناک این صندوق میده
آیا میخواد این عقب افتادگی رو جبران کنه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۸ دی ۱۴۰۱
پولی که وارد میکنن و برخی سهم ها رو صدها درصد رشد میدن اگر به این صندوق های دولتی دارایکم و پالایش میومد الان هم اکثر سهامدارا تو ضرر نبودن هم اسم دولت خراب نمیشد و باعث این همه بی اعتمادی نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۸ دی ۱۴۰۱
یک دزد قفل مغازه را داشته با اره میبریده یک نفر از اونجا رد میشه میپرسه داری چکار میکنی؟؟
دزده میگه دارم ویولون میزنم
طرف میپرسه پس چرا صداش در نمیاد؟
دزد میگوید صداش فردا در میاد !!
دارایکم زمانی که 32 تومن معامله میشد خیلیا پول پس انداز خود و خانواده رو دادن و اعتماد کردن به صندوق دولتی
الانم با هزاران وعده 50-60 درصد تو ضررن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۸ دی ۱۴۰۱
لطفا بخاطر خدا درباره دارایکم و پالایش هم یه پست بذارین بلکه تاثیری داشته باشه حتی کوچک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۸ دی ۱۴۰۱
باورکردنی نیست شاخص به سمت یک و ۷۰۰ میره ولی ۶۰ درصد ضرر سهم ها جبران نمیشه
دارایکم ۶۹ درصد زیر ارزش واقعی
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۰۷:۵۱ ۰۸ دی ۱۴۰۱
با شکستن این مقاومت یکسال و اندی باز می خواهند مردم را به بورس کشانده و جیبشان را خالی کنند مواظب باشید مسلمان یکبار از سوراخی گزیده می شود نه دوبار
آخرین اخبار