افزایش سود بانکی تا چه میزان بر بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: مدت‌ها است که نرخ اوراق دولتی و اوراق گام به بالاتر از نرخ اعلامی رسیده است بنابر این افزایش نرخ سود نمی‌تواند بر روند بازار اثر گذار باشد.

آقای اکبر ادهم گفت: به دلیل بالا بودن نرخ تورم و تغییرات بازدهی در سایر بازار‌ها ،نرخ واقعی سود بانکی در سطح منفی بود که این نرخ سود واقعی منفی چالش‌هایی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است.

او می‌گوید: در اکثر کشور‌ها نرخ‌های سود در جلسات بانک مرکزی فعالانه تغییر پیدا می‌کند، ولی در اقتصاد ایران دستوری و بر اساس وضعیت اقتصادی و شرایط کشور تغییر می کند.

ادهم در ادامه می‌گوید: استفاده از کنترل رشد پایه پولی، نقدینگی و کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها بدون بهره گیری از ابزار نرخ‌های سود از کارآیی مناسب برخوردار نخواهد بود بنابر این لازم است در شرایط کنونی سیاست گذار پولی نسبت به تعدیل این نرخ‌ها اقدام لازم را انجام دهد.

او گفت: با توجه به بی اعتمادی که برای سرمایه گذاری در بازار پول وجود دارد این میزان افزایش نرخ سود نمی‌تواند بر روند بازار اثر گذار باشد. مدت‌ها است که نرخ اوراق دولتی و اوراق گام به بالاتر از نرخ اعلامی رسیده است بنابر این افزایش و رسیدن نرخ سود بانکی به ۲۳ درصد نمی‌تواند اثر گذار باشد به عبارتی خبر سوخته است. مهم‌ترین دلیل برای جذابیت بازار پول ایجاد اعتماد خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار